{"id":1391,"date":"2021-09-10T09:19:49","date_gmt":"2021-09-10T09:19:49","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/28\/?p=1391"},"modified":"2021-09-10T09:19:49","modified_gmt":"2021-09-10T09:19:49","slug":"welke-volvo-heeft-3-rijen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/welke-volvo-heeft-3-rijen\/","title":{"rendered":"Welke Volvo heeft 3 rijen?"},"content":{"rendered":"\n

De Volvo XC90 is de enige Volvo die 3 rijen heeft. Het is een middelgrote luxe crossover SUV. Volvo maakt al jaren stationwagons en SUV’s, maar heeft de derde rij pas in het recente XC90-model toegevoegd. De derde rij is toegankelijk via de achterdeuren door de 2e rij van de auto op te klappen.<\/p>\n\n\n

Volvo’s geschiedenis van gezinsvriendelijke voertuigen<\/h2>\n\n\n

Volvo heeft een geschiedenis van het maken van grote gezinsauto’s. Ze maakten in het verleden de Volvo 740 GLE die een grote hit was en de 700-serie wordt vandaag de dag nog steeds door veel mensen gebruikt. Hij was echter niet uitgerust met een derde rij. Daarna introduceerde Volvo V70 wagens, die ook geen derde rij hadden. Al deze auto’s waren hitverkopers, maar ze misten allemaal de derde rij voor maximaal gezinscomfort. Volvo hield dit in gedachten bij het ontwerpen van de XC90.<\/p>\n\n\n

Volvo XC90<\/h2>\n\n\n

Volvo introduceerde de XC90 SUV in 2002 als een mid-size-luxe crossover SUV. Hij werd gemaakt op het Volvo P2-platform, dat hetzelfde platform was dat Volvo ook voor andere auto’s gebruikte, zoals de V80-serie.<\/p>\n\n\n

Volvo’s derde rij<\/h3>\n\n\n

De derde rij op het nieuwste XC90-model is zeer comfortabel. De toegankelijkheid van de derde rij is ook vrij gemakkelijk. De achterdeuren van de auto geven toegang door de zetels van de tweede rij op te klappen. De derde zitrij van de 7-zits XC90 biedt plaats aan twee personen met twee afzonderlijke stoelen.<\/p>\n\n\n

De zetels zijn vrij ruim en kunnen gemakkelijk worden gebruikt door een passagier die tot 5,5 voet lang is. De derde rij kan ook worden neergeklapt, net als de tweede rij, wat een vrij grote laadruimte oplevert voor de gebruikers. Deze ruime SUV is ruim en heeft veel veiligheidsvoorzieningen, daarom wordt deze auto ook wel “s werelds veiligste familie-SUV” genoemd.<\/p>\n\n\n

Eerste generatie (2002-2014)<\/h3>\n\n\n

De eerste generatie XC90 was er in twee uitrustingsniveaus: 2.5T en T6. De 2.5T versie had een 2.5-liter “T5” turbogeblazen inline-vijf motor. Deze leverde een vermogen van 208 pk (155 kW). De T6-versie had een 2,9-liter “twin-turbo” inline-zescilinder, die 268 pk (200 kW) leverde.<\/p>\n\n\n

De 2.5T versie kwam met voorwielaandrijving en optionele vierwielaandrijving, terwijl de T6 variant alleen met een vierwielaandrijving optie kwam. De auto was een succes en won de titel North American Car of the Year en Motor Trend magazine’s Sport\/Utility of the Year voor 2003. Het werd vanaf het begin een gezinsauto genoemd.<\/p>\n\n\n

Tweede generatie (2015-heden)<\/h3>\n\n\n

Volvo begon in 2015 met de verkoop van de tweede-gen XCX90. Dit keer was het platform van de auto gebaseerd op Scalable Product Architecture (SPA) technologie, een sterker platform dat zeker de veiligheid en effici\u00ebntie van de auto verbeterde. Alle uitrustingsniveaus kwamen met dezelfde motor met 2,0-liter viercilinder Drive-E aandrijflijnen en Volvo’s achttraps Geartronic transmissie.<\/p>\n\n\n

De auto line-up had twee gasmotoren en twee dieselmotoren. De gasmotor had een dubbelgeladen 320 pk T6, die 400 nm koppel produceerde en een turbo 254 pk T5, die 350 nm koppel produceerde. De dieselmotor had een 235 pk sterke D5 met dubbele turbo, goed voor een koppel van 470 nm en een 190 pk sterke D4 met turbo, goed voor een koppel van 400 nm.<\/p>\n\n\n

Het hybride topmodel werd ook voor het eerst ge\u00efntroduceerd in de XC90. De hybride versie kwam met een krachtigere motor met een elektromotor. Deze leverde 400 pk en 640 nm koppel. Het hybride model heeft een 11,6 kWh lithium-ion batterij. NHTSA gaf hem een algemene waardering van 5 sterren en ook Euro NCAP beoordeelde hem als de “beste in zijn klasse”.<\/p>\n\n\n

De XC90 van de tweede generatie heeft drie uitrustingsniveaus: Momentum, R Design en Inscription. In 2017 werd nog een uitrustingsniveau ge\u00efntroduceerd: T8 Excellence. Deze werd echter in 2020 stopgezet. Dit gevolgd door het ontvangen van XC90, een mid-cycle facelift in 2021. Volvo produceert nu alleen nog de hybride versie.<\/p>\n\n\n

Ontwerp en kenmerken<\/h3>\n\n\n

De tweede-gen XC90 kwam met een nieuw design en een double wishbone voorwielophanging. Er is ook een optionele keuze voor elektronisch gestuurde luchtvering in de nieuwe modellen. Het interieur is voorzien van een 9-inch infotainmentsysteem. Het volume en andere zaken kunnen op het stuurwiel worden bediend.<\/p>\n\n\n

De stoelen op de eerste rij zijn voorzien van zijsteunen, stoelkussenverlenging en een massagefunctie. De auto heeft ook een luchtzuiveringssysteem. Om het de bestuurder gemakkelijk te maken, wordt de auto ook geleverd met een 360\u00b0-zichtsysteem. Uiteraard beschikt de XC90 ook over alle veiligheidsvoorzieningen die Volvo te bieden heeft, waaronder de Intellisafe-functie, die een handelsmerk is van alle Volvo’s.<\/p>\n\n\n

Volvo’s toekomstige familieplannen<\/h2>\n\n\n

Volvo gaat in 2022 een volledig elektrische versie van de XC90 op de markt brengen. Dit betekent duidelijk dat ze er niet mee gaan stoppen, althans niet in de nabije toekomst. De verkoop van deze auto is ook een succes voor de Volvo. Hopelijk behouden ze de derde rij in de XC90-modellen van 2022.<\/p>\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n

Welke andere auto’s hebben een 3e rij?<\/h3>\n\n\n

Er zijn veel opties beschikbaar op de markt voor auto’s met 3 rijen. De meeste van hen zijn gemaakt voor gezinnen, dus ze zijn allemaal uitgerust met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen. Velen van hen zijn minivans, terwijl anderen SUV’s zijn. Enkele van de beste zijn:<\/p>\n\n\n