Peugeot is een begrip in Europa, wat betekent dat het moeilijk is om ergens heen te gaan zonder een paar Peugeot-modellen tegen te komen. Het merk zit de laatste jaren in de lift door beter uitziende en gedenkwaardige auto’s te maken en door de hele line-up te elektrificeren. Dit duwde Peugeot naar de voorgrond van de Europese automarkt en hielp om veel nieuwe klanten aan te trekken.
De focus van het artikel van vandaag is niet hoe Peugeot zaken doet, maar waarom een Peugeot niet start – oorzaken en hoe het te verhelpen. De belangrijkste reden waarom een Peugeot niet wil starten is dat de accu zwak of helemaal leeg is, of dat er corrosie op de accupolen zit, waardoor de accu de auto niet meer van stroom kan voorzien.
Een andere even vaak voorkomende reden is een kapotte dynamo die hand in hand gaat met een lege accu. De startmotor wordt gebruikt om de motor aan te zwengelen, wat betekent dat als u niets hoort, de startmotor waarschijnlijk de schuldige is. Aangezien alle nieuwe Peugeot-modellen worden geleverd met een sleutelhanger in plaats van een sleutel, moet u de staat van de batterij in de sleutelhanger controleren, omdat dit ook de oorzaak kan zijn dat de auto niet wil starten.
De zekeringkast en de bougies zijn ongeveer hetzelfde verhaal, maar komen niet zo vaak voor als de bovengenoemde redenen. Ten slotte moeten we het ook hebben over verstopte brandstoffilters en defecte brandstofpompen, die zeldzaam zijn, maar toch vaak voorkomen.
Problemen met de batterij
In vrijwel alle auto’s wordt tegenwoordig een 12-volt accu gebruikt om de auto van stroom te voorzien en om sommige accessoires van de auto onderweg van stroom te voorzien. Als de accu leeg is, krijgt u geen stroom en werken uw lichten en accessoires niet. Het beste wat u kunt doen is de accu testen met een multimeter.
Als de meter 12-13 volt aangeeft, is de accu in orde, als hij minder of meer aangeeft, is de accu niet in orde. Controleer ook de accupolen op tekenen van corrosie, want ook dat belemmert het starten van de auto. Gebruik een speciale batterijreiniger om de corrosie van de polen te verwijderen voordat u de auto start.
Problemen met dynamo en startmotor
De dynamo wordt gebruikt om de accu onderweg op te laden, wat betekent dat als de dynamo het begeeft, de accu leeg raakt. Het beste wat u hier kunt doen is de auto te starten en te kijken of de dynamo inderdaad de accu oplaadt. Als de auto doodgaat of helemaal geen stroom meer krijgt, is uw dynamo dood en moet hij worden vervangen.
De startmotor is belast met het starten van de motor, dus als u bij het omdraaien van de sleutel geen starten hoort, is de startmotor de boosdoener. Vervang daarom eerst de startmotor voordat u de auto weer probeert te starten.
Problemen met de batterij van de sleutelhanger
Alle nieuwe Peugeot modellen zijn uitgerust met een sleutelhanger in plaats van een normale sleutel, wat betekent dat ze vaak ook worden geleverd met keyless entry-and-start functionaliteit. Geen van deze functies werkt als de batterij van de sleutelhanger leeg is en u deze moet vervangen voordat u probeert de auto te starten.
Aan de andere kant, als u nog een bladsleutel hebt, moet u de auto op die manier starten, want als hij niet start, is uw sleutelhanger geen probleem. Ook zou de auto een waarschuwing moeten geven als hij inderdaad niet kan bevestigen dat de sleutel in de auto zit.
Zekeringkast en bougies
De zekeringkast is bedoeld om de auto te beschermen tegen kortsluiting en overbelasting, wat betekent dat wanneer uw auto een stroompiek ervaart, een zekering doorbrandt en het systeem onbruikbaar wordt totdat u de doorgebrande zekering vervangt door een nieuwe.
De bougies zijn meestal geen reden waarom een auto niet start, maar wel als de bougie losraakt of verbrand is. Deze leiden vaker tot ontstekingsfouten, maar als meer dan één bougie kapot is, kan de auto niet meer gestart worden.
Problemen met het brandstofsysteem
Tot slot moeten we het ook hebben over problemen met het brandstofsysteem, waaronder verstopte brandstoffilters en een defecte brandstofpomp. Als het brandstoffilter verstopt raakt, blokkeert het de doorgang van de tank naar de motor en kan de auto geen vermogen leveren.
Aan de andere kant, als de brandstofpomp kapot is, zal de auto geen brandstof kunnen leveren aan de motor en dus niet starten. Toegegeven, deze redenen komen lang niet zo vaak voor als de eerste drie, maar ze komen soms voor.
FAQ Sectie
Hoeveel kost een nieuwe Peugeot accu?
Voor een gloednieuwe 12-volt Peugeot-accu betaalt u tussen € 100 en € 200. Dat is normaal. Controleer echter wel of uw auto nog onder de garantie valt, aangezien de accu meestal onder de garantie valt als hij te snel leeg is.
Hoe het ook zij, zorg er altijd voor dat u de batterij door exact hetzelfde type batterij vervangt, anders krijgt u met ernstigere problemen te maken.
Hoe lang kan een Peugeot-accu meegaan?
Een Peugeot accu is niet anders dan een gewone auto-accu, wat betekent dat hij ongeveer vijf jaar meegaat als alles in orde is. Als de accu bijna leeg is, is het altijd beter om hem onmiddellijk te vervangen en niet te wachten tot hij helemaal leeg is.
Hebben elektrische auto’s van Peugeot 12-volt accu’s?
Ja, de Peugeot EV reeks wordt geleverd met een normale 12-volt batterij die gebruikt wordt voor het starten van de auto en het voeden van de accessoires. EV’s hebben geen alternator omdat de batterij wordt opgeladen via een gelijkstroom-naargelijkstroomomzetter.