{"id":4105,"date":"2022-05-18T11:25:24","date_gmt":"2022-05-18T11:25:24","guid":{"rendered":"https:\/\/carsa2z.nl\/?p=4105"},"modified":"2022-05-18T11:25:26","modified_gmt":"2022-05-18T11:25:26","slug":"bmw-n47-alles-wat-u-moet-weten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/bmw-n47-alles-wat-u-moet-weten\/","title":{"rendered":"BMW N47 – Alles wat u moet weten"},"content":{"rendered":"\n

BMW werd in 1916 in M\u00fcnchen opgericht. Sindsdien heeft dit merk auto’s geproduceerd waar veel mensen verliefd op zijn geworden. Bovendien heeft BMW in de loop der jaren een aantal verbazingwekkende motoren geproduceerd die voor gruis, kracht en duurzaamheid zorgden. Een van die motoren is de BMW N47.<\/p>\n\n\n\n

De BMW N47 motor is een krachtige en high-performance motor. Hij is ook zeer effici\u00ebnt, want hij verbruikt weinig brandstof in vergelijking met concurrerende motoren van zijn generatie. Deze motor is echter onbetrouwbaar, omvangrijk en duur in het onderhoud. Maar als hij goed wordt onderhouden, gaat hij heel lang mee.<\/p>\n\n\n\n

Geschiedenis van de BMW N47 motor<\/h2>\n\n\n\n

De BMW N47 motor is een viercilinder common rail dieselmotor van BMW. Deze motor verving in 2007 de M47 motor en hij werd in 2014 opgevolgd door de B47 motor. Hij was dus in gebruik tussen 2007 en 2013.<\/p>\n\n\n\n

Toen de N47-motor in maart 2007 werd gelanceerd, werd hij ingebouwd in de verbeterde BMW 1-serie E87- en E81-modellen. In datzelfde jaar werd hij ook ingebouwd in de 1-Serie E82 en E88. Niettemin werd deze motor ook in andere BMW series ingebouwd, zoals de 5-Serie E60 en E61, en de 3-Serie E90, E91, E92, E93 en E94 modellen.<\/p>\n\n\n\n

De Twin turbo versie<\/h3>\n\n\n\n

In 2007 lanceerde BMW een twin sequentieel turbomodel. Dit model produceert een totaal van 150 kW (201 pk) en het is de eerste productiediesel die een bepaald vermogen van meer dan 75 kW (100 pk) per liter bereikt. Bovendien maakt hij gebruik van dezelfde turbotechnologie die voor het eerst werd toegepast in de BMW E60 535d.<\/p>\n\n\n\n

Merk op dat het 150 kW (201 pk) model werd gebruikt in de BMW E87 123d, E84 X1 xDrive 23d, en F22 225d. Daarna kreeg de motor een update die het totale vermogen opvoerde tot 160 kW (215 pk) en werd hij gemonteerd in de BMW F30 325d, F10 525d, en F32 425d.<\/p>\n\n\n\n

BMW N47 motorvarianten<\/h2>\n\n\n\n
Engine<\/strong><\/td>Displacement<\/strong><\/td>Compression ratio<\/strong><\/td>Power<\/strong><\/td>Torque<\/strong><\/td>Years<\/strong><\/td><\/tr>
N47D16<\/td>1.6L (1,598 cc)<\/td>16.5:1<\/td>70 kW (94hp) @4000 rpm<\/td>235 N.m (173 lb.ft) @ 1500 to 2750 rpm<\/td>2013<\/td><\/tr>
85 kW (114hp) @4000 rpm<\/td>260 N.m (192 lb.ft) @ 1500 to 2750 rpm<\/td>2012<\/td><\/tr>
N47D20<\/td>      2.0L (1,995 cc)<\/td>    16.5:1<\/td>85 kW (114hp) @4000 rpm<\/td>260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 rpm<\/td>09\/2009<\/td><\/tr>
<\/td><\/td><\/td>105 kW (141hp) @4000 rpm<\/td>300 N.m (221 lb.ft) @ 3000 rpm<\/td>03\/2007<\/td><\/tr>
<\/td><\/td><\/td>120 kW (161hp) @4000 rpm<\/td>340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 rpm<\/td>09\/2009<\/td><\/tr>
<\/td><\/td><\/td>130 kW (174hp) @4000 rpm<\/td>350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 rpm<\/td>03\/2007<\/td><\/tr>
<\/td><\/td><\/td>135 kW (181hp) @4000 rpm<\/td>380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 rpm<\/td>03\/2010<\/td><\/tr>
<\/td><\/td>16.1:1<\/td>150 kW (201hp) @4,400 rpm<\/td>400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 rpm<\/td>03\/2010<\/td><\/tr>
<\/td><\/td>16.5:1<\/td>160 kW (215hp) @4,400 rpm<\/td>450 N.m (332 lb.ft) @ 2500 rpm<\/td>2011<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n

Motor Cilinderinhoud Compressieverhouding Vermogen Koppel Jaren
N47D16 1.6L (1.598 cc) 16,5:1 70 kW (94hp) @4000 rpm 235 N.m (173 lb.ft) @ 1500 tot 2750 rpm 2013
85 kW (114 pk) @4000 omw\/min 260 N.m @ 1500 tot 2750 omw\/min 2012
N47D20 2.0L (1.995 cc) 16.5:1 85 kW (114hp) @4000 rpm 260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 rpm sep-09
105 kW (141hp) @4000 rpm 300 N.m @ 3000 rpm mar-07
120 kW (161pk) @4000 rpm 340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 rpm sep-09
130 kW (174pk) @4000 rpm 350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 rpm mar-07
135 kW (181 pk) @ 4000 omw\/min 380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 omw\/min mrt-10
16.1:1 150 kW (201 pk) @4.400 omw\/min 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 omw\/min mar-10
16,5:1 160 kW (215 pk) @ 4.400 omw\/min 450 N.m (332 lb.ft) @ 2500 omw\/min 2011<\/p>\n\n\n\n

Kenmerken van de BMW N47<\/h2>\n\n\n\n

De BMW N47 motor wordt geleverd met een aluminium carter met thermisch verbonden grijs gietijzeren voeringen. Bovendien hebben alle motorversies twee naaldgelagerde balansassen in het carter, met uitzondering van de 85 kW versie in de 116d.<\/p>\n\n\n\n

Bovendien heeft hij een viercilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen die via roltuimelaars de kleppen bedienen. Het common-rail injectiemechanisme van deze motor werkt met een druk tussen 1600 en 2000 bar. Bovendien wordt de brandstof in de verbrandingskamer gespoten via de centraal geplaatste magneetklepinjectoren.<\/p>\n\n\n\n

Het is ook van vitaal belang op te merken dat de meeste BMW N47 motorvarianten turboladers hebben met een verstelbare turbine schoepen opstelling. Bovendien zijn de krachtigste fasen, zoals de 150 kW en 160 kW voorzien van twee turboladers die werken volgens het verenigde principe van registerlading en meerlagige lading.<\/p>\n\n\n\n

Last but not least wordt de motor geleverd met een dieselpartikelfilter dat de uitlaatgassen reinigt. Deze filter bevindt zich naast de motor, met een oxidatiekatalysator stroomopwaarts.<\/p>\n\n\n\n

Vermogen van de N47 motoren<\/h3>\n\n\n\n

De BMW N47 motorvarianten hebben vermogens van 163 pk tot 218 pk. De krachtigere motoren zijn uitgerust met een pi\u00ebzo common rail injectiesysteem met een werkdruk van 1800 tot 2000 bar. Terwijl de zwakkere motoren een injectiedruk hebben die begint vanaf 1600 bar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Is de BMW N47 een goede motor?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, de BMW N47 motor is een zeer goede motor. Hij is krachtig, zuinig, stil en produceert een aangenaam geluid. Deze motor heeft echter ook enkele problemen die duizenden euro’s aan herstelling en onderhoud kunnen kosten.<\/p>\n\n\n\n

Het probleem met de distributieketting kan u bijvoorbeeld minstens 800 dollar aan reparaties kosten. Bovendien kan het zijn dat u gedwongen bent om de hele motor te demonteren, wat bewerkelijk en zeer kostbaar is.<\/p>\n\n\n\n

Wanneer begint de BMW N47 problemen te krijgen?<\/h3>\n\n\n\n

Sommige BMW N47 rijders hebben problemen gemeld vanaf 20.000 mijl. De meeste mensen krijgen echter problemen met de distributieketting na 60.000 mijl. Maar als u uw BMW N47 onder controle houdt, zult u de meeste problemen pas na meer dan 100.000 mijl ondervinden.<\/p>\n\n\n\n

Wat zijn de meest voorkomende problemen met BMW N47?<\/h3>\n\n\n\n

De BMW N47 motor is een van de minst betrouwbare BMW motoren ooit gebouwd. Dat komt omdat hij verschillende problemen registreert waarover gebruikers in de loop der jaren hebben geklaagd. Enkele van de problemen die de N47 ondervindt zijn defecte distributieketting, defect krukas tandwiel, falende terughaalveer, EGR problemen, en stuurbekrachtigingspomp defect.<\/p>\n\n\n\n

Waarom gaan distributiekettingen van de N47 stuk?<\/h3>\n\n\n\n

De belangrijkste reden waarom de distributieketting van de BMW N47 motor defect raakt, zijn de zwakke spanners die er niet in slagen de ideale spanning op de kettingen aan te brengen. Na verloop van tijd wordt de ketting slap en komt los te zitten. Dit veroorzaakt dat de distributieketting knapt of zelfs breekt.<\/p>\n\n\n\n

Samenvatting<\/h2>\n\n\n\n

Over het algemeen is de BMW N47 motor zeer krachtig en zuinig. Hij heeft ook een uitstekende werkcultuur omdat hij niet veel trilt en een aangenaam geluid voortbrengt. De enige uitdaging zijn de serieuze problemen waarmee hij komt, zoals het probleem met de distributieketting, defecte stuurbekrachtigingspomp, defect krukastandwiel, EGR problemen, en een falende terugloopveer.<\/p>\n\n\n\n

Als u besluit om de BMW N47 motor te kopen, moet u bereid zijn om veel uit te geven aan reparaties en onderhoud. Niettemin, met de juiste zorg en onderhoud, zal deze motor meer dan 250.000 mijl meegaan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW werd in 1916 in M\u00fcnchen opgericht. Sindsdien heeft dit merk auto’s geproduceerd waar veel mensen verliefd op zijn geworden. Bovendien heeft BMW in de loop der jaren een aantal<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4106,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4105"}],"collection":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4105"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4105\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4107,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4105\/revisions\/4107"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4106"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4105"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4105"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4105"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}