Is de Peugeot Rifter een goede auto?

Peugeot Rifter

De Peugeot Rifter is een MPV die voor het eerst werd onthuld in 2017 en is gebaseerd op hetzelfde platform als de al even populaire Citroën Berlingo en vele andere vergelijkbare modellen van Stellantis. De Rifter is nu in zijn tweede generatie die verrassend modern is omdat het ook elektrische auto-versies biedt. Is de Peugeot Rifter een goede auto?

De Peugeot Rifter is echt een goede auto, want het is een moderne, praktische, prettig rijdende en redelijk betaalbare multifunctionele bestelwagen die zowel privé als zakelijk veel wordt gebruikt. Peugeot heeft er in de loop der jaren veel van verkocht, wat onderstreept dat de Rifter inderdaad een heel goede auto is voor wat hij moet doen.

Het motorenaanbod omvat benzine, diesel en elektrische aandrijflijnen, zodat iedereen bij de Rifter aan zijn trekken komt. Het ontwerp is niet bijzonder spannend of aantrekkelijk, maar dat is te verwachten van een auto als deze. Aan de andere kant is het interieur van de Rifter wel erg mooi.

De rijervaring is niet om over op te scheppen, terwijl de betrouwbaarheid redelijk goed lijkt te zijn. Qua waarde krijgt u veel auto voor uw geld, terwijl de praktische bruikbaarheid zo goed is als maar kan, want de Rifter is vooral praktisch en biedt veel ruimte.

Peugeot Rifter – De aandrijflijn

De Peugeot Rifter is verkrijgbaar met een paar verschillende aandrijflijn opties waaronder benzine, diesel en elektrische versies. De enige beschikbare benzinemotor is de 1.2L PureTech driecilinder-in-lijn, maar hij is verkrijgbaar in twee versies met 110 pk en 130 pk, afhankelijk van uw behoeften.

De 1.5L BlueHDi diesel is ook beschikbaar voor de Rifter, en ook die is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: een versie met 100 pk en een versie met 130 pk. Tot slot moeten we ook de e-Rifter noemen, die gebruik maakt van de bekende 50kWh batterij van Stellantis, die een actieradius van ongeveer 180 mijl en 136 pk biedt met een 20-80% snellaadtijd van ongeveer 25 minuten.

  Alles over 2023 Peugeot 5008

De Rifter wordt standaard geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving, maar u kunt desgewenst upgraden naar een automatische transmissie. Over het geheel genomen is de Rifter een goed afgeronde MPV met een zeer breed motorenpalet dat voor de meeste mensen voldoende zou moeten zijn.

Peugeot Rifter – Ontwerp en rijden

We zijn het er allemaal over eens dat de Rifter geen hoofden zal doen omdraaien als hij voorbij rijdt, want hij ziet er vrij eenvoudig en bescheiden uit, wat een beetje vreemd is voor de hedendaagse Peugeot modellen die er veel gedurfder uitzien dan dit. Dit is echter een MPV en de meeste MPV-kopers kopen die niet om te pronken. Daar staat tegenover dat het interieur van de Rifter zeer aangenaam is.

De rijervaring is zeker en stabiel, maar in de bochten is er nogal wat gewiebel. De Rifter is niet overdreven sportief, wat te verwachten is omdat Peugeot dat nooit bedoeld heeft. Het is een volgzame en relatief comfortabele kleine bestelwagen, niet meer dan dat.

Peugeot Rifter – Betrouwbaarheid en algemene problemen

De Rifter lijkt het goed te doen in de afdeling betrouwbaarheid, want er zijn niet al te veel ernstige problemen om over te praten. Deze moeten altijd correct worden onderhouden, anders krijgen ze te maken met een heleboel problemen, waarvan sommige schadelijk kunnen zijn voor de essentiële systemen van de auto.

  Alles over 2023 Peugeot e-308

De meest voorkomende problemen zijn problemen met een defecte handrem die soms loslaat. Ook het stuursysteem kan uitvallen door problemen met de stuurkolom en de bandenstangen. De brandstof kan lekken via de brandstofpomp en de slangen, terwijl ook de veiligheidsgordels en de motor problemen kunnen ondervinden met een gebrek aan houvast en een gebrek aan vermogen.

Peugeot Rifter – Waarde en gebruiksgemak

U kunt voor de Rifter tussen 25.140 en 29.630 pond betalen, wat een goede prijs is als u bedenkt hoeveel ruimte u krijgt en dat hij wordt geleverd met een elektrische aandrijflijn. Gebruikte exemplaren kunnen vaak in waarde dalen als ze te snel veel kilometers op de teller krijgen, wat te verwachten is omdat ze niet per se zo gewild zijn.

De praktische kant van de Rifter is waarschijnlijk een van zijn sterke punten, want zowel in de zit- als in de laadruimte ontbreekt het hem niet aan ruimte. De lange versie van de Rifter biedt zonder problemen plaats aan zeven personen en het zicht is uitstekend dankzij de korte overhang vooraan.

FAQ

Is de Peugeot Rifter een luxe auto?

Sommige mensen vinden dat de Rifter weliswaar een mooi interieur heeft, maar dat het aan raffinement ontbreekt in vergelijking met sommige van zijn rivalen zoals de nieuwe VW Caddy. Als zodanig is de Rifter verre van een luxe auto, maar de realiteit is dat dit segment sowieso niet is ontworpen met luxe auto’s in gedachten.

  Is de Peugeot 2008 een goede auto?

De Rifter biedt dus wel een vrij coherente en sluitende ervaring als auto uit het economische segment, maar is verre van een luxeauto.

Is de Peugeot e-Rifter beter dan de Rifter?

Dat hangt af van uw specifieke gebruiksscenario. Als u iemand bent die het grootste deel van zijn tijd in de stad doorbrengt met koren en pendelen, en u hebt een plaats om de auto te parkeren en op te laden, dan is de e-Rifter een veel betere keuze, omdat hij goedkoper zal zijn om mee te leven, goedkoper om te verzekeren, betrouwbaarder, en u zult het zeker waarderen om onmiddellijk 100% van het vermogen onder uw rechtervoet te hebben.

Aan de andere kant, als u geen fan bent van elektrische auto’s en u hebt niet de infrastructuur om ze te ondersteunen, bent u beter af met de gewone Rifter, die een aanzienlijk langere actieradius biedt met een volle tank diesel of benzine.

Wanneer komt de nieuwe Peugeot Rifter uit?

De Peugeot Rifter heeft een update gekregen voor het modeljaar 2022, wat betekent dat hij waarschijnlijk de komende 2-4 jaar hetzelfde blijft. Daarna gaat Peugeot uitkomen met een nieuwe versie van de RIfter als dat zinvol is. Als dat zo is, is de kans groot dat de next-gen Rifter een elektrische auto wordt en een benzine-hybride zonder dieselmotoren.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts