{"id":4778,"date":"2022-09-05T08:20:11","date_gmt":"2022-09-05T08:20:11","guid":{"rendered":"https:\/\/carsa2z.nl\/?p=4778"},"modified":"2022-09-05T08:20:15","modified_gmt":"2022-09-05T08:20:15","slug":"is-de-citroen-c6-een-goede-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/is-de-citroen-c6-een-goede-auto\/","title":{"rendered":"Is de Citro\u00ebn C6 een goede auto?"},"content":{"rendered":"\n

De Citro\u00ebn C6 was een relatief onsuccesvolle poging van Citro\u00ebn om de markt van luxe middelgrote sedans te verstoren. De auto werd voor het eerst ge\u00efntroduceerd in 2006 en is zes opeenvolgende jaren in productie geweest. Ter verduidelijking: Mercedes verkoopt elk jaar tienduizenden E-Klasse modellen zonder problemen.<\/p>\n\n\n\n

Anderzijds bereikte de volledige productie van de Citro\u00ebn C6 een mager aantal van net geen 24.000 eenheden. Dit bewijst gewoon dat niet-luxe automerken niet de luxemarkt kunnen betreden met een zwak badge appeal en denken dat ze echt kunnen wedijveren met merken die al tientallen jaren aan de luxetafel staan.<\/p>\n\n\n\n

Dus, is de Citro\u00ebn C6 een goede auto? De Citro\u00ebn C6 is op zich geen slechte auto, want hij ziet er prachtig uit en voelt echt aan als een concurrerende luxe auto. Daar staat tegenover dat de motorkeuze beperkt was, de auto niet echt op gelijke voet stond met het Duitse trio en het feit dat de C6 qua betrouwbaarheid van een acceptabel niveau was.<\/p>\n\n\n\n

Dit betekent dat 2e hands Citro\u00ebn C6 modellen nu voor peanuts te krijgen zijn omdat ze behoorlijk zijn afgeschreven. Voor de prijs die ze nu kosten, voelen ze wel upmarket aan, maar de gebruikskosten zijn gelijk gebleven. De praktische kant is ook goed, want de auto biedt veel ruimte, ook al is het zicht wat minder.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C6 – De krachtbron<\/h2>\n\n\n\n

De Citro\u00ebn C6 wordt geleverd met slechts \u00e9\u00e9n benzinemotor, een 3.0L V6 motor die 211pk en 213lb-ft aan koppel levert. De topsnelheid is 146 km\/u terwijl de acceleratie van 0-100 km\/u meer dan 10 seconden duurt. De auto heeft een gecombineerd brandstofverbruik van 22 MPG en is voorzien van FWD en een automatische 6-versnellingsbak met koppelomvormer.<\/p>\n\n\n\n

De C6 biedt echter drie verschillende dieselmotoropties. De line-up begint met de 2.2L 4-cilinder met 170 pk en 295 lb-ft van het koppel, terwijl de mid-spec 2.7L 6-cilinder diesel 204 pk en 324 lb-ft van het koppel biedt. Het coolste C6-model wordt geleverd met een 3.0L diesel V6 met 245 pk en 331 Nm koppel, waarmee de C6 in 8,5 seconden van 0 naar 100 km\/u kan rijden.<\/p>\n\n\n\n

Deze cijfers voelen vrij krachtig aan, maar zijn ver verwijderd van het Duitse trio. De MPG resultaten zijn 35MPG op zijn best, terwijl alle modellen ook worden geleverd met een FWD configuratie en een 6-traps automatische versnellingsbak. Al met al is de C6-aandrijflijn niet zwak, maar ook niet bijzonder.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C6 – Ontwerp en onderstel<\/h2>\n\n\n\n

De manier waarop de Citro\u00ebn C6 er van buiten uitziet is waarschijnlijk een van de meest aantrekkelijke dingen aan de C6 in het algemeen. De auto heeft prachtige gewelfde lijnen die goed passen bij een luxe auto. Het interieur van de C6 is ook zeer goed uitgerust, maar hij deelt nog steeds veel onderdelen en designelementen met aanzienlijk goedkopere Citro\u00ebns.<\/p>\n\n\n\n

De ophanging en onderstelafstemming zijn uitsluitend gericht op comfort, gebruiksgemak en isolatie van de weg. Dit betekent dat de auto de neiging heeft om nogal te rollen in de bochten, maar dat helpt hem wel om oneffenheden op de weg heel goed aan te pakken.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C6 – Betrouwbaarheid en veelvoorkomende problemen<\/h2>\n\n\n\n

Een van de slechtste aspecten van de Citro\u00ebn C6 is de betrouwbaarheid, want de auto heeft de neiging om heel vaak last te hebben van een heleboel problemen. De meest voorkomende motorproblemen hebben te maken met de EGR-klep, de gloeibougies, het lawaai van de motor en de turbochargers, die het vaak laten afweten.<\/p>\n\n\n\n

Andere problemen zijn problemen met de uitrusting, zoals het binnendringen van water, twijfelachtige paneelopeningen, problemen met het zonnedak en vooral met roest. Elektrische problemen komen vaak voor bij de C6, net als problemen met de ophanging en de versnellingsbak.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn C6 – Waarde en praktische bruikbaarheid<\/h2>\n\n\n\n

De Citro\u00ebn C6 is als een gek afgeschreven sinds hij uitkwam, omdat de auto nooit zo populair was als de auto waarmee hij probeert te concurreren. Na al die jaren lijkt de C6 eindelijk wat erkenning te krijgen nu veel mensen met liefde terugkijken op de C6, vooral omdat de auto er interessant en anders uitziet.<\/p>\n\n\n\n

De zitruimte is praktisch in orde, maar we moeten wel opmerken dat de hoofdruimte achterin enigszins wordt belemmerd door de aflopende daklijn van de auto. De kofferruimte van de C6 is, net als bij de meeste auto’s in dit segment, zeer royaal. Tot slot is het zicht van de auto ook niet het beste.<\/p>\n\n\n\n

FAQ Sectie<\/h2>\n\n\n\n

Is de Citro\u00ebn C6 beter dan de Audi A6, de BMW 5-Serie of de Mercedes E-Klasse?<\/h3>\n\n\n\n

Nee, de Citro\u00ebn C6 is niet zo goed als de Audi A6, de BMW 5-Serie of de Mercedes E-klasse uit die tijd. Alle drie hebben ze een lange geschiedenis in het maken van middelgrote luxe auto’s, terwijl Citro\u00ebn dat niet doet. Dat blijkt zodra je ze over de hele linie vergelijkt, want je ziet meteen dat het Duitse aanbod gewoon beter is.<\/p>\n\n\n\n

De C6 kan op bepaalde punten wel wedijveren met de Duitsers, met name wat het exterieur betreft, want alle drie de Duitse merken maakten op dat moment niet de best uitziende middelgrote sedans.<\/p>\n\n\n\n

Brengt Citro\u00ebn de C6 ooit nog terug?<\/h3>\n\n\n\n

Momenteel zijn er geen aanwijzingen dat Citro\u00ebn de C6 binnenkort opnieuw zal aanbieden. De reden waarom is eenvoudig. Proberen toe te treden tot de markt van luxewagens als je geen luxemerk bent, is uiterst moeilijk omdat de meeste luxemerken een lange geschiedenis hebben die mensen aanspreekt over kwaliteit, vakmanschap, stijl en luxe.<\/p>\n\n\n\n

Bovendien leven we in een tijdperk waarin SUV’s en crossovers de wereldmarkt domineren, en is het echt moeilijk om toe te treden tot de markt van luxe auto’s in het algemeen.<\/p>\n\n\n\n

Is de Citro\u00ebn C6 een gezinsauto?<\/h3>\n\n\n\n

De Citro\u00ebn C6 lijkt een beetje het midden te houden tussen een luxe chauffeursauto voor de lange afstand en een echte grote gezinssedan. Dat betekent dat de C6 zich in beide gevallen thuisvoelt. Maar als u hem als gezinsauto wilt gebruiken, dan kan dat zeker, want de C6 is stil, comfortabel en ook nog eens redelijk praktisch.<\/p>\n\n\n\n

Het enige dat u mogelijk zou kunnen tegenhouden, is de betrouwbaarheid, want dat is het grootste vraagteken van de C6 in het algemeen. Daarom is het kopen van een gebruikte C6 een gok, want u weet nooit wat u kunt krijgen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

De Citro\u00ebn C6 was een relatief onsuccesvolle poging van Citro\u00ebn om de markt van luxe middelgrote sedans te verstoren. De auto werd voor het eerst ge\u00efntroduceerd in 2006 en is<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4779,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[59],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4778"}],"collection":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4778"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4778\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4780,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4778\/revisions\/4780"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4779"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4778"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4778"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4778"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}