{"id":1495,"date":"2021-10-01T08:04:25","date_gmt":"2021-10-01T08:04:25","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/28\/?p=1495"},"modified":"2021-10-01T08:04:25","modified_gmt":"2021-10-01T08:04:25","slug":"is-de-bmw-m1-een-supercar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/is-de-bmw-m1-een-supercar\/","title":{"rendered":"Is de BMW M1 een supercar?"},"content":{"rendered":"\n

De BMW M1 was zeker een supercar, met zijn topsnelheid van 165 mph.<\/p>\n\n\n

De BMW M1 was een echte supercar, gemaakt in 1978. De auto had een 3.5L straight-six motor, die werd gemaakt door BMW en bekend stond als BMW M88\/1. BMW maakte slechts 453 eenheden van de M1 auto en verkocht 399 eenheden aan het publiek. De auto nam deel aan vele motorraces zoals Le Mans, German Automobile Racing Championship, en het Amerikaanse IMSA GTO Championship.<\/p>\n\n\n

BMW M1<\/h2>\n\n\n

De BMW M1 is een middenmotor supercar ge\u00efntroduceerd in 1978. Dit was de snelste auto van zijn tijd, en het maakte de weg vrij voor vele andere snelste auto’s. Dit was ook de eerste M-serie van BMW, die nog steeds een van de snelste BMW-series is, en dit zijn ook een van de snelste auto’s ter wereld.
De M1 had een 3,5 L inline rechte 6-cilinder motor, die 277 pk produceerde, en 165 mph als topsnelheid. De auto was een technisch hoogstandje van die tijd, en dit is nog steeds een van de legendes van deze klasse. Deze werd ge\u00efntroduceerd in de jaren 70, maar zelfs nu nog wordt deze auto beschouwd als een rolmodel.<\/p>\n\n\n

Ontwikkeling<\/h3>\n\n\n

De auto werd ontworpen door Giorgio Giugiaro, en het was een gezamenlijke inspanning van BMW, Lamborghini, en Italengineering. Het project van de M1 werd eerst door BMW aan Lamborghini overhandigd. BMW wilde concurreren in de autosport en droeg het project daarom over aan het Italiaanse bedrijf.
Vanwege financi\u00eble problemen trok Lamborghini zich echter terug uit de deal, en BMW ging verder met het werk aan de auto. Op dat moment riepen ze de hulp in van het bedrijf van een voormalig ingenieur van Lamborghini, Italengineering. Zij voltooiden de productie van deze auto, en het was de allereerste auto met middenmotor van BMW.
De glasvezel carrosserie van de auto werd gemaakt door Italina Resina, een Italiaans bedrijf. De hele carrosserie van de auto met het interieur werd afgewerkt door Italdesign. BMW had zijn eigen handgemaakte motoren geproduceerd, en deze werden in M\u00fcnchen in de auto gemonteerd. Daarom werden slechts 453 exemplaren van deze auto gebouwd.<\/p>\n\n\n

Prestaties<\/h3>\n\n\n

De M1 had BMW’s handgebouwde 3.453 cc 6-cilinder lijnmotor, die bekend stond als de M88\/1, en hij was ontwikkeld door Paul Rosche. Deze krachtige motor gaf hem een topsnelheid van 165 mph, een koppel van 330 N\u22c5m en leverde 273 pk bij 6.500 tpm. Hij had een handgeschakelde 5-versnellingsbak, die werd gemaakt door ZF Friedrichshafen.
De auto had nog meer specificaties:<\/p>\n\n\n