In 1939 voltooide Ferdinand Porsche, een van de leidende ingenieurs in de hele Duitse auto-industrie, een speciale versie van de volkswagen – VW Kever 39. Deze versie van de Kever was voor alle intenties en doeleinden een Porsche.
De VW 39 gebruikte een motor rechtstreeks uit de Porsche Type 64 Berlin to Paris race auto. Het is nogal gemakkelijk om het belang van verschillende Porsche modellen doorheen de geschiedenis te overschatten, maar de Type 64 is zeker een van de oudste nog bestaande Porsche modellen in de hele wereld.
De VW Kever 39 maakte gebruik van vele nieuwe autofabricagemethoden zoals machinepersen, die later op grote schaal werden toegepast in de hele auto-industrie. De VW 39 haalde een topsnelheid van 90 km/u, wat in 1939 niets minder dan spectaculair was.
VW 39
Ferdinand Porsche heeft 14 VW Kevers gebouwd, maar in 1939 was Duitsland een beetje te serieus en slechts een enkele VW 39 blijft nu bewaard in het Hamburg museum na een paar jaar inspanning om de enige overgebleven VW 39 te vinden.
Chassis # 1-00003 is de enige overgebleven originele Porsche motor-ruil Kever, en dit model werd gebruikt om Ferdinand Porsche en zijn zonen te vervoeren tussen de productielocaties in Zuffenhausen in Wolfsburg en de hoofdstad Berlijn.
De VW 39 werd later verkocht aan een particuliere verzamelaar in Hamburg in een vrij slechte staat, maar Thomas König en Oliver Schmidt, de oprichters van het Hamburg Prototype Museum kochten de VW 39 en de Porsche Kever werd volledig gerestaureerd door een vroege VW specialist.
De VW 39 wordt nu trots tentoongesteld in het Hamburg Prototype Museum en dient als een vitaal onderdeel van alle toekomstige modificaties van de iconische Volkswagen Kever.
Porsche Cayman 982 flat-4 turbo in een VW Kever
Terug in 2016 ging Porsche terug naar een flat-4 motor, maar deze keer werd de reden niet ondersteund door race pedigree of sonore motor trek, maar eerder de inspanning om een efficiëntere Porsche motor te maken die bestand is tegen de steeds strenger wordende emissie en efficiëntie regelgeving.
Ook al heeft Porsche een lange geschiedenis van het maken van flat 4 motoren, zoals die in de Porsche 356, de motor in de 982 Cayman/Boxster modellen had een nogal onbevredigend onthaal bij de liefhebber, omdat hij een beetje te tam was, niet erg goed klonk, noch zo hoog toeren draaide als een gewone natuurlijk opgezogen flat 6.
Maar sommige, nogal overdreven enthousiaste petrolheads vroegen zich af of het mogelijk was om de nieuwe flat 4 in een VW Kever te monteren, en na een tijdje kwamen sommige experts tot de conclusie dat het inderdaad mogelijk was. Je moet de aandrijflijn wel 180° omdraaien, want de Beetle is achteraan gemotoriseerd, en de Cayman is een sportwagen met middenmotor.
Je zult ook de koeling van de Beetle aanzienlijk moeten verbeteren, een nieuw uitlaatsysteem, veel snij- en carrosserie-aanpassingen, en een hoop ECU remaps. Het inbouwen van een flat 4 in een Kever is niet zo ongewoon, veel mensen hebben een Kever omgebouwd met een Subaru flat 4 voor een ultieme sleeper Frankenstein.
Een 911 motor in een VW Kever
Maar wat als een flat 4 gewoon niet genoeg is voor je ultieme Beetle racer aspiraties, en je eigenlijk een flat 6 motor uit een 911 wilde gebruiken? Nou, ten eerste, waarom? Ten tweede, natuurlijk, het is mogelijk, maar het kost een aanzienlijke hoeveelheid moeite, geld, en tijd.
Het is vermeldenswaard dat het proppen van een vlakke 6 motor in een Kever waarschijnlijk veel mechanische improvisatie gaat vergen omdat een vlakke 6 te groot is voor een compact Kever chassis, wat betekent dat je ofwel de achterzetels moet opofferen of je bent meer een type man dat liever een motor heeft die achteraan uitsteekt.
Veel enthousiastelingen geloven dat het gewoon niet de moeite waard is, dat je beter gewoon een Subaru flat 4 kunt plaatsen die een stuk goedkoper is en minder tijd kost door de kleinere afmetingen van de Subaru flat 4. Maar, als je overijverig bent over een flat 6 Kever, is er niet veel dat men kan zeggen voor je om het idee te heroverwegen.
FAQ Sectie
Wat is de meest iconische VW Kever aller tijden?
Als men de hele geschiedenis van de auto-industrie bekijkt, zijn niet veel auto’s ooit zo iconisch geweest als een VW Kever. En het kiezen van het meest iconische model van de meest iconische auto ooit is vrij moeilijk, en het kan leiden tot een beetje ruzie tussen die-hard Kever liefhebbers.
In een eerlijke poging om de meest iconische Kever aller tijden te kiezen, lijkt de Bug zeker degene om te overwegen voor zo’n gewaardeerde positie. De klassieke Kever is even geliefd bij de autogemeenschap als bij gewone mensen die niet echt om auto’s geven. De originele Bug is zeker een vaste favoriet van de hele VW auto geschiedenis.
Wat is de snelste VW Kever aller tijden?
Sommige vormen zijn onmiskenbaar, de Eiffeltoren, de piramides in Egypte en de Volkswagen Kever. En alles wat zulke legendarische iconen nodig hebben is 500+ paardenkracht, 543pk om precies te zijn. Dat is het vermogen van de Beetle LSR of, met andere woorden, een Volkswagen Kever die 208 km/u haalt.
Een dergelijk record is bereikt en bevestigd een paar jaar geleden op Utah’s Bonneville Salt Flats op 12 september 2016. Preston Lerner, een bijdragende redacteur voor Automobile Magazine was degene achter het stuur, en op een gegeven moment rekende hij er zelfs op dat de Beetle meer in zijn mars had, maar het zoutoppervlak veel te schetsmatig was om het zelfs maar te proberen.
Wat is de duurste VW Kever?
Iconen zijn niet goedkoop, dat is een gegeven. Maar in de wereld van auto’s van 30-40 miljoen dollar is de Kever met $128700 eerder een koopje. Dat was de prijs van de bekende Herbie VW Kever uit 1963, een filmauto uit 1977, beroemd geworden door de film Herbie Goes to Monte Carlo.
Maar als de VW 39 ooit te koop komt (wat hoogst onwaarschijnlijk is), zou hij zeker het hoogste bedrag in de geschiedenis van de VW Kever opbrengen, en wat een glorieuze geschiedenis is dat zeker.