{"id":5228,"date":"2022-11-06T07:01:25","date_gmt":"2022-11-06T07:01:25","guid":{"rendered":"https:\/\/carsa2z.nl\/?p=5228"},"modified":"2022-11-06T07:01:28","modified_gmt":"2022-11-06T07:01:28","slug":"volkswagen-phaeton-vs-volkswagen-phaeton-d2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/volkswagen-phaeton-vs-volkswagen-phaeton-d2\/","title":{"rendered":"Volkswagen Phaeton vs Volkswagen Phaeton D2"},"content":{"rendered":"\n

De Volkswagen Phaeton is de grootste VW sedan gemaakt voor degenen die zich liever laten chaufferen dan zelf te rijden. De eerste versie van de Phaeton kwam uit in 2002 en werd gevolgd door een flinke restyle in 2014. De Phaeton werd officieel stopgezet in 2016, maar VW was van plan een opvolger uit te brengen.<\/p>\n\n\n\n

Totdat Dieselgate plaatsvond en VW zijn hele productstrategie moest herzien. Dankzij enorme boetes en compensaties werd de nieuwe Volkswagen Phaeton uiteindelijk volledig geschrapt. Veel geloofwaardige bronnen stellen dat de Phaeton een van de grootste geldputten in de geschiedenis van het bedrijf was: VW verloor naar verluidt maar liefst 28.000 euro per verkocht exemplaar.<\/p>\n\n\n\n

Dit zijn de belangrijkste redenen waarom de Phaeton er nooit is gekomen, maar in juli van 2022 gaf VW nooit eerder vertoonde beelden vrij van wat de nieuwe Phaeton had moeten zijn. Ze deden dit om de 20e verjaardag van de auto te vieren en we kunnen volmondig zeggen dat de D2 Phaeton een indrukwekkend pakket lijkt.<\/p>\n\n\n\n

In dit artikel vergelijken we de 1e generatie van de Volkswagen Phaeton met de Volkswagen Phaeton D2 en vertellen we je wat we gemist hebben. Wie weet ziet de D2 Phaeton ooit nog eens het levenslicht.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Phaeton<\/h2>\n\n\n\n

Toen de originele VW Phaeton uitkwam, ontdekten de mensen al snel dat hij bepaalde eigenschappen had die niet veel auto’s vandaag de dag hebben. De originele Phaeton was niet gebaseerd op hetzelfde platform als de Audi A8, maar op dat van de Bentley Flying Spur. Zeker, de motoren werden gedeeld door deze drie merken, maar de Phaeton miste niets van dit alles.<\/p>\n\n\n\n

De originele Phaeton is verkrijgbaar met zowel diesel- als benzinemotoren V6, een benzine-V8, een diesel-V10 of een W12-benzinemotor. Alle modellen van de Phaeton bieden meer dan 241 pk, terwijl de eerder genoemde W12 450 pk biedt en een van de soepelste aandrijflijnen is die in welke auto dan ook te vinden zijn. De meeste modellen werden geleverd met AWD, maar sommige met FWD.<\/p>\n\n\n\n

De originele Phaeton kan nu voor slechts 5.000 dollar worden gekocht, terwijl de gemiddelde prijs voor een eerste generatie Phaeton rond de 12.000 dollar ligt. Voor die prijs is de VW Phaeton een absoluut koopje voor een luxe auto, maar de onderhoudskosten zijn minder aantrekkelijk. Hoe dan ook, de originele Phaeton biedt in alle opzichten een zee aan ruimte en is over het algemeen een zeer comfortabele auto.<\/p>\n\n\n\n

Betrouwbaarheid is niet het sterkste punt van de auto, vooral omdat mensen ze goedkoop kopen, en de neiging hebben ze goedkoop te onderhouden. Toch heeft de originele Phaeton sterke motoren, een zeer comfortabele rit, een verrassende hoeveelheid technologie en is hij zo veilig als een tank.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Phaeton D2<\/h2>\n\n\n\n

Geloof het of niet, de Tesla Model S was ook de reden waarom de D2 Phaeton er nooit kwam, want dat was de tijd dat VW besloot om het grootste deel van zijn financi\u00eble inspanningen te richten op het MEB elektrische auto platform. Achter de schermen werkten VW-ingenieurs echter aan de nieuwe generatie van de Phaeton, die in de zomer van 2022 eindelijk het levenslicht heeft gezien.<\/p>\n\n\n\n

De D2 Phaeton, die alleen verkrijgbaar is met een lange wielbasis, zou worden uitgerust met een diesel-V6, een hybride benzine-V6, een diesel-V8 of zelfs een W12-motor die in de huidige Bentley Flying Spur wordt gebruikt. Volgens bronnen zou deze motor ongeveer 650 pk en een kolossaal koppel van 664 lb-ft produceren. VW gebruikte enkele van hun lessen uit de D2 Phaeton voor de productie van de huidige VW Phideon.<\/p>\n\n\n\n

Het interieur van de D2 Phaeton is een waar feest van technologie en luxe, want het lijkt op dat van de VW Touareg, maar dan met materialen van hogere kwaliteit. Er is genoeg ruimte in de D2 Phaeton voor een voetbalwedstrijd, want hij wordt alleen geleverd in LWB-vorm. Hoe je het ook bekijkt, de D2 Phaeton is een echte vlaggenschip sedan.<\/p>\n\n\n\n

De wereld had echter andere plannen en Dieselgate, elektrische auto’s en de trage verkoop van de D1 Phaeton betekende dat de Phaeton D2 slechts een verre droom was.<\/p>\n\n\n\n

Verdict – De Phaeton D2 is een geweldige auto, maar is er nooit gekomen<\/h2>\n\n\n\n

Het is moeilijk om een auto die al 20 jaar uit is te vergelijken met een auto die nooit gebouwd is. Maar de D2 Phaeton laat ons zien wat had kunnen zijn als auto’s als deze zo populair zijn als ze ooit waren. VW weet dat als ze met de nieuwe Phaeton zouden komen, de verkoop het waarschijnlijk niet zou halen.<\/p>\n\n\n\n

We vragen ons dan ook af of VW hier een goede keuze heeft gemaakt, maar de Audi A8, een auto die zijn hele filosofie deelt met de Phaeton, loopt ook snel terug in verkoopcijfers. Als zodanig is het meer dan waarschijnlijk dat de D2 gewoon weer een geldput wordt voor VW.<\/p>\n\n\n\n

FAQ Sectie<\/h2>\n\n\n\n

Is de Volkswagen Phaeton een echte luxewagen?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen is \u00e9\u00e9n van die merken die erin slaagt de grens tussen luxe auto’s en meer gewone auto’s te bewandelen. Sommige van hun modellen zoals de Polo, de Golf of de Jetta zijn geen luxewagens, ook al zijn het kwaliteitsproducten. Aan de andere kant kunnen de VW Phaeton, de Touareg en mogelijk zelfs de VW Arteon als luxe auto’s worden beschouwd.<\/p>\n\n\n\n

De Phaeton is veruit de meest luxueuze VW aller tijden; sommigen vinden hem zelfs een betere auto in vergelijking met het Duitse luxetrio uit die tijd.<\/p>\n\n\n\n

Hoe verhoudt de VW Phaeton zich tot de Mercedes S-Klasse, de BMW 7-Serie en de Audi A8?<\/h3>\n\n\n\n

Wel, als het op badge appeal aankomt, kan de VW Phaeton het gewoon niet aan, en gezien het feit dat de meeste mensen niet eens weten hoe goed de Phaeton eigenlijk is, verliest hij zeker veel kopers omdat hij niet met de meest premium badge op de markt komt.<\/p>\n\n\n\n

Inhoudelijk is de Phaeton echter niet alleen op gelijke hoogte met zijn Duitse rivalen, maar slaagt hij er zelfs in hen in veel opzichten te verslaan. Bovendien was de oorspronkelijke Phaeton duurder dan de nogal twijfelachtige W220 S-Klasse.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

De Volkswagen Phaeton is de grootste VW sedan gemaakt voor degenen die zich liever laten chaufferen dan zelf te rijden. De eerste versie van de Phaeton kwam uit in 2002<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5229,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5228"}],"collection":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5228"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5228\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5230,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5228\/revisions\/5230"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5229"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5228"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5228"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/carsa2z.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5228"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}