Een auto is alleen goed in besneeuwde en beijzelde omstandigheden als hij is uitgerust met een vierwielaandrijving, een set winterbanden van goede kwaliteit en een geavanceerd tractiecontrolesysteem. Gelukkig is de Polestar 2 standaard uitgerust met AWD en beschikt hij standaard over een geavanceerde tractiecontrole die klaar is voor sneeuwploegen.
Het enige wat je hoeft te doen is investeren in een set winterbanden van goede kwaliteit en je hebt een redelijk capabele winterklopper in handen die zonder al te veel problemen de sneeuw te lijf zou moeten kunnen gaan. U moet echter ook het niveau van het regeneremmen verlagen als u in besneeuwde omstandigheden rijdt, omdat dit systeem een optimale bescherming tegen slippen zou kunnen belemmeren.
Hoe dan ook, de Polestar 2 is een echt goede auto om in de sneeuw te rijden om een groot aantal andere redenen, zoals een vrij hoge bodemvrijheid gezien het segment, geweldig zicht, en het koppel en de soepelheid die je krijgt van een elektrische motor.
U moet echter wel uw accu en het oplaadniveau controleren voordat u de sneeuw ingaat, want lage temperaturen belasten de accu zwaarder. Respecteer alle verkeersborden, rem rustig af en houd altijd een veilige afstand tot uw voorligger.
De Polestar 2 – Een overzicht
De Polestar 2 is de allereerste elektrische Polestar-auto in “massaproductie” op de huidige markt, maar hij zou spoedig moeten worden gevolgd door ten minste 3 andere modellen. Polestar wil met de Polestar 2 nog een paar comfort- en luxegerichte klanten weghalen bij Tesla en alle Japanse fabrikanten.
De Polestar 2 begint bij ongeveer 45.900 dollar voor het instapmodel met 64 kWh batterij, terwijl het 78 kWh lange-afstandsmodel iets minder dan 50.000 dollar kost. Het minst krachtige model heeft een gezonde 170 kW, terwijl het topmodel met lange actieradius een zeer gezonde 300 kW levert.
De Polestar 2 is een luxueuze middelgrote elektrische sedan met een duidelijke focus op comfort en gebruiksgemak. Het exterieur design is een beetje onbeslist, maar het interieur design is een stuk intuïtiever en gemakkelijker te gebruiken dan de meeste elektrische auto’s die er zijn, dankzij goede oude fysieke knoppen die veel gemakkelijker en veiliger te gebruiken zijn tijdens het rijden.
De Polestar 2 biedt zowel voor- als achterin 2 kofferruimtes, wat hem slechts gemiddeld maakt in zijn klasse wat praktische bruikbaarheid betreft. Het model met lange actieradius moet 270 WLTP-mijlen kunnen afleggen op één lading, terwijl het opladen van 10% tot 80% via een 140 kW snellader ongeveer een half uur duurt of 12 uur via een stopcontact thuis.
De Polestar 2 – rijden op sneeuw en ijs
Zoals eerder gezegd, is de Polestar 2 een geweldige winterklopper omdat hij standaard AWD heeft en 300 kW aan vermogen zou ook meer dan genoeg moeten zijn om je uit een lastige situatie te halen. Gezien het feit dat alle toekomstige Polestar-modellen waarschijnlijk deze aandrijflijn zullen gebruiken, is het redelijk om te denken dat alle toekomstige Polestar-modellen ook goed in de sneeuw moeten zijn, zo niet nog beter.
De auto is ook uitgerust met een geavanceerd tractiecontrolesysteem dat kan inspelen op specifieke rijomstandigheden, zoals sneeuw of ijs. De auto is goed uitgebalanceerd en al het gewicht ligt laag, wat het overhellen van de carrosserie tot een minimum moet beperken en de controle in de bochten moet maximaliseren.
De Polestar 2 is een vrij zware auto zoals alle elektrische auto’s zijn, wat betekent dat het een beetje moeilijk te controleren kan zijn als je niet vertrouwt op het tractiecontrolesysteem. Daarom is het beter om het altijd aan te laten staan, ongeacht de omstandigheden.
Sneeuwrijschool – Hoe je rijden in de winter in het algemeen moet benaderen
Weten hoe je in de winter moet rijden is essentieel, hoe geavanceerd of wintervriendelijk je auto ook is. Zorg ervoor dat je altijd kiest voor een set winterbanden van goede kwaliteit, want AWD met slechte banden is echt een slechte combinatie, nog meer als de auto RWD is.
Als je op sneeuw rijdt, moet je veel meer anticiperen dan anders, waardoor je eerder moet remmen. Houd altijd een veilige afstand tot de voorligger en probeer op iedereen om je heen te letten, want niet iedereen is even bedreven als jij.
U moet vooral voorzichtig zijn bij het naderen van bergaf of bergop bochten, dus zorg ervoor dat u uw koplampen te gebruiken om het verkeer te signaleren als er een noodzaak is om dat te doen. Probeer uw auto in een garage te houden en was uw auto altijd minstens één keer per maand als uw gebied vol ligt met zout als afschrikmiddel tegen ijs.
FAQ Sectie
Zijn elektrische auto’s goed in de sneeuw?
Elektrische auto’s zijn goed in de sneeuw omdat ze een betere controle hebben over de slip van de banden en de manier waarop het koppel over de wielen wordt verdeeld. Ze zijn soepeler en kunnen consistenter vermogen leveren, wat het rijden op gladde wegen ten goede zou moeten komen.
Zorg er echter wel voor dat u uw rijgedrag daarop afstemt, anders is een elektrische auto in sneeuw net zo slecht of zelfs slechter dan ICE. Omdat elektrische auto’s altijd 100% vermogen kunnen leveren, is het beter om voorzichtig en langzaam te rijden.
Welke types van auto’s zijn het best in de sneeuw?
De beste sneeuwauto’s zijn uitgerust met AWD, off-roadbanden en een grotere bodemvrijheid, wat betekent dat SUV’s en bepaalde pick-ups de beste keuze zijn. Het is veilig om te zeggen dat een geavanceerd tractiecontrolesysteem en AWD essentieel zijn als het gaat om rijden in de winter, behalve de banden natuurlijk.
Sportwagens en supercars zijn notoir nutteloos in de winter omdat ze veel te laag bij de grond zitten en gemakkelijk als sneeuwruimers kunnen worden gebruikt.
Wat niet te doen tijdens het rijden in de sneeuw?
Het eerste waar u altijd voor moet zorgen is dat uw auto een fatsoenlijke set winterbanden op heeft, want een set zomerbanden en sneeuw gaan helemaal niet samen. Ten tweede, haast je niet tijdens het rijden op sneeuw, want je zult het moeilijk hebben om snel af te remmen als dat nodig is.
Ten derde, warm uw auto niet op in een afgesloten ruimte zoals een garage, want dat kan u fataal worden. Tot slot, niet rijden met weinig tot geen brandstof in de tank, gebruik geen cruise control, en nooit uitschakelen van de tractiecontrole als je niet 100% bewust van wat je doet.