Welke Mercedessen hebben parkeren op afstand

Mercedes biedt al een tijdje parkeerhulpsystemen aan, en het nieuwste systeem in de gloednieuwe Mercedes S-Klasse biedt een echte parkeerfunctie op afstand waarbij u niet eens in of bij de auto hoeft te zijn.

Verwacht wordt dat veel andere Mercedes-modellen over een paar jaar van dit systeem gebruik zullen maken, maar nu al zijn moderne Mercedes-modellen in staat om zichzelf te parkeren met weinig tussenkomst van de bestuurder met behulp van de actieve parkeerhulpfunctie Mercedes PARKTRONIC.

In het huidige tijdperk van ADAS en Tesla dat de weg baant naar een autonome toekomst, zullen dit soort technologieën steeds gewoner worden. Maar hoe dan ook, u zult altijd degene moeten zijn die verantwoordelijk is, dus beschouw deze systemen als assistentiesystemen, niet als systemen die de bestuurder vervangen.

Vermeldenswaard is ook dat de Mercedes E-Klasse, S-Klasse, CLS-Klasse en enkele SUV-modellen ook een specifieke app bieden waarmee u de auto op afstand in en uit krappe parkeervakken en garages kunt navigeren.

Mercedes W223 S-Klasse AVP-systeem

Een van, zo niet de meest indrukwekkende functie van de W223 S-klasse is het AVP-systeem (Automated Valet Parking) dat mede is ontwikkeld door Mercedes en BOSCH. In Mercedes-Benz taal heet het systeem INTELLIGENT PARK PILOT en het stelt de S-klasse in staat om zichzelf te besturen en te parkeren via een smartphone app.

Mercedes zegt dat de S-Klasse het toppunt van luxe rijden heeft bereikt, dus besloot Mercedes om zelfs van de parkeerervaring een feest van luxe en technologie te maken. Dit project heeft als doel om van de hele autogarage van de luchthaven van Stuttgart een volledig autonoom parkeerterrein te maken zonder enige tussenkomst van de bestuurder.

  VW vs. Mercedes: Betrouwbaarheid

Mercedes heeft een video vrijgegeven waarin te zien is hoe de nieuwe S-Klasse de bestuurder op een aangewezen plek achterlaat, waarna de auto zelf wegrijdt en een geschikte plek zoekt om te parkeren. Later komt de bestuurder terug naar diezelfde plek, en zijn S-Klasse staat daar om hem te begroeten.

Deze technologieën zijn ongelooflijk geavanceerd en indrukwekkend. Naast Mercedes, BMW en Tesla met de functie ”Summon” zijn er niet veel autofabrikanten die een dergelijke functionaliteit echt proberen te benutten.

Mercedes PARKTRONIC met actieve parkeerhulp

Een meer wijdverspreide parkeerhulp technologie aangeboden door Mercedes is het Mercedes PARKTRONIC systeem. Dit systeem is beschikbaar op veel nieuwere Mercedes-modellen, en het doel van dit systeem is om de parallelparkeerervaring volledig glad te strijken, vooral omdat sommige Mercedes-modellen enorm groot zijn.

Het systeem werkt bij snelheden lager dan 20 km/h, en het systeem waarschuwt u als het denkt dat er een parkeerplek van redelijke grootte beschikbaar is. Zodra u dit stadium hebt bereikt, moet u de auto in zijn achteruit zetten, waarna het systeem u vraagt of u de PARKTRONIC-functie wilt gebruiken.

Zeg ja en het systeem zal de besturing volledig bedienen, maar u moet nog wel het gas- en rempedaal bedienen. Het systeem zal u vertellen wanneer u vooruit of achteruit moet gaan, volg gewoon de instructies en u zou binnen een paar seconden perfect geparkeerd moeten staan.

Nadat u de gewenste positie hebt bereikt, meldt het systeem dat het PARKTRONIC-systeem klaar is. U kunt met deze functie ook de parkeerplaats verlaten, en als u op enig moment de controle over het stuur overneemt, stopt het systeem onmiddellijk met functioneren.

  Welke Mercedessen hebben een head-up display?

Noodzaak/betrouwbaarheid van de zelfparkeersystemen/parkeersystemen op afstand

Volgens de AAA heeft maar liefst 80% van de Amerikanen vertrouwen in hun parkeerkunsten, wat de vraag doet rijzen naar de noodzaak van deze systemen. En het is niet zo dat mensen jaren voordat deze systemen werden ingevoerd niet aan parallel parkeren deden.

Maar veel dingen zijn veranderd, en veel moderne auto’s zijn extreem groot en vrij beperkt in hun zicht. Er zit dus toch wel enige logica achter deze systemen. Volgens een paar online verkooppunten zijn deze systemen ook redelijk betrouwbaar, ook al waren er enkele gevallen waarin mensen klaagden dat deze systemen te dicht bij de stoeprand parkeren.

Naarmate dit soort technologieën zich verder ontwikkelt, zullen ze steeds geavanceerder worden en zullen steeds meer auto’s er gebruik van gaan maken. We gaan langzaam, ongelooflijk langzaam, maar bijna zeker in de richting van een volledig autonome toekomst, en systemen zoals deze zouden het uiteindelijk volledig kunnen overnemen.

FAQ Sectie

Werkt het Mercedes PARKTRONIC systeem alleen voor parallel parkeren?

Aanvankelijk was dit systeem alleen bedoeld voor parallelparkeren, maar in de loop der tijd heeft Mercedes het spectrum van deze systemen uitgebreid. Dit betekent dat het PARKTRONIC-systeem u in vrijwel elke parkeersituatie kan assisteren.

Bovendien waren alle vroegere systemen bedoeld om te helpen bij parallel parkeren, maar alleen op aangewezen parkeerplaatsen en aan de kant van de weg. Nieuwere systemen kunnen de auto ook in veel andere situaties parallel inparkeren.

Is de Mercedes PARKTRONIC functie het geld waard?

Als u uw auto vaak parallel parkeert, misschien. En de meeste mensen parkeren niet altijd parallel. Deze systemen vereisen een hoop sensoren, en ze kosten een aardige cent, dus als u niet van plan bent om dergelijke functies regelmatig te gebruiken, kunt u dat geld beter besteden aan iets wat nuttiger is.

  Wat is de beste Mercedes voor straatraces?

Mercedes zal u vertellen dat deze systemen zijn noodzakelijk voor alle nieuwere Mercedes-modellen, vooral de grotere degenen. Maar nieuwe Mercedes modellen zijn ook uitgerust met 360 camera’s en parkeersensoren die zich bewezen hebben en regelmatig gebruikt worden voor vrijwel alle mogelijke parkeersituaties.

Is Mercedes PARKTRONIC beter dan Tesla SUMMON?

De Tesla SMART SUMMON-functie wordt gepresenteerd als een veel geavanceerdere versie van PARKTRONIC en Active Parking Assist. Dit systeem sluit beter aan bij de Mercedes INTELLIGENT PARK PILOT, omdat het de auto zelfs in staat stelt om actief op zoek te gaan naar de bestuurder op de parkeerplaats zelf.

Het punt van dit systeem is dat de auto in staat is om tot 200 meter zelf te rijden, zodat de eigenaar niet naar de auto hoeft te lopen als hij weg wil. Maar deze systemen zijn niet perfect, en uit een aantal online video’s blijkt dat veel Teslas tegen andere auto’s of garagemuren zijn gereden.

Deze systemen zijn alleen bedoeld voor gebruik in een privégarage, een geofenced gebied dat voldoet aan alle variabelen van het systeem. En u blijft altijd verantwoordelijk voor eventuele schade, dus gebruik deze systemen met een korreltje zout.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts