{"id":4913,"date":"2022-10-04T10:26:21","date_gmt":"2022-10-04T10:26:21","guid":{"rendered":"https:\/\/carsa2z.nl\/?p=4913"},"modified":"2022-10-04T10:26:25","modified_gmt":"2022-10-04T10:26:25","slug":"nieuwe-citroen-e-berlingo-elektrisch-vs-vergelijkbare-elektrische-autos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/nieuwe-citroen-e-berlingo-elektrisch-vs-vergelijkbare-elektrische-autos\/","title":{"rendered":"Nieuwe Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo elektrisch vs vergelijkbare elektrische auto’s"},"content":{"rendered":"\n

De Citro\u00ebn e-Berlingo is de meest bekende elektrische MPV\/vrachtwagen van Citro\u00ebn en kan dus zowel gezinnen als bedrijven tevreden stellen. De e-Berlingo wordt geleverd met Citro\u00ebns inmiddels beroemde 50kWh batterij, die ook in veel andere elektrische Citro\u00ebn-modellen te vinden is.<\/p>\n\n\n\n

De e-Berlingo bevindt zich in een zeer concurrerend segment van de markt en daarom is het vergelijken van de nieuwe Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo elektrisch versus vergelijkbare elektrische auto’s het belangrijkste onderwerp van dit artikel. Vergelijkbare elektrische auto’s zijn de Peugeot Partner, de Opel\/Vauxhall Combo, de Fiat Doblo, de Ford Tourneo en de VW .ID BUZZ.<\/p>\n\n\n\n

Als u echter een elektrische gezinsauto met 7 zitplaatsen wilt, maar wilt dat hij snel, luxueus, comfortabel en begerenswaardig is, moet u de stap zetten naar de Tesla Model Y of de Mercedes EQV\/EQB. Hoe dan ook, deze auto’s zijn veel duurder, veel capabeler en veel luxueuzer.<\/p>\n\n\n\n

Het segment van elektrische MPV’s en middelgrote vrachtwagens is nog maar net begonnen en we zullen waarschijnlijk nog veel nieuwe elektrische MPV’s zien. Dit betekent ook dat deze MPV’s niet de allerbeste zijn als het gaat om elektrische auto’s, aangezien het segment van elektrische MPV’s niet echt interessant is voor de meeste potenti\u00eble kopers van elektrische auto’s.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Berlingo<\/h2>\n\n\n\n

De Citro\u00ebn e-Berlingo bestaat in twee verschillende varianten, een MPV met zeven zitplaatsen of een middelgrote bestelwagen. De verschillen tussen de gewone Berlingo en de elektrische Berlingo zijn uiteraard de aandrijflijn, de praktische bruikbaarheid, de effici\u00ebntie en de prijs. De e-Berlingo kost rond de 40.000 euro, sommige modellen kosten iets minder dan 40 terwijl andere boven de 40 gaan.<\/p>\n\n\n\n

De “normale” Berlingo is veel goedkoper dan dat en 40k is een beetje veel voor een gewone Berlingo. Met een batterij van ongeveer 50kWh kan de Berlingo ongeveer 174 mijl afleggen op een volle lading en kan hij met een snelle DC-lader van 100kW worden opgeladen van 20% tot 80% in hooguit 25 minuten.<\/p>\n\n\n\n

De gewone e-Berlingo biedt met gemak plaats aan zeven personen, terwijl de cargovariant tot 1700 pond aan lading kan laden, wat zeker veel is. De e-Berlingo ontpopt zich tot een verrassend succesvolle elektrische Citro\u00ebn, maar we zullen moeten afwachten hoe de e-Berlingo zich verhoudt tot zijn felste rivalen.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot Partner, Opel\/Vauxhall Combo, Fiat Doblo<\/h2>\n\n\n\n

Het zal u misschien verbazen dat de Peugeot Partner, de Opel\/Vauxhall Combo en de Fiat Doblo hun aandrijflijn delen met de bovengenoemde e-Berlingo, wat betekent dat al deze voertuigen op hetzelfde “Stellantis”-platform zijn gebouwd. Stellantis is de naam van het bedrijf dat eigenaar is van al deze autofabrikanten en daarom delen ze hetzelfde platform.<\/p>\n\n\n\n

Een batterij van 50 kWh, 136 pk, een actieradius van 170-200 mijl, al deze kenmerken zijn terug te vinden in alle vier deze auto’s, en de enige verschillen tussen hen zijn het design en kleine varianten in afwerking en comfort. De e-Berlingo lijkt echter de populairste van de groep te zijn.<\/p>\n\n\n\n

Qua prijs zijn ze ook erg vergelijkbaar, wat betekent dat de uiteindelijke aankoopbeslissing waarschijnlijk gebaseerd zal zijn op welke van deze auto’s u beter vindt en op uw merkentrouw. Bovendien delen bijna alle EV’s van deze vier merken (inclusief vele andere merken van de Stellantis groep) de 50kWh batterij en de rest van de aandrijflijn.<\/p>\n\n\n\n

Ford Tourneo en de VW .ID BUZZ<\/h2>\n\n\n\n

De Citro\u00ebn e-Berlingo en de rest van de hierboven genoemde auto’s zijn niet de enige twee auto’s die de meeste onderdelen delen, want dat is ook te zien bij de Ford Tourneo en de gloednieuwe VW .ID BUZZ. Deze twee zijn geen rechtstreekse concurrenten van de e-Berlingo, maar ze delen wel een vergelijkbare rol op de markt, vooral omdat er niet echt veel opties zijn waarvoor je kunt kiezen.<\/p>\n\n\n\n

Deze twee zijn iets duurder en bieden ook plaats aan zeven personen. Waar deze twee een groter verschil maken is de batterijgrootte, want ze bieden een grotere 77kWh batterij en een bereik tot 260 mijl. Deze cijfers zijn nog niet bevestigd, maar zijn begrijpelijk omdat de 77kWh batterij groter is.<\/p>\n\n\n\n

U kunt verwachten dat deze twee tussen 10.000 en zelfs 20.000 euro meer zullen kosten dan de Berlingo en de rest van de Stellantis-bende. Vermeldenswaard is ook dat deze twee een hogere maximale DC-laadsnelheid van 175kW bieden en over het algemeen luxer en beter uitgerust zijn.<\/p>\n\n\n\n

Video: Is de Citro\u00ebn \u00cb-Berlingo de perfecte elektrische gezinsauto?<\/h2>\n\n\n\n
\n