{"id":1379,"date":"2021-09-10T09:15:21","date_gmt":"2021-09-10T09:15:21","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/28\/?p=1379"},"modified":"2021-09-10T09:15:21","modified_gmt":"2021-09-10T09:15:21","slug":"maakt-volvo-een-cabriolet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/maakt-volvo-een-cabriolet\/","title":{"rendered":"Maakt Volvo een cabriolet?"},"content":{"rendered":"\n

Volvo maakte vroeger cabriolets, maar die zijn in 2013 uit de productie genomen.<\/p>\n\n\n

De Volvo C70 werd in 2013 uit productie genomen vanwege slechte verkoopcijfers. Volvo’s toenmalige hoofd Hakan Samuelsson zei ook dat het bedrijf veel op zijn bordje had. De stopzetting was niet verrassend omdat de enige Zweedse fabriek die vroeger C70’s maakte, in 2013 ook werd gesloten.<\/p>\n\n\n

Volvo’s Cabriolet: De C70<\/h2>\n\n\n

Volvo introduceerde zijn eerste cabriolet in 1998. Ze lanceerden de Volvo C70 in twee varianten. De ene was een coup\u00e9 en de andere een cabriolet. Het was een heel spannend project voor Volvo, want zoiets hadden ze in het verleden nog nooit gebouwd. Ze werkten samen met Tom Walkinshaw Racing (TWR) om het mogelijk te maken.<\/p>\n\n\n

De auto werd in 1996 onthuld op de Autosalon van Parijs en werd zeer goed ontvangen. Hij werd ontworpen in Oxford bij TWR. Volvo bepaalde de kenmerken en de basisstructuur van de auto, terwijl TWR verantwoordelijk was voor het ontwerp en de productie.<\/p>\n\n\n

Tweede generatie<\/h3>\n\n\n

De auto kreeg in 2006 een update van de tweede generatie. Het gewichtsbeheer en het remsysteem werden verbeterd. Het weggedrag werd ook verbeterd in deze generatie. Het dak van de cabrioversie kreeg een update met een inklapbare hardtop. Het interieur kreeg ook enkele upgrades.<\/p>\n\n\n

Waarom stopte Volvo met de cabriolet?<\/h2>\n\n\n

De stopzetting was niet verrassend. In 2011 maakte Volvo bekend dat de productie van de C70 zou worden stopgezet vanwege de slechte verkoopcijfers. De fabriek die de C70 in Zweden bouwde, werd in 2013 ook gesloten. In 2013 kondigde de toenmalige chef Hakan Samuelsson aan dat de opvolger van de auto zo snel mogelijk uit zou komen. De cabrioletversie werd echter nooit aangekondigd.<\/p>\n\n\n

De Volvo C70 werd vervangen door de Polestar 1. Deze werd in 2015 onthuld. Polestar 1 is een plug-in hybride sportwagen, maar er is geen cabrioletversie van deze auto.<\/p>\n\n\n

Zal Volvo ooit nog een cabriolet maken?<\/h2>\n\n\n

Als we naar het verleden kijken, stopte Volvo met zijn cabriolet vanwege slechte verkopen. Dit geeft aan dat het maken van een nieuwe waarschijnlijk te duur zou zijn voor Volvo en in ruil daarvoor zou het een laag rendement opleveren. Cabrio’s vereisen extra engineering met structurele stijfheid, waardoor ze veel kostbaarder zijn om te produceren.<\/p>\n\n\n

Ook in 2017, in een grote zet van het bedrijf, kondigde Volvo aan dat ze alleen nog maar elektrische en hybride auto’s gingen maken. Daarmee verschoof Volvo’s hele focus naar elektrificatie, waardoor het produceren van een flitsende cabriolet nog onwaarschijnlijker is.<\/p>\n\n\n

Volvo heeft ook niet zo’n grootschalige productie als andere automerken. Ze produceren veel minder auto’s dan hun rivalen. Daarom, met hun elektrificatieplannen gecombineerd met de lagere schaal van Volvo’s productie, is het moeilijk voor te stellen dat ze ooit nog een cabriolet maken.<\/p>\n\n\n

Volvo’s toekomstplannen<\/h2>\n\n\n

Ook in de toekomstplannen van Volvo ontbreekt elk spoor van een cabriolet. Met de aankondiging van elektrificatie komen ze hun belofte na om over te schakelen op elektrische aandrijving. Volvo’s volgende doel is om 50% van hun auto’s als volledig elektrische voertuigen te verkopen. Ze hebben zelfs gepland om tegen 2030 geen hybride auto’s meer te maken. Dit zou betekenen dat ze tegen 2030 overschakelen op volledig elektrische voertuigen.<\/p>\n\n\n

Wat zijn cabriolets?<\/h2>\n\n\n

Een auto waarmee zonder dak kan worden gereden, staat bekend als een cabriolet. Het idee van cabriolets is eenvoudig. De passagiers zitten tijdens het reizen onder een open dak. Het dak is meestal achteraan opgeborgen en de manier waarop het dak wordt opgevouwen verschilt van auto tot auto. De meeste daken zijn opvouwbaar en gemaakt van stof. Sommige zijn echter hardtops.<\/p>\n\n\n

Cabriolets zijn er al heel lang. De meeste auto’s die in de 19e eeuw op de markt kwamen, hadden een open dak. Het was aan het einde van de 19e eeuw toen de motoren krachtiger werden. Krachtigere motoren gaven geboorte aan de opvouwbare daken. De daken waren gemaakt van stof of leer.<\/p>\n\n\n

In de jaren 1920 werden stalen carrosserie\u00ebn in massaproductie genomen. Ze waren goedkoper en dus betaalbaarder voor de kopers. Dit gaf aanleiding tot de gesloten dak auto’s. Het was in deze tijd dat cabriolets begonnen te verdwijnen. Tegen het midden van de jaren 1930 werden cabriolets verkocht als dure luxewagens.<\/p>\n\n\n

Problemen met cabriolets<\/h2>\n\n\n

Ten eerste, cabrio’s hebben een probleem met structurele stijfheid. De auto wordt aangepast om stijf te blijven, wat intensieve engineering vereist om hem stabiel te maken. Dan zijn er nog verschillende andere problemen zoals:<\/p>\n\n\n