Veel voorkomende problemen met de Peugeot 308

Peugeot 308

De Peugeot 308 is een kleine Franse familie hatchback die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2007 en sindsdien drie verschillende generaties heeft voortgebracht. De 308 gaat terug tot de 304 uit de jaren zestig, waarmee het allemaal begon. Later kwamen de 305, de 306, de 307, en nu is het de 308. Het allernieuwste model kwam uit in 2021 en is nu een van de populairste kleine gezinsauto’s van Peugeot.

In dit artikel gaan we alle veel voorkomende problemen met de Peugeot 308 doornemen en vertellen we je waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands. De meest voorkomende problemen met de 308 zijn problemen met de motor, de transmissie, de elektronica, de DPF en de turbocompressor.

Om de 308 in zijn best mogelijke staat te houden, moet u hem onderhouden wanneer dat nodig is en daarom moet u overwegen alleen exemplaren te kopen met goede onderhoudsgegevens. Probeer er bovendien een te vinden die niet misbruikt is en die niet te veel kilometers op de teller heeft staan.

Al met al heeft Peugeot de 308 door de jaren heen verbeterd, waardoor het al met al een redelijk betrouwbare auto is geworden.

Motorproblemen

Peugeot 308 motorproblemen omvatten problemen met oververhitting waarbij het koelsysteem tijdig moet worden bijgevuld en gecontroleerd. U zult in staat zijn om te vertellen wanneer de temperatuur van de motor begint te stijgen, dus zorg ervoor om het allemaal voor te zijn door deze proactief te doen. Andere motorproblemen zijn een probleem met de oliesensor of een mogelijk hoog olieverbruik bij modellen met hogere kilometerstanden.

  Is de Peugeot 308 een goede auto?

De koelventilator kan na het uitschakelen van de motor een tijdje aanblijven, wat zijn oorsprong vindt in de eerste koelproblemen die we bespraken. Soms lijdt de auto aan een gebrek aan vermogen, wat meestal te wijten is aan de massa-luchtstroomsensor of de parameters van de cruisecontrol die opnieuw moeten worden ingesteld.

Transmissieproblemen

Het meest voorkomende probleem met de Peugeot 308 transmissie is dat de auto weigert te schakelen of vastzit in de versnelling. Dit wordt veroorzaakt door versleten schakelarmen die aan de versnellingsbak zijn bevestigd, maar sommigen denken ook dat dit komt door een gebrek aan transmissieolie. Houd daarom altijd het oliepeil in de gaten.

Andere mogelijke transmissieproblemen zijn problemen met de koppeling, die de neiging heeft krijsende geluiden te maken bij het inschakelen. Dit kan heel goed worden geassocieerd met versleten koppelingsplaten die moeten worden vervangen om het probleem op te lossen.

Elektrische problemen

Peugeot modellen zijn niet vreemd aan elektrische problemen en dat geldt ook voor de 308. Deze omvatten problemen met de ECU waardoor de auto niet meer kan starten. Het Peugeot Emissie Filter (PEF) systeem dat de uitstoot van de auto moet beperken kan ook problemen veroorzaken en dus het bijbehorende waarschuwingslampje op het dashboard.

De airco kan stoppen met werken door een defecte compressor of doordat deze eenvoudigweg opnieuw moet worden gespoeld. Het interne volumebewakingssysteem kan zonder reden het alarm doen afgaan en een volledige diagnose moet dit probleem kunnen opsporen zodra het zich voordoet.

Problemen met de DPF

Deze problemen worden alleen geassocieerd met Peugeot 308 dieselmodellen die zijn uitgerust met het dieseldeeltjesfilter dat defect kan raken waardoor de uitstoot van de auto toeneemt. De reden waarom dit gebeurt is te wijten aan de DPF kraken veroorzaakt door een spacer in de uitlaatklep. Deze komen vaak voor bij de 2016-2018 308-modellen die door Peugeot werden teruggeroepen om het probleem te verhelpen.

  Is de Peugeot 3008 Hybrid4 een goede auto?

Het probleem hier is dat deze terugroepacties lang geleden plaatsvonden en als u in de toekomst DPF-scheuren tegenkomt, zult u moeten betalen voor een nieuw DPF-systeem dat veel geld kan kosten.

Problemen met de turbolader

Als u merkt dat er blauwe/zwarte rook uit de uitlaat komt, gevolgd door een ernstig gebrek aan vermogen of fluitende geluiden, dan is uw 308 turbolader de oorzaak. Bovendien kunnen deze problemen ook vaak gepaard gaan met EGR-problemen die de reparatierekening exponentieel kunnen verhogen.

Het vervangen van deze twee systemen kan soms meer kosten dan wat de auto waard is, dus let hierop als u in de markt bent voor een gebruikte 308.

FAQ Sectie

Is de Peugeot 308 een goede koop?

De nieuwste 2021 Peugeot 308 is nu een echt goed gemaakte, vrij luxueuze, technologisch geavanceerde en goed uitziende auto die alles is wat de oorspronkelijke 308 niet was. Als zodanig zou ik zeggen dat de nieuwe 308 inderdaad een heel goede koop is, want Peugeot heeft de afgelopen jaren echt vooruitgang geboekt.

De tweede generatie (2013-2020) is ook een vrij grote upgrade ten opzichte van de eerste generatie van de 308. Al met al, als je een relatief ruime, maar compacte familie hatchback wilt die zonder problemen in de stad en op de snelweg kan rijden, is de Peugeot 308 een heel goede keuze.

  Alles over 2023 Peugeot 3008

Komt de Peugeot 308 als elektrische auto?

De 308 is momenteel niet verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn, maar Peugeot lanceert binnenkort de nieuwe e-308 die zijn aandrijflijn zou moeten lenen van de populaire Stellantis-groep. Dit betekent dat de e-308 minstens een 50kWh batterij zou moeten hebben, maar de kans is groot dat de batterijcapaciteit dichter bij 75kWh zal liggen, wat de e-308 nog competitiever zou maken.

Al met al heeft Peugeot beloofd zijn hele gamma te elektrificeren vanaf 2023, dus de meeste elektrische auto’s van de volgende generatie zullen waarschijnlijk gebaseerd zijn op een nieuwer EV-platform, niet het platform dat we allemaal kennen van de huidige Stellantis.

Is de Peugeot 308 een luxe auto?

De Peugeot 308 is geen luxe auto, maar hij heeft wel een aantal luxe kenmerken. Om te beginnen is het interieur van de nieuwe 308 met sprongen vooruit ten opzichte van de eerste generatie van de 308 en velen beschouwen hem als de top van het betaalbare hatchback-segment.

Hij wordt ook geleverd met alle technologie en veiligheidsvoorzieningen die verwant zijn aan auto’s die veel meer geld kosten en meestal zijn voorzien van een Duitse premium auto.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts