Zijn zelfopladende hybrides goed?

Zelfopladende hybride wagens gebruiken een elektrische motor en een gewone verbrandingsmotor. Maar het verschil met plug-in hybrides is dat ze verloren energie recupereren tijdens het remmen, en dat ze de neiging hebben om de batterijen ook op te laden met behulp van de verbrandingsmotor.

Reguliere plug-in hybrides doen dit ook, maar het verschil hier is dat een zelfopladende hybride meestal een kleinere batterij heeft die niet extra hoeft te worden opgeladen om volledig opgeladen te zijn. Dit betekent dat zelfopladende auto’s slechts goed zijn voor een paar kilometer of zo.

De term zelf-opladen werd geïntroduceerd door Toyota, Kia, en Lexus, maar het grote publiek bekritiseerde deze terminologie als opzettelijk misleidend omdat het geen echte voordelen bood ten opzichte van een gewone hybride. Dit gezegd zijnde, lijken auto’s die zichzelf opladen wel een beetje een marketingflex.

Hoewel ze u geld kunnen besparen op brandstof en uw CO2-uitstoot verlagen, zijn ze duurder in aankoop dan een niet-hybride. Bovendien is handmatig opladen niet nodig, maar de efficiëntie van dergelijke auto’s is verwerpelijk, en de verpakking kan ernstig afbreuk doen aan de praktische bruikbaarheid van het interieur.

Brandstofkosten van een zelfopladende hybride

Lagere brandstofkosten zijn de belangrijkste reden waarom men ooit voor een hybride zou kiezen, en zelfopladende hybrides verlagen de brandstofkosten genoeg om het vermelden waard te zijn. Dat gezegd zijnde, zijn ze lang niet zo efficiënt als een gewone plug-in hybride.

Een dergelijke brandstofefficiëntie is vooral voordelig bij stadsritten, omdat er dan enkele kilometers geen verbrandingsmotor aan te pas hoeft te komen. Als zodanig zijn deze auto’s beter dan een mild hybride, maar ze zijn niet zo efficiënt als iedereen verwachtte dat ze zouden zijn.

  In wat voor auto reed Columbo

Het opladen van een zelfopladende hybride

Waarschijnlijk het belangrijkste verkoopargument van een zelfopladende hybride is het feit dat u de auto niet handmatig hoeft op te laden, en dat u dat zelfs niet kunt. Deze auto’s hebben accu’s met een kleine capaciteit die volledig kunnen worden opgeladen zonder dat u handmatig hoeft bij te vullen.

Deze auto’s zijn dus veel handiger dan een plug-in hybride, want plug-in hybrides zijn zinloos als u ze niet regelmatig oplaadt. U kunt uw auto op straat laten staan en u geen zorgen maken over het opladen, want dat doet de auto voor u.

Prijs van een zelfopladende hybride

Als je de prijzen van een zelfopladende Toyota Prius hybride en een gewone plug-in hybride Prius vergelijkt, lijkt het erop dat het zelfopladende model een koopje is. Afhankelijk van de markt in kwestie kost de zelfopladende optie $4-7k minder in vergelijking met een plug-in variant.

Maar ze zijn veel duurder in vergelijking met sommige reguliere diesel- en gasauto’s uit een vergelijkbaar segment. En je kunt je afvragen of een zelfopladende hybride wel de moeite waard is in vergelijking met een gewone auto met verbrandingsmotor, aangezien hij niet de ”echte” hybride essentie biedt.

Praktische problemen

Een ander probleem met sommige zelfopladende auto’s is dat ze vaak ruimte in het interieur of in de koffer opofferen voor de batterij. Dit is een terugkerend thema bij veel plug-in hybrides, maar het verschil hier is dat dergelijke auto’s ook alle kwaliteiten van een hybride bieden, en een zelfopladende hybride niet.

Maar waar zelfopladende auto’s ”schitteren” is de gewone stedelijke omgeving. In dergelijke omstandigheden hoef je de verbrandingsmotor een tijdje niet te gebruiken, wat wel helpt bij de efficiëntie, maar als je wel de snelweg op gaat, draait de verbrandingsmotor constant.

  Welke hybride auto heeft de grootste actieradius?

Snelwegen

Als u uw auto voornamelijk gebruikt voor langere ritten op de snelweg, is een zelfopladende hybride niet interessant, omdat deze auto’s vrijwel nutteloos zijn op de snelweg omdat de elektrische sappen u slechts tot maximaal 30-60 km/u kunnen laten rijden.

Naast de snelheid hebben zelfopladende auto’s ook maar een paar kilometer elektrisch bereik. En aangezien je op de snelweg niet zo vaak remt, laden de batterijen ook niet zo vaak op.

Conclusie

Voor een bepaald soort scenario kan een auto die zichzelf oplaadt voordelig zijn. Dergelijke scenario’s zijn onder andere dat je de auto niet zelf kunt opladen en het feit dat je overwegend langzamer rijdt in een stedelijke rijomgeving.

Buiten een dergelijk scenario zit er echt geen logica achter zelfopladende hybride auto’s, zeker niet als je kijkt naar de mate van valse marketing waarmee deze modellen geassocieerd worden. In 95% van de situaties is een plug-in hybride een betere optie, en je zou kunnen stellen dat een gewone verbrandingsmotor de resterende 5% van de situaties voor zijn rekening neemt.

FAQ Sectie

Laadt een plug-in hybride zichzelf op?

Ja, een plug-in hybride kan zichzelf ook opladen, maar het verschil is dat een gewone plug-in hybride een grotere batterij heeft dan een zelfopladende hybride. Dit betekent dat u voor het volledig opladen van de batterij niet alleen op het zelf opladen kunt vertrouwen.

Plug-in hybrides moeten, zoals de naam al doet vermoeden, worden aangesloten op het stopcontact. Anders is het hele nut van een plug-in hybride weg. De batterijpacks die meestal met plug-in hybrides worden geassocieerd, zijn veel te groot om zichzelf op te laden en de batterij gaat veel sneller leeg.

  Wat is de levensduur van een hybride auto?

Wat zijn de verschillende soorten hybride auto’s die er zijn?

Momenteel zijn er drie noemenswaardige types hybrides te koop. De auto die het dichtst bij een gewone auto met verbrandingsmotor komt, is een zogenaamde mild-hybride (MHEV). Mild hybrides hebben meestal een verbrandingsmotor en een kleine elektromotor die wordt gebruikt om de vermogenstekorten op te vullen en de auto op constante snelheid op de snelweg te laten rijden.

Naast een mild hybride zijn er ook plug-ins (PHEV) en zelfopladende hybrides. Beide zijn in staat om alleen op elektrische energie te rijden, maar een plug-in hybride biedt daarbij een veel groter elektrisch bereik.

Wat gebeurt er als het batterijpercentage tot nul daalt?

Een groot voordeel van een hybride auto is dat u de verbrandingsmotor gewoon kunt gebruiken als uw batterij leeg is. Maar als uw batterij tot 0% daalt en u rijdt in een MHEV of een zelfladende hybride, dan is de kans groot dat er iets mis is gegaan, omdat deze auto’s hun verbrandingsmotor moeten gebruiken om de batterij in een behoorlijke staat van oplading te houden.

Dit gezegd zijnde, kan een plug-in hybride zijn accu’s niet volledig opladen met alleen de verbrandingsmotor. Maar zelfs in dergelijke gevallen zou uw batterij nooit echt tot 0% mogen dalen, en het is ook zeer waarschijnlijk dat er iets mis is gegaan als u regelmatig met uw auto rijdt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts