Zijn geventileerde voorzetels de moeite waard?

Geventileerde zetels zijn tegenwoordig een soort must voor veel luxewagens in het hogere segment, maar dat betekent niet noodzakelijk dat ze hun vraagprijs waard zijn. Je mag niet vergeten dat je, om de optie met geventileerde zetels te kunnen aanvinken, van in het begin veel geld moet uitgeven aan een hogere klasse.

Geventileerde stoelen zijn ontworpen om u af te koelen tijdens de hete zomermaanden door het blazen van ofwel normale of gekoelde lucht op je rug door middel van kleine fans gelegen binnen de zetels. De meeste auto’s met geventileerde zetels combineren dit met geperforeerde lederen zetels met kleine gaatjes in de zetel.

De reden waarom men zou moeten kiezen voor geventileerde stoelen is dat ze de rijervaring een stuk aangenamer maken tijdens de zomer. Het maakt niet uit waar u uw auto parkeert tijdens de zomer, u moet in staat zijn om de stoelen af te koelen in een mum van tijd.

Geventileerde stoelen zijn echter verre van perfect, omdat ze vereisen dat u veel geld te betalen voor niet al die veel lucht. Niet alle geventileerde zitsystemen zijn hetzelfde gemaakt omdat sommige wel lucht koelen en andere niet, en dat is belangrijk als je een echte koelervaring wil.

Wat zijn geventileerde stoelen en hoe werken ze?

Een stoelventilatiesysteem bestaat uit kleine ventilatoren in de stoelen die lucht blazen op de persoon die in de stoelen zit om die persoon af te koelen. Deze systemen zijn meestal verkrijgbaar in verschillende ventilatieniveaus, zodat u het niveau kunt kiezen waarbij u zich prettig voelt.

Om geventileerde stoelen te activeren, moet u op zoek gaan naar speciale knoppen voor stoelventilatie op de stoelen of het deurpaneel. Sommige nieuwere auto’s hebben deze systemen ook opgenomen in het infotainment menu, wat niet perfect is als u niet bekend bent met hoe het infotainment systeem werkt.

  Welke auto heeft de grootste bestuurdersstoel?

Er zijn twee hoofdtypen stoelventilatie. De ene is ontworpen om cabinelucht aan te zuigen via kleine slangen die de lucht vervolgens door de ventilatoren op uw rug sturen zonder de lucht voor te koelen. Andere, meer gesofisticeerde systemen koelen de lucht tijdens het proces, wat het systeem een stuk aangenamer maakt.

Voordelen van geventileerde stoelen: Waarom u ze zou moeten krijgen

De reden waarom u moet kiezen voor geventileerde stoelen is dat ze de rijervaring comfortabel maken, ongeacht de tijd van het jaar het is. Zelfs als u uw auto blootgesteld aan de zon parkeert, zou een systeem zoals dit u moeten helpen uzelf veel sneller af te koelen, vooral als het systeem gekoelde lucht gebruikt.

Een andere reden waarom u zou moeten kiezen voor geventileerde stoelen is dat opties zoals deze niet bepaald duur zijn als u al stoelen met een hogere uitrusting hebt gekozen. Hoe dan ook, niemand kan ontkennen dat het beter is om dit systeem te hebben tijdens de zomer.

Bij de meeste auto’s met geventileerde stoelen zijn de voorstoelen geventileerd, maar de meest luxueuze auto’s op de markt bieden ook achterin stoelventilatie aan. Uw passagiers zullen u dankbaar zijn als u kiest voor geventileerde stoelen en uw auto zal waarschijnlijk een betere doorverkoopwaarde hebben als hij is uitgerust met geventileerde stoelen.

Nadelen van geventileerde zetels: Waarom u ze niet moet krijgen

Zoals eerder vermeld, zijn er een paar redenen waarom je geventileerde zetels beter helemaal overslaat. De belangrijkste reden is de prijs, omdat je meestal moet upgraden naar een mid-level spec op zijn minst om zelfs in staat zijn om de geventileerde stoel optie te kopen.

  Heeft mijn auto een distributieriem of -ketting?

Bovendien kunnen dergelijke systemen ook nogal lawaaierig zijn, vooral als u in een vrij luxueuze auto rijdt. Omdat deze systemen van auto tot auto verschillen, weet u nooit 100% zeker of de auto waarin u geïnteresseerd bent daadwerkelijk gebruik maakt van gekoelde lucht of niet.

Een ander ding om in gedachten te houden is het feit dat de meeste geventileerde stoel systemen vereisen dat u kiest voor een specifiek type van stoel, wat betekent dat je waarschijnlijk niet eens in staat zal zijn om stoelventilatie te specificeren met stoffen stoelen of volledig lederen stoelen.

Ten slotte zijn veel mensen van mening dat de geventileerde stoel optie is een gimmick toch omdat het niet aan zijn hype waar te maken. Dit heeft vooral betrekking op de systemen die de lucht niet koelen voordat ze door de ventilatoren worden gestuurd, of met andere woorden, de meerderheid van de systemen die er zijn.

FAQ Sectie

Hoeveel kost het om geventileerde zetels te krijgen?

Dat hangt van de wagen in kwestie af, maar u zult waarschijnlijk op zijn minst rond de 1000 dollar moeten betalen. Bij sommige auto’s zoals de Mercedes Benz GLC kunt u voor geventileerde zetels kiezen als u bereid bent ongeveer $1900 te betalen voor het geüpgradede lederpakket, bij anderen moet u voor talrijke andere opties betalen nog voor u in aanmerking komt om de optie met geventileerde zetels aan te vinken.

  Welke auto's zijn goed voor zwaarlijvige bestuurders?

Bovendien hebben premium merken de neiging om meer geld te vragen voor zeldzame opties, en dat is vaak het geval met geventileerde zetels. Het is veel goedkoper om voor de optie met geventileerde zetels te kiezen in een Japanse economy car dan in een Duitse Executive sedan, hoewel het systeem in kwestie hetzelfde is.

Zijn zetelverwarming het waard?

Zetelverwarming is een veel nuttigere optie dan zetelverwarming omdat ze veel efficiënter zijn in wat ze doen. Dat gezegd zijnde, zijn verwarmde zetels ook vaak inbegrepen bij instapmodellen, en dat is niet het geval bij geventileerde zetels.

Kortom, het is de moeite waard om voor zetelverwarming te kiezen, vooral als u in koudere klimaatzones woont. Stoelverwarmers zijn aanzienlijk effectiever in wat ze doen in vergelijking met stoelventilatie en ze zijn goedkoper.

Zijn masserende zetels de moeite waard?

Masserende zetels zijn vergelijkbaar met geventileerde zetels omdat ze soms zeer ondermaats kunnen zijn. Sommige auto’s rusten hun auto’s uit met fancy massagenamen en functies, maar in werkelijkheid zijn ze nooit wat je ervan verwacht.

Het is niet gemakkelijk om een autostoel te ontwerpen die tegelijkertijd veilig, comfortabel, praktisch, goed uitziend, verwarmd, gekoeld en gemasseerd kan zijn. Al met al zijn massagestoelen bijna altijd de moeite niet waard, het is veel beter om dat geld te besteden aan een paar legitieme massagesessies.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts