Veel voorkomende problemen met Peugeot 407

Peugeot 407

De Peugeot 407 is een grote familie sedan geproduceerd door Peugeot van 2004 tot 2011 toen hij uiteindelijk werd vervangen door de Peugeot 507. De 407 heeft tijdens zijn levensduur een stempel gedrukt, vooral omdat velen van mening waren dat het een van de beste auto’s was in zijn klasse, die het midden houdt tussen de gemiddelde goedkope sedan en de veel duurdere en geavanceerdere executive car markt.

In dit artikel geven we een overzicht van de meest voorkomende problemen met de Peugeot 407 en vertellen we u waar u op moet letten. Deze omvatten problemen met de stuurbekrachtiging, elektrische problemen, ophangingsproblemen, motorproblemen en transmissieproblemen.

Qua onderhoud heeft de 407 nooit echt veel gevraagd en dat is mede de reden waarom hij redelijk succesvol was. Een van de bezwaren van een dure grote luxe sedan zijn vaak de gebruikskosten, die pas echt duidelijk worden als de auto buiten de garantie valt.

De Peugeot 407 wist enkele van deze hoge kosten te vermijden door gebruik te maken van onderdelen die in de hele catalogus van het merk worden gebruikt, maar niet te veel om het duidelijk te maken. Al met al is de Peugeot 407 nu een relatief populaire gebruikte sedan, maar zijn leeftijd begint langzaam zijn tol te eisen nu de eerste modellen bijna 20 jaar oud zijn.

Problemen met de stuurbekrachtiging

Het stuurbekrachtigingssysteem van de 407 staat erom bekend allerlei problemen te ondervinden, zoals vastlopen of volledig uitvallen. De meest voorkomende problemen met de stuurbekrachtiging zijn dat het stuurwiel stijf is of dat het stuurwiel veel te heet wordt om aan te raken. Peugeot noemt dit systeem het “EPAS”-systeem.

  Is de Peugeot Rifter een goede auto?

Als je deze problemen tegenkomt, kun je het EPAS-systeem het beste vervangen en dan zou alles in orde moeten zijn. Dit zijn niet het soort problemen dat je moet negeren en gelukkig komen ze niet meerdere keren voor tijdens de levensduur van een auto.

Elektrische problemen

Sommigen zeggen misschien dat elektrische problemen met oudere Peugeot-modellen deel uitmaken van het plezier, maar dat is gewoon niet waar, want sommige zijn precies het tegenovergestelde, ongelooflijk vervelend. Bijvoorbeeld, de ruitenwissers zijn gevoelig voor storingen als gevolg van een elektrisch probleem met de ruitenwissermotoren waarvan bekend is dat ze snel degraderen.

Het elektrische rolgordijn van het schuifdak is geneigd het te begeven en weigert te openen of te sluiten. Het waarschuwingslampje voor de richtingaanwijzers kan ook gaan branden en dat wijst meestal op bepaalde sensor- of bedradingsproblemen. Ten slotte kunnen oudere modellen problemen ondervinden met de centrale deurvergrendeling, de buitenverlichting die uitvalt of problemen met het audiosysteem.

Problemen met de ophanging

De Peugeot 407 is ook niet vrij van ophangingsproblemen. De voorwiellagers zijn bijzonder opmerkelijk omdat deze het tijdens de levensduur van de auto een paar keer kunnen begeven. Deze zullen moeten worden vervangen en de eenvoudigste manier om dit te zien is als u tijdens het rijden mechanische geluiden van uw voorwielen hoort.

De bovenste gewrichten van de voorwielophanging zijn gevoelig voor verhoogde wrijving, waardoor ze kunnen kraken. Dit komt door een gebrek aan smering en moet onmiddellijk worden aangepakt als u geen ernstige problemen wilt. De ophangingen kunnen ongelijke bandenslijtage veroorzaken, maar dat is meestal te wijten aan onjuist onderhoud op lange termijn.

  Veel voorkomende problemen met de Peugeot 3008 Hybrid4

Motorproblemen

De 1.6L HDi dieselmotor in de 407 staat bekend om bepaalde problemen met de turbo die meestal gepaard gaan met vreemde fluitende geluiden. Dit wijst meestal op een lek ergens in het systeem, waarschijnlijk als gevolg van scheuren in de inlaatpijp. Hoewel dit met industriële lijm kan worden gerepareerd, is het voor de lange termijn beter om deze te vervangen.

De EGR-klep kan ook defect raken, waardoor uw auto traag wordt, uw brandstofverbruik afneemt en ook de brandstofgeur in en rond de auto toeneemt. Om het probleem op te lossen moet de EGR-klep worden vervangen.

Transmissieproblemen

Als klap op de vuurpijl gaan we ook nog een aantal problemen met de uitrusting opnoemen. De 407 is leverbaar met een handgeschakelde of een automatische transmissie, die beide soms defect kunnen raken. De handgeschakelde heeft last van koppelingsproblemen door losse draden. Als het pedaal stijf wordt, gaat het waarschijnlijk stuk en moet het worden vervangen.

De automatische versnellingsbak kan ervoor zorgen dat de auto overschakelt naar de ‘limp mode’. Zoals blijkt, leidt dit probleem meestal tot magneetkleppen.

FAQ Sectie

Moet ik een Peugeot 407 kopen?

Als u geïnteresseerd bent in een vrij grote, comfortabele, maar niet al te dure gezinssedan, dan is de 407 iets voor u. Het is een auto die meer dan genoeg ruimte biedt voor een gezin, maar ook zakelijk kan worden gebruikt. In de stad is hij voor sommigen misschien te groot, maar op de snelweg voelt hij zich prima thuis, ongeacht uw voorkeuren.

  Alles over de 2023 Peugeot e-Partner

De nadelen zijn dat hij niet zo chique is als sommige Duitse executive sedans en dat het ontwerp niet zozeer authenticiteit uitstraalt. Tenslotte werd de Peugeot-badge om te beginnen nooit geassocieerd met sedans.

Is de Peugeot 407 een betrouwbare auto?

De Peugeot 407 is inderdaad een zeer betrouwbare auto, er zijn veel mensen die deze auto tientallen jaren hebben gehad zonder grote problemen. De HDi diesel modellen kunnen honderdduizenden kilometers meegaan zonder problemen als ze goed onderhouden worden.

Al met al is de wereld gevuld met misbruikte Peugeot modellen waar niet goed naar is omgekeken. Dit geeft Peugeot vaak een slechte reputatie in het betrouwbaarheidssegment, maar dat is niet helemaal het geval want Peugeot maakt wel degelijk betrouwbare auto’s (getuige de nieuwste Peugeot modellen).

Waarom is Peugeot gestopt met de Peugeot 407?

Peugeot heeft zijn grote sedan nooit echt stopgezet, maar de naam veranderd in Peugeot 507, die werd opgevolgd door de Peugeot 508, die nog steeds verkrijgbaar is. Peugeots naamgevingsstructuur is een beetje anders dan die van de meeste andere merken, omdat Peugeot graag nieuwe modellen introduceert met compleet nieuwe namen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts