{"id":4895,"date":"2022-10-03T09:34:53","date_gmt":"2022-10-03T09:34:53","guid":{"rendered":"https:\/\/carsa2z.nl\/?p=4895"},"modified":"2022-10-03T09:34:56","modified_gmt":"2022-10-03T09:34:56","slug":"alles-over-de-nieuwe-citroen-fourgonnette","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/alles-over-de-nieuwe-citroen-fourgonnette\/","title":{"rendered":"Alles over de nieuwe Citro\u00ebn Fourgonnette"},"content":{"rendered":"\n

In 1948 kwam Citro\u00ebn met de iconische 2CV, waarschijnlijk het meest iconische Citro\u00ebn-model aller tijden. De 2CV werd de best verkochte auto van zijn tijd met meer dan 3,8 miljoen geproduceerde exemplaren. Het was ook de eerste FWD auto in de geschiedenis die wereldwijd meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht.<\/p>\n\n\n\n

De Citro\u00ebn Fourgonnette is een soort eerbetoon aan die auto en wij vertellen je alles over de nieuwe Citro\u00ebn Fourgonnette. De Fourgonnette is gebaseerd op de huidige Citro\u00ebn Berlingo, wat betekent dat hij het grootste deel van zijn onderstel deelt met de Berlingo. De carrosserie is ontworpen en gemaakt door de Italiaanse bankenbouwer Caselani.<\/p>\n\n\n\n

Qua motor kun je kiezen uit drie verschillende motoren, een turbodiesel, benzine, of zelfs een volledig elektrisch model. Het meest aantrekkelijke aspect van de Fourgonnette is waarschijnlijk het exterieurdesign, met een retrofuturistische versie van de originele 2CV en verkrijgbaar als MPV of bestelwagen.<\/p>\n\n\n\n

Wat betrouwbaarheid betreft, kunt u verwachten dat de Fourgonnette net zo betrouwbaar is als de Berlingo, wat betekent dat hij grotendeels in orde zou moeten zijn. Qua prijs is de Fourgonnette ongeveer 15.000-20.000 euro duurder dan de gewone Berlingo, terwijl de praktische kant hetzelfde blijft als bij de Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – De aandrijflijn<\/h2>\n\n\n\n

Zoals vermeld in de intro, zal de Fourgonnette worden aangeboden met drie verschillende motoren, een 1.5L BlueHDi turbodiesel 4-cilinder motor met 100pk of 130pk, een 1.2L benzinemotor met 110pk of 130pk, of een volledig elektrische e-Berlingo versie met een 50kWh batterij en 136pk respectievelijk.<\/p>\n\n\n\n

Deze motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische transmissie en permanente FWD. Met de e-Berlingo kunt u een actieradius van 275 km verwachten, terwijl het opladen van 20% tot 80% ongeveer 30 minuten duurt.<\/p>\n\n\n\n

Wat betreft de effici\u00ebntie kunt u verwachten dat de Fourgonnette ongeveer 55 MPG haalt met de dieselmotor en 40 MPG met de benzinemotor, maar de handgeschakelde versies zouden ook iets effici\u00ebnter moeten zijn. Het is veilig om te zeggen dat de Fourgonnette niet gemaakt is om snel te zijn, omdat hij voornamelijk bedoeld is voor commercieel gebruik.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Ontwerp<\/h2>\n\n\n\n

Nu is het tijd om het over het ontwerp te hebben, dat zeker het meest opwindende deel van de nieuwe Fourgonnette is. Van voren vertoont de Fourgonnette weinig tot geen gelijkenis met de Berlingo, want hij heeft nu een paar afgeronde koplampen met een onmiskenbaar op de 2CV ge\u00efnspireerde grille.<\/p>\n\n\n\n

Het zijprofiel wordt voornamelijk gekenmerkt door horizontale lijnen over de hele carrosserie van de auto, terwijl de achterkant twee ronde achterruiten bevat als een eerbetoon aan de originele 2CV. De zijruiten van de versie voor personenvervoer lijken ook op die van de 2CV, terwijl de vrachtversie geen zijruiten heeft.<\/p>\n\n\n\n

De wielen zijn ontworpen om die van de originele 2CV na te bootsen, de buitenkleuren zijn blauw en groen, die opnieuw doen denken aan de originele 2CV. De hele auto is een zorgvuldig ontworpen eerbetoon aan de originele 2CV, wat betekent dat 2CV-liefhebbers van de nieuwe Fourgonnette gaan houden.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Betrouwbaarheid en rijden<\/h2>\n\n\n\n

Wat betrouwbaarheid betreft, zou de Fourgonnette niet anders moeten zijn dan de gewone Citro\u00ebn Berlingo, die over het algemeen middelmatige betrouwbaarheidsresultaten heeft. De meeste vooraanstaande autobladen en onafhankelijke testers hebben gezegd dat de Berlingo in het midden of iets aan de onderkant van de lijst van “meest betrouwbare auto’s” staat.<\/p>\n\n\n\n

Ook de rijervaring blijft relatief ongewijzigd ten opzichte van de Berlingo, wat een comfortabele rit, behoorlijke geluidsisolatie en een goed brandstofverbruik betekent. De Berlingo is wat aan de stijvere kant, vooral de bestelwagenversie, omdat hij ook een behoorlijke hoeveelheid lading kan vervoeren.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Waarde en gebruiksgemak<\/h2>\n\n\n\n

De prijs is nog niet bekendgemaakt, maar de meeste insiders stellen dat je ongeveer 15.000 tot 20.000 dollar bovenop de oorspronkelijke Berlingo-prijs moet betalen als je de Fourgonnette wilt hebben. Als deze geruchten kloppen, kunnen we met een gerust hart zeggen dat de Fourgonnette alleen gekocht zal worden door mensen die echt van de 2CV houden en bijna niemand anders.<\/p>\n\n\n\n

Deze auto is bedoeld als een eerbetoon, een trip down memory lane voor liefhebbers van de originele 2CV. Hij krijgt niets speciaals ten opzichte van de gewone Berlingo, behalve het exterieurdesign dat een stuk stoerder is. De praktische kant blijft redelijk ongewijzigd, wat betekent dat er overal veel ruimte is, maar de nieuwe ruitontwerpen belemmeren het zicht een beetje.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Wanneer komt de Citro\u00ebn Fourgonnette uit?<\/h3>\n\n\n\n

De nieuwe Fourgonnette werd enkele weken geleden voor het eerst aan het publiek voorgesteld, wat betekent dat er momenteel niet veel informatie beschikbaar is. Sommigen zeggen echter dat de leveringen al eind oktober 2022 zullen beginnen en dat het aantal geproduceerde exemplaren zal afhangen van de eerste belangstelling.<\/p>\n\n\n\n

Aangezien Caselani geen autofabrikant met een hoog volume is, is de kans groot dat u nog even moet wachten voordat u de nieuwe Fourgonnette in handen kunt krijgen.<\/p>\n\n\n\n

Is de nieuwe Citro\u00ebn Fourgonnette de moeite waard?<\/h3>\n\n\n\n

Het antwoord op deze vraag is zowel subjectief als objectief. Subjectief gezien zullen liefhebbers van de 2CV waarschijnlijk massaal op de nieuwe Fourgonnette afkomen vanwege zijn erfgoed en design. Objectief gezien is de Fourgonnette gewoon een Citro\u00ebn Berlingo met een bodykit die een hoop geld kost bovenop de initi\u00eble prijs van de Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

Als zodanig kunnen we de Fourgonnette alleen echt aanbevelen aan degenen die hem hoe dan ook willen hebben. Deze auto is niet gemaakt om met verstand te kopen, maar eerder uit het hart, want hij grijpt terug naar een tijdperk waarin Citro\u00ebn de iconische 2CV maakte. De Fourgonnette verkoopt emotie, erfgoed en erfenis, niet praktisch, effici\u00ebnt of zelfs waardevol.<\/p>\n\n\n\n

Wat is het verschil tussen de Citro\u00ebn Berlingo en de Citro\u00ebn Fourgonnette?<\/h3>\n\n\n\n

De twee duidelijkste verschillen zijn de prijs en het exterieurdesign. De Fourgonnette kost veel meer geld dan de Berlingo en heeft een sterk vernieuwd uiterlijk, ge\u00efnspireerd op de 2CV. Het zicht is iets beter bij de Berlingo, maar verder zou alles er min of meer hetzelfde uit moeten zien.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

In 1948 kwam Citro\u00ebn met de iconische 2CV, waarschijnlijk het meest iconische Citro\u00ebn-model aller tijden. De 2CV werd de best verkochte auto van zijn tijd met meer dan 3,8 miljoen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4896,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[59],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4895"}],"collection":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4895"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4895\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4897,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4895\/revisions\/4897"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4896"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4895"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4895"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4895"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}