Welke Mercedessen zijn V8?

V8-motoren zijn enigszins speciaal. Dit soort motoren heeft een toegewijde cultus onder autoliefhebbers, vooral vanwege de uitzonderlijke prestaties en de grotere soepelheid in vergelijking met een 6- of 4-cilindermotor.

De meeste topmodellen van AMG hebben een V8-motor, net als sommige niet-AMG-modellen met een hogere uitrusting. Maar naarmate de auto-industrie zich verder ontwikkelt, worden V8-motoren steeds kleiner vanwege de strenge emissie- en efficiencyvoorschriften. Binnenkort zullen deze motoren er niet meer zijn, dus moeten we ervan genieten zolang het nog kan.

AMG V8-motoren

AMG is de prestatiegerichte afdeling van Mercedes. AMG-varianten van gewone modellen bieden de beste specificaties en prestaties, maar kosten wel veel meer in vergelijking met een gewoon niet-AMG-model.

Tegenwoordig gebruikt AMG een 4.0 BiTurbo-motor voor elk AMG-model met V8-motor. Modellen zoals de C63 AMG of de GLC 63 maken gebruik van een meer afgezwakte versie van deze motor, die ongeveer 510 pk levert.

Modellen als de E63 AMG of verschillende varianten van grotere Mercedes AMG SUV’s of de AMG GT modellen bieden tot 600-620 pk.

Op dit moment wordt het hoogste afstellingsniveau van deze motor aangeboden in de GT 63 S vierdeurs coupé, met ongeveer 630 pk.

Mercedes produceerde ook een zwaar bewerkte versie van deze motor voor de nieuwe Mercedes AMG GT Black Series, een monster dat klaar is voor het circuit en 720 pk levert.

AMG V8’s uit het verleden, zoals de 6.2-liter, natuurlijk aangedreven V8 was, is en blijft een van de beste prestatiemotoren die ooit zijn geproduceerd. De legendarische 6.2 werd halverwege de jaren ’80 uit productie genomen. De SLS AMG Black Series bood met 630 pk de krachtigste variant van deze motor.

  Wat zijn de sportieve Mercedes modellen?

Niet-AMG V8’s

Nog niet zo lang geleden gebruikte Mercedes ook V8’s in non-V8-versies met een hogere uitrusting. Auto’s met een 500 markering, zoals de S500, E500, CLS 500 om er een paar te noemen, werden aangeboden met V8’s. Deze V8 motoren waren er vooral om te zorgen voor een soepel werkende motor met een mooi geluid.

Deze motoren waren vrij dorstig, en Mercedes besloot dat er geen noodzaak was voor een niet-AMG Mercedes om een V8-motor te gebruiken, omdat ze erin slaagden om vergelijkbare soepelheidsniveaus te bereiken met hun state-of-the-art 6-cilinder motoren.

De laatste jaren zijn V8-motoren op sterven na dood, en Mercedes probeert V8’s alleen nog te gebruiken in hun krachtigste en spannendste AMG-modellen. Bovendien maken de motoren van vandaag gebruik van geforceerde inductie zoals turbocompressie of hybridisatie om prestatieniveaus te bereiken die niet al te lang geleden alleen met een V8 konden worden bereikt.

De toekomst van V8-motoren

Zoals eerder vermeld, worden V8-motoren vervangen door kleinere, efficiëntere aandrijflijnen. De C63 was bijvoorbeeld altijd uitsluitend V8, en de komende C63 zal voor het eerst in de geschiedenis de V8 dumpen ten gunste van een V6.

Verwacht wordt dat Mercedes in de komende jaren helemaal zal stoppen met het produceren van V8 motoren. Hetzelfde gebeurde met V12 motoren. V12 motoren zijn de soepelste motoren aller tijden. Nog niet zo lang geleden was een luxueuze top-of-the-line S600 ondenkbaar zonder V12. Tegenwoordig zijn er geen V12 Mercedessen meer.

Automakers slagen er tegenwoordig wel in om krachtige en efficiënte motoren te produceren. Zo levert de nieuwe A45 AMG maar liefst 400 pk met een miezerige 2,0-liter 4-cilinder motor. Maar één ding is zeker: het geluid, het gevoel en de soepelheid van een V8 kunnen gewoon niet worden gereproduceerd met een kleinere motor.

  Kan Mercedes op gewone benzine rijden?

Aanvullende vragen over krachtige Mercedes-motoren

Zijn V8-motoren beter dan V12- of V10-motoren?

Alle drie de motoren zijn indrukwekkend wat betreft prestaties en soepelheid. V8-motoren staan bekend om hun hoge koppel bij lage toerentallen, maar ze maken niet zo’n hoog toerental als een V10-motor. Een V10-motor heeft een karakteristiek geluid en wordt algemeen beschouwd als een van de best klinkende motortypes ooit.

Een V12 motor wordt vooral gebruikt voor grote luxe limousines, zoals Rolls Royce. V12 motoren zijn ongelooflijk soepel en zeer geschikt voor luxe rijden. Maar V12 motoren die in veel Ferrari of Lamborghini modellen worden gevonden zijn het tegenovergestelde van wat een Rolls Royce V12 is.
Deze V12’s klinken als oude F1-auto’s, en dat is de reden waarom de autogemeenschap treurt over de binnenkort uitgestorven V12 supercar.

Presteren elektrische auto’s beter dan een vergelijkbare V8?

Liefhebbers van elektrische auto’s zijn tegenwoordig dolenthousiast over het vermogen van een nieuwe Tesla om vanuit stilstand in minder dan 3 seconden naar 100 km/u te rijden. En dat is zeker indrukwekkend, en snelle 0-60 tijden zijn een specialiteit van de elektrische motor, omdat elektrische motoren maximaal vermogen leveren zodra u het gaspedaal aanraakt.

Maar dat is slechts de helft van het verhaal. V8’s en andere traditionele prestatiegerichte motoren produceren niet 100% van hun vermogen bij lage toerentallen, maar nadat ze een bepaalde snelheid hebben bereikt, zullen ze blijven accelereren totdat ze hun maximum bereiken.

  Beste tweedehands Mercedes SUV

Elektrische motoren daarentegen hebben altijd een lagere topsnelheid in vergelijking met een even sterke verbrandingsmotor.

Is er een manier om V8-motoren van het naderende onheil te redden?

Vanuit milieuoogpunt lijkt het verdwijnen van V8-motoren een logische en voor de hand liggende stap in de richting van milieuvriendelijker transportmiddelen. Veel mensen zijn echter op zoek naar een manier om toch te kunnen genieten van een machtige V8-motor zonder de schadelijke gevolgen.

Een van die manieren is CNG (gecomprimeerd aardgas) conversie. Deze methode is vrij gebruikelijk bij grote inefficiënte motoren. CNG heeft een veel lager koolstofgehalte in vergelijking met gewone fossiele brandstoffen en wordt beschouwd als een van de schoonste vloeibare brandstoffen op de markt.

Er zullen binnenkort zeker nog vele andere manieren beschikbaar zijn, maar het lijkt onmiskenbaar dat de V8 langzaam aan zijn einde begint te komen. In Duitsland wordt op grote schaal gebruik gemaakt van het cilinder deactiveringssysteem, waarbij een V8-motor 4 van zijn cilinders uitschakelt, waardoor het in wezen een 4-cilindermotor wordt voor wanneer V8-kracht niet nodig is.

De toekomst van de traditionele verbrandingsmotor is grimmig en onzeker. De komende jaren zullen zeker veel hybrides en EV’s opleveren, en de infrastructuur zal ook snel volgen. Dus, vanaf nu, moeten we genieten van V8, V10, V12 motoren want in de niet al te verre toekomst zullen deze motoren zeker uitsterven.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts