Welke Mercedessen zijn uitgerust met kogelvrije ruiten?

Sinds 1928 heeft Mercedes in de fabriek veel modellen, zoals de legendarische Pullman 600 of veel van de daaropvolgende S-klassen, aangepast om verschillende beschermende elementen aan te brengen, in een poging de inzittenden maximale veiligheid te bieden.

Modellen als deze en vele andere zijn opgewaardeerd met dikke lagen kogelvrij glas, versterkte panelen aan de onderzijde van de deur en vele andere veiligheidsvoorzieningen. Dergelijke voorzieningen zijn bestand tegen kogels van een groter kaliber en in sommige gevallen zelfs tegen explosieven.

Het eerste model dat een dergelijke bescherming rechtstreeks uit de fabriek bood, was het model Nurburg 460, en sindsdien is Mercedes zijn veiligheidskenmerken alleen maar blijven verbeteren. Dat is de voornaamste reden waarom veel van ’s werelds aristocratie al decennia lang in een van deze voertuigen rijden.

Mercedes Benz 770 (w07)

De Mercedes Benz 770, ook wel de Großer Mercedes (Grand Mercedes) genoemd, was een full-size Mercedes luxe auto gebouwd om het hoogste niveau van comfort en luxe te bieden in de jaren 1930 en 40. De aantrekkingskracht van dit model was zo groot dat veel van de hoogste functionarissen van het Derde Rijk, waaronder Hitler, ze als dagelijkse voertuigen gebruikten.

De 770 was ongelooflijk populair onder de aristocratie, en daarom begon Mercedes de 770 ook als kogelvrije versie aan te bieden. Naast de hoogste functionarissen van het Derde Rijk werden de 770’s ook gebruikt door Paus Pius XI en de Japanse keizer Hirohito.

Deze voertuigen boden uitgebreide beschermende materialen, zoals 40 mm stalen pantserplaat in het gehele metaalwerk rondom de cabineruimte. De 770 bood ook kogelvrij glas dat wel 1,6 inch dik was. Deze versie van de 770 woog bijna 4,2 ton, en de wielen en banden waren ook bestand tegen verschillende soorten aanvallen.

  Is het kopen van een Mercedes een goed idee?

Type 600/600 Pullman

Waarschijnlijk de beroemdste Mercedes gebouwd voor de wereldleiders was de Pullman 600. De Pullman werd geïntroduceerd in 1963 en steeg meteen naar de top van de luxe auto hitlijsten in die tijd. De Pullman had een gezonde 250 pk uit zijn behoorlijk betrouwbare V8-motor. Ook het design en de uitrusting droegen ertoe bij dat de Pullman een iconische status kreeg.

Na een tijdje vroeg de Duitse regering om een gepantserde versie van de 600, en Mercedes was klaar om de “kogelvrije” auto volledig opnieuw uit te vinden. De Pullman gebruikte meestal een staallegering voor de bescherming van de belangrijkste oppervlakken en keramiek voor andere. Mercedes werkte ook samen met verschillende glasfabrikanten, aangezien de Pullman gebogen kogelvrij glas nodig had.

De gepantserde Pullman 600 was het eerste volledig kogelvrije model dat Mercedes na de Tweede Wereldoorlog maakte, en de auto werd gebruikt tijdens het bezoek van koningin Elizabeth II. De auto die door de koningin werd gebruikt had een hoger speciaal dak zodat de koningin haar hoed op kon houden als ze in de auto zat.

Het gamma van Mercedes-Benz Guard

Tegenwoordig biedt Mercedes via de Mercedes Benz Guard-divisie ook fabrieksauto’s aan die met kogelvrije ruiten en vele andere beschermingselementen zijn uitgerust. De kogelvrije versies van tegenwoordig zijn meestal Maybach S650 limousines of de uitgerekte Mercedes Pullman S650.

De veiligste Mercedes-auto uit de geschiedenis is de Mercedes Maybach S650. Deze versie van de S-klasse kreeg de hoogste veiligheidsstandaard en werd later beloond met het VR10 ballistisch certificaat. Dit certificaat is alleen voorbehouden aan de veiligste civiele auto’s die met geld te koop zijn.

  Wat zijn de beste banden voor de Mercedes C300?

De Mercedes Pullman 650 en de “gewone” kogelvrije S650 kregen een VR9-certificaat, wat nog steeds een teken was van ongelooflijk hoge veiligheidsnormen. Het doel van deze voertuigen is om een zo veilig mogelijke rijervaring te bieden, zonder te beknibbelen op luxe. Deze auto’s zijn niet alleen veilig, ze zijn meestal ook volledig uitgerust met het complete Mercedes Maybach-pakket.

FAQs over kogelvrije auto’s

Wat zijn de nadelen van kogelvrije auto’s?

Deze auto’s zijn de veiligste manier om de VIP’s te vervoeren, en aan veiligheid hangt geen prijskaartje. Nou, dat kan wel, want deze auto’s kunnen meer dan 1,5 miljoen dollar kosten.
Naast de torenhoge kosten zijn er nog andere nadelen van kogelvrije auto’s, waaronder het feit dat er vrijwel geen tweedehandsmarkt voor deze auto’s is.
Kogelvrije auto’s zijn ook zwaar, onzuinig met brandstof, lui om mee te rijden en soms zelfs zwaar gecompromitteerd als het op ruimte aankomt. Ze kunnen niet worden onderhouden in gewone servicestations van dealers, noch kunnen ze gewone wielen en banden gebruiken. Alle onderdelen van deze auto’s moeten voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen, en dat betekent dat ze duur zijn. Echt, echt duur.

Zijn er alternatieven voor het Mercedes Guard programma?

Er zijn een paar aftermarket-bedrijven die met Mercedes proberen te concurreren om de veiligste rijervaring te bieden, maar slechts een paar van hen kunnen zelfs maar in de buurt komen. Sommige bedrijven, zoals International Armoring Corporation, maken al sinds de jaren 90 kogelvrije Mercedessen.

  Welke Mercedessen zijn V8?

Brabus is een bedrijf dat bekend staat om de uitgebreide modificatie van vele Mercedes modellen sinds 1944, en Brabus is de op één na grootste Mercedes Benz tuner, op de eigen AMG afdeling na. Brabus biedt ook uitgebreide kogelvrije mogelijkheden zonder enig compromis als het gaat om luxe.

Brabus biedt momenteel de Brabus Invicto VR6 G-glas Mercedes aan. Deze SUV biedt VR6-niveaus van bescherming, maar het belangrijkste verkoopargument van deze G-klasse is het feit dat de bepantsering en bescherming onzichtbaar zijn, en je het misschien niet eens beseft als je het ziet.

Wat is de veiligste kogelvrije auto ter wereld?

De veiligste auto ter wereld is ‘The Beast’, de Cadillac-limo van de Amerikaanse president. Cadillac maakt de presidentiële bunker al decennia, en de nieuwste lijkt zeker de veiligste vierdeurs auto ooit geproduceerd.

Het beest is 100% verzegeld als het gesloten is, dus er kunnen nooit schadelijke chemicaliën de auto binnendringen. De deuren van het Beest zijn 8 inches dik en wegen evenveel als een Boeing 757 deur. De deuren bestaan uit 5 lagen glas en plastic en zijn volledig veilig tegen pantserdoorborende kogels.

Het hele chassis van het Beest is bekleed met dikke stalen platen, en de wielen en banden zijn met staal versterkt. Het Beest kan zelfs rijden als de banden kapot zijn. De auto is ook uitgerust met bloed voor de president, een paar jachtgeweren, traangascompartimenten, ongelooflijk geavanceerde GPS- en communicatiesystemen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts