{"id":98,"date":"2021-06-17T06:06:10","date_gmt":"2021-06-17T06:06:10","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/28\/?p=98"},"modified":"2021-06-17T06:06:10","modified_gmt":"2021-06-17T06:06:10","slug":"wat-betekent-het-als-een-motor-een-drukvulling-heeft","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/carsa2z.nl\/wat-betekent-het-als-een-motor-een-drukvulling-heeft\/","title":{"rendered":"Wat betekent het als een motor een drukvulling heeft?"},"content":{"rendered":"\n

Als het op automotoren aankomt, zijn de meeste meestal ofwel supercharged ofwel turbocharged. Als u bent zoals de meeste leken, weet u waarschijnlijk niet het verschil tussen de twee. Beide klinken natuurlijk geweldig, maar de namen zelf vertalen zich niet noodzakelijkerwijs in geweldige of krachtige motoren. Het debat tussen deze twee motortypes en welke het beste is, is nog steeds aan de gang, maar als u eenmaal een beetje over elk van hen weet, kunt u gemakkelijker een keuze maken over welke motor het beste bij u past als u gaat auto shoppen.<\/p>\n\n\n

Gewoon de basis<\/h2>\n\n\n

Om een motor met drukvulling te begrijpen, moet u eerst begrijpen hoe een motor werkt. Een interne verbrandingsmotor produceert vermogen afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die hij kan verbranden en hoe goed de warmte wordt omgezet in mechanische kracht. Aangezien brandstof zuurstof nodig heeft om te verbranden, hangt de maximale hoeveelheid vermogen die je uit een motor haalt vooral af van de hoeveelheid lucht die hij kan opnemen om die brandstof te verbranden. Daarom wordt in dit soort gevallen lucht met kracht in een motor gebracht.<\/p>\n\n\n

Hoe meer lucht je in een motor dwingt, hoe meer brandstof hij zal verbranden en hoe meer vermogen je uiteindelijk zult krijgen. Turbochargers en superchargers zijn luchtcompressoren die de benodigde lucht leveren, en hoewel ze allebei van hetzelfde type zijn, werken ze totaal verschillend.<\/p>\n\n\n

Wat is een motor met turbolader of met drukvulling?<\/h2>\n\n\n

Om meer lucht in een motor te krijgen, gebruikt een turbocompressor de warmte-energie en de snelheid van de uitlaatgassen die uit de cilinders van de motor komen om een turbine te laten draaien die de compressor (of het schoepenwiel) aandrijft, zodat deze meer lucht terug in de motor kan persen. Een supercharger daarentegen pompt ook meer lucht in een motor, maar de lucht wordt mechanisch aangedreven via een riem op de motor en hij loopt ofwel van een elektrische motor of van de krukas van een gewone motor.<\/p>\n\n\n

Voor- en nadelen van elk type<\/h2>\n\n\n

Zoals u zich kunt voorstellen, zijn er voor- en nadelen aan beide motortypes, en dat is wat we hier zullen uitleggen. Om te beginnen heeft de turbomotor een “turbo”- of “boost”-vertraging zodra u het gaspedaal indrukt. Met andere woorden, er is een kleine vertraging zodra je met je rechtervoet het gaspedaal intrapt, simpelweg omdat de turbocompressor zelf wat tijd nodig heeft om “op te winden” voor hij die krachtstoot geeft. Dat komt omdat de druk en de warmte die nodig zijn om de turbo te laten draaien, een seconde of twee duren.
Is dit noodzakelijkerwijs een slechte zaak? Helemaal niet, maar het is een van de verschillen tussen deze twee soorten motoren. Een supercharger heeft geen vertraging omdat zijn luchtpomp altijd draait, mede dankzij het feit dat hij rechtstreeks is gekoppeld aan de krukas van de motor. Hierdoor wordt bij een motor met supercharger de boost onmiddellijk opgemerkt omdat er nooit enige vorm van vertraging is.
Er zijn ook andere verschillen tussen turbochargers en superchargers. Ten eerste hebben ze allebei nadelen. Terwijl het nadeel van een turbomotor (voor sommige mensen) de vertraging is, is het nadeel van een supercharger de algemene effici\u00ebntie. Vergeet niet dat een supercharger de kracht van de motor zelf gebruikt om zichzelf te laten draaien, wat betekent dat hij ontzettend veel van het vermogen van die motor kan gebruiken tegen de tijd dat de actie voltooid is. Hierdoor zijn superchargers vaak minder zuinig omdat ze tijdens het proces zoveel vermogen van de motor afnemen.
Een andere factor om te overwegen is de gasrespons. Met motoren met drukvulling krijgt u een geweldige gasrespons, die op zijn beurt onmiddellijk de megakracht ontwikkelt die u nodig hebt om de respons te produceren waarnaar u op zoek bent. Superchargers produceren een geweldige kick-in-the-rear gasrespons waardoor het vermogen van uw motor drastisch toeneemt en u dus een betere algehele rijervaring krijgt. Enkele van de bekende voertuigen die gebruik maken van supercharged motoren zijn de Chevrolet Corvette Z06 (650 PK), de Dodge SRT Challenger Demons en Hellcats (700+ PK), en de ZR1 (755 PK).<\/p>\n\n\n

Waarom een motor met drukvulling kiezen?<\/h2>\n\n\n

Hoewel zowel turbo’s als superchargers hun fans hebben, en hoewel superchargers misschien een beetje achterlopen op turbo’s als het aankomt op brandstofeffici\u00ebntie, bieden ze nog steeds tal van voordelen ten opzichte van turbo’s. Deze omvatten:<\/p>\n\n\n