Zijn elektrische auto’s moeilijker te repareren?

Elektrische auto’s bestaan uit minder bewegende onderdelen, wat betekent dat ze minder snel aan voortijdige slijtage onderhevig zullen zijn. Dit betekent dat elektrische auto’s lang mee zouden moeten kunnen gaan zonder dat er veel werk hoeft te worden verricht aan de motor en de rest van de aandrijflijn.

Wat de ophanging betreft, zijn de verschillen tussen elektrische auto’s en ICE-auto’s minimaal, met uitzondering van het extra gewicht dat elektrische auto’s doorgaans met zich meedragen. Al bij al hebben elektrische auto’s minder onderhoud nodig in vergelijking met ICE-auto’s, maar hoe moeilijk een eventuele herstelling kan zijn, hangt sterk af van wat er fout is gegaan.

Omdat elektrische auto’s en ICE-auto’s veel vergelijkbare onderdelen hebben, zouden ze even gemakkelijk te repareren moeten zijn. Als een probleem echter het gevolg is van een defect elektrisch systeem of een probleem met de accu, zijn elektrische auto’s inderdaad veel moeilijker te repareren omdat deze technologieën nog niet grondig zijn getest op het niveau van de massaconsument.

Als zodanig zijn er minder gekwalificeerde monteurs en technici die zelfs met dit soort problemen kunnen werken, wat betekent dat u met uw auto naar een dealer zult moeten gaan. Aan het eind van de dag, de belangrijkste factor als het gaat om hoe moeilijk een elektrische auto te repareren is, hangt af van wat er mis mee is gegaan.

Onderhoud en service van elektrische auto’s

Elektrische auto’s zijn nog steeds de nieuwkomers op het blok, wat betekent dat niet iedereen zich bewust is van hoe ze werken en hoeveel onderhoud ze nodig hebben. Zoals eerder vermeld, hebben elektrische auto’s minder bewegende delen, waardoor mechanische slijtage lang niet zo aanwezig is als in een gewone auto.

  Aiways vs Volvo - wat is beter?

Elektrische motoren zijn zowel kleiner als in staat om volledig te functioneren zonder een optimaal temperatuurniveau te hoeven bereiken. Ze halen de energie uit een grote lithium-ionbatterij met hoog voltage die meestal onder de passagiersruimte is opgeslagen.

Elektrische auto’s hebben geen motorolie nodig omdat er weinig wrijving is tussen de bewegende delen van de elektrische motor. Dit alles betekent dat de elektromotor niet te veel warmte produceert en ook niet zo vuil werkt als een verbrandingsmotor.

Onderhoud aan een elektrische auto in zijn beginstadium is cruciaal als u alle optimale eigenschappen van uw elektrische auto wilt behouden. De meeste elektrische auto’s bezoeken dan ook vaker de servicewerkplaats in vergelijking met een ICE-auto, maar dat komt ook omdat een gemiddelde elektrische auto-eigenaar zich meer concentreert op het onderhoud van de auto in de eerste plaats.

Verbrandingsmotor auto’s onderhoud en service

We zijn ons allemaal relatief bewust van wat er komt kijken bij het rijden en bezitten van een ICE-auto, omdat ICE-auto’s al geruime tijd bestaan. Een verbrandingsmotor creëert zowel warmte als schadelijke uitstoot tijdens het rijden, wat betekent dat dit om een oplossing vraagt.

De toegevoegde warmte wordt grotendeels opgevangen door de motorolie en de koelvloeistof, die beide van tijd tot tijd moeten worden vervangen. Elektrische auto’s hebben wel koelvloeistof nodig, maar geen motorolie. Bovendien is een verbrandingsmotor van nature vatbaarder voor vroegtijdige slijtage omdat de wrijving tussen de bewegende delen intens is.

Verbrandingsauto’s hebben ook tal van systemen die moeten zorgen voor alle schadelijke stoffen die uit de uitlaat komen. Katalysatoren, roetfilters, speciale verbindingen gemengd met brandstof zijn allemaal vatbaar voor het veroorzaken van problemen in ICE auto’s en sommige van hen zijn kostbaar om te repareren.

  Wat is de levensduur van een elektrische auto?

ICE-auto’s hebben ook veel onderdelen die regelmatig onderhoud nodig hebben, maar het verschil hier is dat er meer van deze onderdelen zijn in een ICE dan in een elektrische auto.

problemen met de batterij van een elektrische auto

Het grootste potentiële probleem met een elektrische auto is de accu, omdat accu’s voor elektrische auto’s niet zijn ontworpen om een leven lang mee te gaan. Omdat ze na verloop van tijd degraderen, moeten ze om de 10-20 jaar worden vervangen, wat een “dealbreaker” kan zijn, aangezien accu’s nog steeds meer dan $132 per kWh kosten.

Dit betekent dat een gloednieuwe 83 kWh batterij voor de Tesla Model 3 meer dan $10.000 zou moeten kosten. Maar zelfs het verkrijgen van de batterij kan een gedoe zijn, omdat er veel vraag naar is en u niet zomaar naar een lokale autozaak kunt gaan om er een te krijgen.

Arbeidskosten in verband met het vervangen van de batterij zijn ook zeer hoog en ze kunnen zelfs oplopen tot $ 1.000 met alle noodzakelijke diverse onderdelen die nodig zijn. Al met al is het bezit van een elektrische auto met garantie een goede zaak en zou u in staat moeten stellen om volop van uw elektrische auto te genieten.
Echter, alleen de tijd zal leren hoe moeilijk en stressvol elektrische auto’s kunnen worden na een paar decennia van gebruik of een paar honderdduizend mijl op de klok.

FAQ Sectie

Waarom zou ik een elektrische auto kopen?

Als u de huidige trends in de auto-industrie volgt, zult u zich realiseren dat de elektrische auto het meest relevante onderwerp binnen de gehele industrie is geworden. Als u wilt ervaren hoe de toekomst van de auto-industrie eruit zal zien, moet u zeker een elektrische auto overwegen als uw volgende aankoop.

  Welke inkomensklasse koopt hybride auto's?

Gezien het feit dat meer dan 56% van de Amerikanen overweegt om een hybride of elektrische auto te kopen als hun volgende auto-aankoop, zullen we waarschijnlijk enorme verbeteringen zien in de bestaande oplaadinfrastructuur. Als u het platform van de elektrische auto volledig kunt benutten en u de bijkomende compromissen niet erg vindt, moet u er een kopen.

Waarom zou ik geen elektrische auto kopen?

Elektrische auto’s zijn slechts zo goed als uw vermogen om ze op te laden. Als u niet over een muurlader beschikt of zelfs geen toegang hebt tot een oplaadpunt, kunt u de aankoop van een elektrische auto beter voorlopig overslaan. De enige logische manier om een elektrische auto zorgeloos te bezitten is om hem ’s nachts bij u thuis op te laden.

Als u uw auto ook niet kunt opladen via de bestaande oplaadinfrastructuur in uw omgeving, kunt u de aankoop van een elektrische auto voorlopig beter overslaan.

Zijn elektrische wagens beter dan ICE wagens?

Nee, nog niet, maar dat zou in de komende jaren kunnen veranderen. Ten eerste krijgt u met een ICE-wagen meer voor uw geld omdat elektrische wagens nog veel te duur zijn voor massatoepassing. Ten tweede bieden elektrische auto’s gewoon niet hetzelfde comfort tijdens langere ritten.

Ten derde kunnen de meeste steden een massale overstap naar elektrische auto’s niet ondersteunen omdat ze zowel elektriciteit als oplaadstations missen. Ten slotte zijn elektrische auto’s er al heel lang, wat betekent dat we ons allemaal terdege bewust zijn van wat er komt kijken bij het bezit van een elektrische auto.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts