{"id":4105,"date":"2022-05-18T11:25:24","date_gmt":"2022-05-18T11:25:24","guid":{"rendered":"https:\/\/carsa2z.nl\/?p=4105"},"modified":"2022-05-18T11:25:26","modified_gmt":"2022-05-18T11:25:26","slug":"bmw-n47-alles-wat-u-moet-weten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/bmw-n47-alles-wat-u-moet-weten\/","title":{"rendered":"BMW N47 – Alles wat u moet weten"},"content":{"rendered":"\n
BMW werd in 1916 in M\u00fcnchen opgericht. Sindsdien heeft dit merk auto’s geproduceerd waar veel mensen verliefd op zijn geworden. Bovendien heeft BMW in de loop der jaren een aantal verbazingwekkende motoren geproduceerd die voor gruis, kracht en duurzaamheid zorgden. Een van die motoren is de BMW N47.<\/p>\n\n\n\n
De BMW N47 motor is een krachtige en high-performance motor. Hij is ook zeer effici\u00ebnt, want hij verbruikt weinig brandstof in vergelijking met concurrerende motoren van zijn generatie. Deze motor is echter onbetrouwbaar, omvangrijk en duur in het onderhoud. Maar als hij goed wordt onderhouden, gaat hij heel lang mee.<\/p>\n\n\n\n
De BMW N47 motor is een viercilinder common rail dieselmotor van BMW. Deze motor verving in 2007 de M47 motor en hij werd in 2014 opgevolgd door de B47 motor. Hij was dus in gebruik tussen 2007 en 2013.<\/p>\n\n\n\n
Toen de N47-motor in maart 2007 werd gelanceerd, werd hij ingebouwd in de verbeterde BMW 1-serie E87- en E81-modellen. In datzelfde jaar werd hij ook ingebouwd in de 1-Serie E82 en E88. Niettemin werd deze motor ook in andere BMW series ingebouwd, zoals de 5-Serie E60 en E61, en de 3-Serie E90, E91, E92, E93 en E94 modellen.<\/p>\n\n\n\n
In 2007 lanceerde BMW een twin sequentieel turbomodel. Dit model produceert een totaal van 150 kW (201 pk) en het is de eerste productiediesel die een bepaald vermogen van meer dan 75 kW (100 pk) per liter bereikt. Bovendien maakt hij gebruik van dezelfde turbotechnologie die voor het eerst werd toegepast in de BMW E60 535d.<\/p>\n\n\n\n
Merk op dat het 150 kW (201 pk) model werd gebruikt in de BMW E87 123d, E84 X1 xDrive 23d, en F22 225d. Daarna kreeg de motor een update die het totale vermogen opvoerde tot 160 kW (215 pk) en werd hij gemonteerd in de BMW F30 325d, F10 525d, en F32 425d.<\/p>\n\n\n\n
Engine<\/strong><\/td>Displacement<\/strong><\/td> | Compression ratio<\/strong><\/td> | Power<\/strong><\/td> | Torque<\/strong><\/td> | Years<\/strong><\/td><\/tr> | N47D16<\/td> | 1.6L (1,598 cc)<\/td> | 16.5:1<\/td> | 70 kW (94hp) @4000 rpm<\/td> | 235 N.m (173 lb.ft) @ 1500 to 2750 rpm<\/td> | 2013<\/td><\/tr> | 85 kW (114hp) @4000 rpm<\/td> | 260 N.m (192 lb.ft) @ 1500 to 2750 rpm<\/td> | 2012<\/td><\/tr> | N47D20<\/td> | 2.0L (1,995 cc)<\/td> | 16.5:1<\/td> | 85 kW (114hp) @4000 rpm<\/td> | 260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 rpm<\/td> | 09\/2009<\/td><\/tr> | <\/td> | <\/td> | <\/td> | 105 kW (141hp) @4000 rpm<\/td> | 300 N.m (221 lb.ft) @ 3000 rpm<\/td> | 03\/2007<\/td><\/tr> | <\/td> | <\/td> | <\/td> | 120 kW (161hp) @4000 rpm<\/td> | 340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 rpm<\/td> | 09\/2009<\/td><\/tr> | <\/td> | <\/td> | <\/td> | 130 kW (174hp) @4000 rpm<\/td> | 350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 rpm<\/td> | 03\/2007<\/td><\/tr> | <\/td> | <\/td> | <\/td> | 135 kW (181hp) @4000 rpm<\/td> | 380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 rpm<\/td> | 03\/2010<\/td><\/tr> | <\/td> | <\/td> | 16.1:1<\/td> | 150 kW (201hp) @4,400 rpm<\/td> | 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 rpm<\/td> | 03\/2010<\/td><\/tr> | <\/td> | <\/td> | 16.5:1<\/td> | 160 kW (215hp) @4,400 rpm<\/td> | 450 N.m (332 lb.ft) @ 2500 rpm<\/td> | 2011<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n | Motor Cilinderinhoud Compressieverhouding Vermogen Koppel Jaren Kenmerken van de BMW N47<\/h2>\n\n\n\nDe BMW N47 motor wordt geleverd met een aluminium carter met thermisch verbonden grijs gietijzeren voeringen. Bovendien hebben alle motorversies twee naaldgelagerde balansassen in het carter, met uitzondering van de 85 kW versie in de 116d.<\/p>\n\n\n\n Bovendien heeft hij een viercilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen die via roltuimelaars de kleppen bedienen. Het common-rail injectiemechanisme van deze motor werkt met een druk tussen 1600 en 2000 bar. Bovendien wordt de brandstof in de verbrandingskamer gespoten via de centraal geplaatste magneetklepinjectoren.<\/p>\n\n\n\n Het is ook van vitaal belang op te merken dat de meeste BMW N47 motorvarianten turboladers hebben met een verstelbare turbine schoepen opstelling. Bovendien zijn de krachtigste fasen, zoals de 150 kW en 160 kW voorzien van twee turboladers die werken volgens het verenigde principe van registerlading en meerlagige lading.<\/p>\n\n\n\n Last but not least wordt de motor geleverd met een dieselpartikelfilter dat de uitlaatgassen reinigt. Deze filter bevindt zich naast de motor, met een oxidatiekatalysator stroomopwaarts.<\/p>\n\n\n\n Vermogen van de N47 motoren<\/h3>\n\n\n\nDe BMW N47 motorvarianten hebben vermogens van 163 pk tot 218 pk. De krachtigere motoren zijn uitgerust met een pi\u00ebzo common rail injectiesysteem met een werkdruk van 1800 tot 2000 bar. Terwijl de zwakkere motoren een injectiedruk hebben die begint vanaf 1600 bar.<\/p>\n\n\n\n FAQ<\/h2>\n\n\n\n |