Zijn auto’s met turbo’s betrouwbaar?

In de huidige tijd worden motoren met geforceerde inductie de norm. En de twee meest populaire manieren van geforceerde inductie zijn turbo’s of drukvulling. Van de twee zijn turbo’s efficiënter, en velen geloven dat superchargers inderdaad betrouwbaarder zijn.

De focus van de moderne auto-industrie is efficiëntie, en autofabrikanten doen er alles aan om een zo efficiënt mogelijke motor te ontwikkelen. Dit betekent dat betrouwbaarheid niet noodzakelijk de hoogste prioriteit heeft, en turbo’s maken de motor inderdaad complexer, wat de betrouwbaarheid beïnvloedt.

Een veel voorkomende mythe bij turbomotoren is dat het continu opvoeren van de motor de levensduur van de motor verkort. En dit is slechts een mythe, want een goed geïmplementeerde turbocharger veroorzaakt geen extra schade aan de motor, wat je ook doet.

Het belangrijkste is de juiste implementatie, en de moderne auto-industrie is ongelooflijk geavanceerd met state-of-the-art productie-en ontwikkelingsmethoden. Dus nee, ook al is de kans op onbetrouwbaarheid groter dan bij een motor met natuurlijke aanzuiging, in werkelijkheid zijn moderne turbomotoren betrouwbaar.

Voordelen van een motor met turbo-oplading

Laten we zeggen dat je 400pk wil halen, en de manier waarop je dit vroeger zou aanpakken is hoogstwaarschijnlijk door een grotere 8-cilinder motor te gebruiken. De 8-cilinder motor die u uiteindelijk kiest is zwaar, onzuinig, en voldoet waarschijnlijk niet aan de hedendaagse emissie-eisen.

Aan de andere kant kunt u ook kiezen voor een 4-cilinder met turbo. Sommige constructeurs zoals Mercedes slagen erin om een 2.0L 4-cilinder turbo op te drijven tot 400pk en 500Nm koppel. En deze motor is hoogstwaarschijnlijk veel gesofisticeerder en zuiniger dan een goede oude natuurlijk aangezogen V8. Vanuit het oogpunt van pk’s en koppel zijn turbomotoren geweldig.

  Beste auto voor knieklachten

Uw 4-cilinder motor is vergelijkbaar krachtig met een natuurlijk aangezogen V8 van een paar jaar geleden. Maar een 4-cylinder verbruikt ook minder olie, is een stuk kleiner en lichter. Het lijkt erop dat het opladen van een kleinere motor een geweldig idee is, en sommige fabrikanten zoals Lexus, Honda, Audi, BMW, en Porsche maken echt betrouwbare turbomotoren.

Nadelen van een turbocharged motor

Maar turbocharged motoren zijn niet perfect, en de auto-industrie probeert alle nadelen te verzachten, met meer of minder succes, afhankelijk van het probleem in kwestie. Het grootste probleem voor veel turbomotoren is de reactie op het gaspedaal.

Gasrespons is een manier om de reactietijd van een motor te meten. En een motor met turbolader moet zijn turbo’s tot een optimaal niveau opvoeren om vermogen te produceren. Sommige autofabrikanten, zoals Ferrari, maken turbomotoren die net zo snel reageren als natuurlijk aangezogen motoren, maar het grootste deel van de auto-industrie doet dat niet.

Een ander probleem is de consistentie van de koppelcurve. Omdat auto’s met een turbo geen lineaire vermogensafgifte hebben, voelt het alsof je met een 2.0 liter motor rijdt, en dan even met een 5.0 liter, en als de boost voorbij is, ben je weer terug bij een 2.0 liter motor.

Maar het grootste probleem is inderdaad de betrouwbaarheid, want turbomotoren hebben te lijden onder hogere PSI-niveaus, wat betekent dat ze robuuster moeten zijn om de verhoogde stressniveaus te kunnen doorstaan. De olie in een turbocharged motor wordt veel meer belast dan in een motor met natuurlijke aanzuiging.

  Cadillac vs. Mercedes: Betrouwbaarheid

Conclusie over motoren met turbolading

Ook al lijkt het dat de nadelen van een turbocharged motor groter zijn dan de voordelen, dat is niet waar. Een turbocharged motor is betrouwbaar genoeg als hij goed gebouwd is (en dat zijn er veel). En naarmate de auto-industrie zich verder ontwikkelt, nemen ook de ontwikkelings- en fabricageprocessen toe, waardoor de betrouwbaarheid nog verder toeneemt.

Geforceerde inductie is verspreid over de hele auto-industrie. Van hatchbacks, SUV’s, sedans, supercars en hypercars tot boten en bedrijfsvoertuigen. Met zo’n wijdverspreid gebruik kan de betrouwbaarheid van een turbomotor niet onder de maat zijn.

Ze zijn niet zo opwindend of voorspelbaar als motoren met natuurlijke aanzuiging, maar ze zijn efficiënter, lichter, kleiner en geavanceerder in vergelijking met een motor met natuurlijke aanzuiging. En als u bedenkt hoeveel brandstof u bespaart ten opzichte van een motor met natuurlijke aanzuiging, dan zijn turbo’s inderdaad de juiste keuze.

FAQ Sectie

Is een motor met drukvulling beter dan een motor met turbo?

Een motor met drukvulling is veel minder efficiënt dan een motor met turbo. Dit komt omdat een motor met drukvulling de motor zelf gebruikt om meer vermogen te produceren. En naarmate een supercharger meer verbruikt, verbruikt hij meer en meer vermogen van de motor.

Superchargers zijn ook duurder in vergelijking met een turbocompressor, en op een schaal van massaproductie zijn de prijsverschillen genoeg om voor een turbocompressor te kiezen. Maar ze zijn soms betrouwbaarder en spannender, en de ervaring is aan persoonlijke voorkeur.

  Wat zijn de beste cabriolets qua veiligheid en betrouwbaarheid?

Is een hybride motor beter dan een turbomotor?

Hybrides worden ook steeds populairder, en het is niet moeilijk te zien waarom. Ze zijn inderdaad het zuinigst en ze zijn minder schadelijk voor het milieu. Het is echter nog te vroeg om te zeggen welke van de twee beter is, maar op dit moment lijken turbomotoren inderdaad een beter idee.

Een hybride is beter in stop-and-go verkeer in de stad, en een turbomotor is op zijn best wanneer hij op constante snelheid op de snelweg rijdt. Als je moderne brandstofbesparende technologieën zoals cilinder deactiveringssystemen combineert, lijkt een turbomotor superieur.

Enkelvoudige turbo versus twin-turbo?

Twin-turbo’s zijn populairder bij voertuigen met hogere prestaties omdat ze meestal nog meer vermogen bieden. Sommige twin-turbo motoren gebruiken één turbo om de lucht samen te persen en in de andere turbo te persen voor maximaal vermogen.

Moderne twin-turbo motoren die de turbo’s binnen de V van de motor houden, bieden de beste gasrespons omdat de turbo’s bijna altijd worden opgedreven. Een enkele turbo bouwt de boost trager op, wat betekent dat de vertraging meer merkbaar is. De gas-flow efficiëntie van een twin-turbo is ook superieur aan een enkele turbo setup.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts