{"id":5196,"date":"2022-11-02T15:21:26","date_gmt":"2022-11-02T15:21:26","guid":{"rendered":"https:\/\/carsa2z.nl\/?p=5196"},"modified":"2022-11-02T15:21:29","modified_gmt":"2022-11-02T15:21:29","slug":"is-de-citroen-e-dispatch-een-goede-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/is-de-citroen-e-dispatch-een-goede-auto\/","title":{"rendered":"Is de Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch een goede auto?"},"content":{"rendered":"\n

De Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch, ook bekend als de \u00eb-Jumpy, is een elektrische bestelwagen ontworpen om u alle functionaliteit te bieden die u gewend bent van een bestelwagen, maar met de toevoeging van een elektrische aandrijflijn. Elektrische bestelwagens zijn misschien wel belangrijker om de totale vervuiling te verminderen dan auto’s en daarom hoopt de \u00eb-Dispatch de standaard van zijn segment te worden. Dus, is de Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch een goede auto?<\/p>\n\n\n\n

Als u op zoek bent naar een elektrische bestelwagen die plaats biedt aan 9 personen en die zowel voor commercieel als persoonlijk gebruik kan worden ingezet, dan is de \u00eb-Dispatch zeker een goede keuze. Met een bekend Stellantis-platform voor elektrische auto’s deelt de \u00eb-Dispatch zijn basis met veel andere bekende elektrische bestelwagens van Toyota, Opel\/Opel en Peugeot.<\/p>\n\n\n\n

Qua design probeert de \u00eb-Dispatch alles bescheiden te houden, maar aangezien de meeste Citro\u00ebns er gewaagder uitzien, is de \u00eb-Dispatch de aantrekkelijkste bestelwagen in vergelijking met zijn belangrijkste rivalen. De rijervaring is niet bijzonder, want de \u00eb-Dispatch rijdt als elke andere elektrische bestelwagen.<\/p>\n\n\n\n

Betrouwbaarheid is nog steeds een mysterie, althans wat betreft de betrouwbaarheid op lange termijn, maar er zijn wel enkele zaken die het bespreken waard zijn. Het is ook een vrij dure bestelwagen, maar elektrische bestelwagens hebben nu eenmaal een aanzienlijke premie. Met plaats voor maximaal 9 personen en veel beschikbare laadruimte is de \u00eb-Dispatch een echt praktisch voertuig.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – De aandrijflijn<\/h2>\n\n\n\n

U kunt bij de \u00eb-Dispatch kiezen uit twee accuformaten, de eerste is 50kWh en de tweede 75kWh. De kleinere 50kWh batterij is voldoende om u een actieradius van ongeveer 175-180km te bieden, terwijl de grotere 75kWh batterij u dichter bij 260km brengt.<\/p>\n\n\n\n

U kunt de \u00eb-Dispatch met een DC-lader van 100kW in ongeveer 38 minuten snel opladen van 20% tot 80%, terwijl langzaam opladen via wisselstroom 11 uur duurt. Het kleinere 50kWh batterijmodel kan ook tot 100kW opladen en snelladen duurt 28 minuten. Langzaam opladen via wisselstroom duurt respectievelijk 7-8 uur.<\/p>\n\n\n\n

Alle versies van de \u00eb-Dispatch hebben een enkele elektrische motor op de vooras voor een permanente FWD-configuratie en 136 pk. 10 minuten snelladen geeft een extra actieradius van 80 km, wat voor de meeste mensen meer dan genoeg is.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Ontwerp en rijden<\/h2>\n\n\n\n

Qua design maakt de \u00eb-Dispatch gebruik van de bekende Citro\u00ebn designtaal, wat betekent dat hij er relatief gedurfd uitziet voor een bestelwagen, maar niet bijzonder mooi. Citro\u00ebn heeft de \u00eb-Dispatch er niet speciaal uit laten zien als elektrische auto, wat bij de meeste EV’s een steeds grotere trend is. Het interieur schreeuwt ook niet om een elektrische auto, maar is toch mooi ingedeeld en zeer overzichtelijk.<\/p>\n\n\n\n

De rijervaring is niet bijzonder, want de \u00eb-Dispatch probeert niet bijzonder te zijn. Het is een bestelwagen die de meeste mensen zullen gebruiken voor familiale of commerci\u00eble doeleinden, en daarom is hij ontworpen om voorspelbaar en stabiel te zijn.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Betrouwbaarheid en algemene problemen<\/h2>\n\n\n\n

Wat betrouwbaarheid betreft, slaagt de \u00eb-Dispatch erin om alle kwaliteiten te behouden die u van op Stellantis gebaseerde voertuigen mag verwachten. Zeker, er waren enkele terugroepacties, maar geen daarvan was bijzonder moeilijk op te lossen. U kunt bepaalde problemen verwachten bij de oplaadsystemen of de elektronica.<\/p>\n\n\n\n

Andere mogelijke problemen zijn diverse uitrustingsproblemen, problemen met de airbags en mogelijke problemen met de maximale actieradius, waarbij koud weer en zware lading de totale actieradius met een behoorlijke marge kunnen verlagen.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Waarde en bruikbaarheid<\/h2>\n\n\n\n

De startprijs van de 50kW middelgrote \u00eb-Dispatch is ongeveer \u20ac 51.000, terwijl de duurdere 75kWh XL versies u ongeveer \u20ac 60.000 kosten. Daarmee is de \u00eb-Dispatch goedkoper dan de Peugeot e-Traveller, maar duurder dan de Vivaro-e. Al met al is het een prijs die je moet betalen voor een elektrische bestelwagen, want dit zijn allemaal voertuigen van meer dan 50.000 euro.<\/p>\n\n\n\n

Wat de praktische kant betreft, valt er niet veel te klagen, want de \u00eb-Dispatch biedt plaats aan 9 personen en een zeer grote laadruimte. U kunt de \u00eb-Dispatch tot de nok toe inpakken, maar dankzij veel technologie zal dat geen invloed hebben op uw zicht, wat heel belangrijk is als u in zo’n grote auto als deze rijdt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Moet ik de Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch kopen?<\/h3>\n\n\n\n

Wel, dat hangt af van uw gebruiksscenario en het soort rijden dat u het meest doet. Als u uw bestelwagen enkel als dagelijkse pendelaar gebruikt en niet te veel kilometers per dag aflegt, is de \u00eb-Dispatch heel zinvol. Als u bovendien een plek hebt waar u hem kunt opladen als u hem niet gebruikt, is dat misschien wel het beste wat u ermee kunt doen.<\/p>\n\n\n\n

Als u daarentegen van plan bent veel snelwegkilometers te maken en u geen garage hebt waar u hem kunt opladen, kunt u beter in een dieselvariant investeren, want bestelwagens met dieselmotor zijn nog steeds het beste voor langeafstandsritten.<\/p>\n\n\n\n

Hoe verhoudt de Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch zich tot de Peugeot e-Traveller, de Toyota PROACE en de Opel\/Opel e-Vivaro?<\/h3>\n\n\n\n

Alle drie zijn ze gebaseerd op een identiek platform, wat betekent dat ze alle drie met een 50kWh of een 75kWh batterij worden geleverd. De Peugeot is de duurste, terwijl de \u00eb-Dispatch en de Vivaro-e vrijwel identiek zijn. De Proace is de goedkoopste van allemaal, maar dat geldt alleen voor het model dat plaats biedt aan 8 personen, en niet aan 9 zoals alle andere busjes hier.<\/p>\n\n\n\n

Ik zou zeggen dat de \u00eb-Dispatch of de Proace Verso de beste zijn, omdat de \u00eb-Dispatch er het mooist uitziet en de beste waarde vertegenwoordigt, terwijl de Proace Verso in vele subvarianten komt, waarvan sommige precies zijn wat u zoekt.<\/p>\n\n\n\n

Is de Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch verkrijgbaar als plug-in hybride?<\/h3>\n\n\n\n

Nee, de Citro\u00ebn Dispatch is nu alleen in elektrische vorm verkrijgbaar, wat betekent dat u binnenkort geen gloednieuwe \u00eb-Dispatch zult kunnen kopen die niet elektrisch is. Plug-in Dispatch-modellen waren zelfs nooit leverbaar omdat Citro\u00ebn blijkbaar alleen ge\u00efnteresseerd is in het maken van volledig elektrische bestelwagens.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

De Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch, ook bekend als de \u00eb-Jumpy, is een elektrische bestelwagen ontworpen om u alle functionaliteit te bieden die u gewend bent van een bestelwagen, maar met de toevoeging<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5085,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[59],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5196"}],"collection":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5196"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5196\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5197,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5196\/revisions\/5197"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5085"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5196"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5196"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5196"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}