Als u ervaring heeft met het sleutelen aan auto’s, dan is een oudere Volvo voor u gemakkelijk om aan te sleutelen. De constructie van Volvo’s auto’s is niet al te ingewikkeld, zodat sommige mensen hun auto’s helemaal hebben omgebouwd en zelfs belangrijke onderdelen zoals de transmissie hebben vervangen.
Volvo’s eenvoudige techniek
De techniek van oudere Volvo’s is niet echt ingewikkeld, dus ze zijn gemakkelijk te bewerken en te repareren, vooral de oudere modellen. Veel Volvo-klanten hebben opgeschept over het feit dat ze zelf aan hun auto sleutelen en zo tijd en geld besparen door niet naar reparatiewerkplaatsen te hoeven gaan.
Toch zijn Volvo’s complex genoeg om te kunnen zien dat ze nog steeds goed ontworpen zijn. Ze zijn echter niet zo complex dat niemand ze kan begrijpen. De panelen en connectoren zijn bijvoorbeeld zo ontworpen dat ze later kunnen worden gerepareerd. De motorruimte is de enige plaats waar het supercomplex wordt, maar zelfs daar is nog aan te werken.
Nieuwere elektrische modellen zijn voor gewone mensen moeilijker te bewerken, omdat ze complexere technologie hebben.
Ruimte voor verbetering
Helaas is niet alles in Volvo’s techniek uitstekend gedaan. In veel Volvo-modellen is het elektrische systeem met de accu zeer slecht ontworpen. De accu is achterin de auto geplaatst, wat kan leiden tot stroomverlies door de lange bedrading van achter naar voren.
Het andere probleem met het elektrische systeem is dat de dynamo ver onder de stuurbekrachtigingspomp zit. Als u de dynamo wilt vervangen in geval van een probleem, dan zit u in een ernstig probleem. De gebruikte bouten zijn ook zeer onconventioneel, en u zou TP55-boutopener moeten gebruiken.
Volvo problemen die u zelf kunt oplossen
Olie verversen
U moet de olie van uw auto regelmatig verversen, wat de levensduur van uw auto zal verlengen.
Het is ook nodig om de trans-olie te spoelen rond de 100K mijl met de vereiste 3309 olie. Deze olie wordt meer gebruikt in turbomotoren. Om de motorolie te verversen, kunt u zelfs Fumoto klep toevoegen die het olie verversen zeer gemakkelijk maakt. Als je onder de motor moet werken, dan zijn de 10 mm bouten vrij makkelijk te verwijderen en het filter is ook makkelijk te bereiken.
Als u denkt dat u een olieafscheider nodig hebt, die wordt gebruikt om een eventuele luchtverversing te comprimeren, moet u een “rubberen handschoenentest” doen. Het is ook een goed idee wanneer uw auto 100K mijl bereikt. De test is vrij gemakkelijk en er zijn een bos van video’s waar u kunt leren hoe. Anders zult u tijd moeten verspillen door uw auto naar de garage te brengen.
Gloeilampen van koplampen vervangen
U moet ook aandacht besteden aan de koplampen, die kunnen doorbranden. Gelukkig kunt u de gloeilamp thuis gemakkelijk en zonder veel moeite vervangen.
Bouten, riemen en dashboardbediening
Als uw auto ongeveer 150K bereikt, moet u werken aan eindverbindingen, veerpoten, veerpootlagers en andere problemen met de ophanging. Deze onderdelen worden meestal ouder met de tijd. Werken aan deze dingen is vrij eenvoudig en rechttoe rechtaan, met inbegrip van het losbouten en vastschroeven van de nieuwe onderdelen.
De bedieningselementen in het dashboard zijn intuïtief en gemakkelijk te begrijpen. Je kunt zien met welke problemen de auto te maken kan krijgen. In de zeldzame gevallen van cryptisch zijn, zal VIDA/DICE in detail verklaren en zal zeer gedetailleerde diagrammen en verbeterde diagrammen hebben die u het te volgen stap-voor-stap proces tonen.
Sommige andere dingen om aan te werken zijn distributieriemen die bij 100k-115k mijlen zouden moeten worden veranderd, vooral als u een ouder model hebt. Er zijn meestal niet veel problemen met pakkingen op deze auto’s. De waterpomp moet worden gedaan met de riem. De meeste andere dingen kunnen gemakkelijk worden verzorgd.
Veel voorkomende Volvo problemen
Zoals alle merken heeft ook Volvo een aantal veel voorkomende problemen. De eerste is het falen van het transmissiesysteem, waarover het meest geklaagd wordt bij Volvo’s. Een falend transmissiesysteem kan veel schade aanrichten.
Ook het automatisch remsysteem verdient aandacht. Sommigen hebben gemeld dat het systeem tijdens het rijden automatisch wordt ingeschakeld zonder dat dit nodig is, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Volvo heeft daar zelfs terugroepacties voor gedaan.
Er zijn ook enkele problemen gemeld met de PCV kleppen. Deze moeten worden vervangen na ongeveer 100.000 km.
Problemen met vloeistoflekkage zijn ook gemeld bij de nieuwere modellen. De AWD-modellen hebben enkele problemen met lekkage van de kegelwielen en ook de bussen die verslijten. Echter, de oudere 2005 tot 2007 modellen zijn vrij duurzaam over deze problemen.
Uw vaardigheidsniveau bepaalt waar u aan kunt werken
Met alle tips en gemeenschappelijke problemen die hierboven worden voorgesteld, hangt het nog fundamenteel van de ervaring van de persoon af die aan auto’s werkt. Er zijn mensen die zelfs het hele transmissiesysteem in hun Volvo’s hebben vervangen, en anderen die niet eens zelf de olie kunnen verversen. Het hangt dus echt van de persoon af.
FAQ
Hoe kan ik het werken aan auto’s leren?
Werken aan een auto is niet eenvoudig. Als u geen verstand van auto’s hebt, kunt u veel meer kwaad dan goed doen. Toch kan het werken aan uw eigen auto u op bepaalde momenten helpen, en het is geldbesparend. Hier zijn enkele tips die u kunt volgen om te beginnen met het leren over het werken aan uw auto:
- Werk aan een oude auto – Begin met het werken aan een oudere auto. Bekijk de onderdelen en maak je handen vuil.
- Krijg wat advies – U kunt wat advies krijgen van een vriend of familielid, want er zijn veel mensen die graag aan hun auto’s te werken. Laat ze wijzen dingen uit en loop je door een aantal van de processen.
- Tutorials – Bekijk het repareren van tutorial om vertrouwd te raken met de functies van de auto.
- Auto handleiding – Lees uw auto handleiding.
- Observeer de professionals – Als u uw auto naar een garage brengt, vraag dan of u het proces mag bekijken en observeer dan wat de monteurs doen.
Wat zijn de gemakkelijkste auto’s om aan te werken?
Er zijn veel auto’s waaraan men gemakkelijk kan werken. Vooral oudere auto’s. Nieuwere auto’s hebben meer technologie, waardoor het voor ongespecialiseerde mensen moeilijker is om eraan te werken. Enkele modellen die gemakkelijker zijn om aan te werken zijn:
- Jeep Wrangler
- Toyota Corolla
- Subaru BRZ
- Toyota Tacoma
- Chevrolet Silverado
- Lada Niva
Zijn elektrische auto’s gemakkelijk te onderhouden?
Elektrische auto’s zijn voor gewone mensen moeilijker te onderhouden. Ze hebben geen motor in het vooronder. Ze hebben ook niet de meeste onderdelen die andere auto’s wel hebben, dus ze zijn onderhoudsarm en hoeven weinig te worden gerepareerd. Er zijn echter enkele onderdelen, zoals remvloeistof, die niet gemakkelijk te repareren zijn aan EV’s vanwege hun complexe systemen.