De Peugeot 3008 Hybrid4 is een PHEV-versie van de Peugeot 3008 die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2008. Het Hybrid4-model kwam later in 2012 en was ’s werelds allereerste in massa geproduceerde dieselhybride. De 3008 Hybrid4 wordt ondersteund door een kleinere 13,2 kWh batterij, maar dat maakt de auto wel efficiënter dan de gewone 3008.
In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de 3008 Hybrid4 en we beginnen met de vraag: Is de Peugeot 3008 Hybrid4 een goede auto? Het korte antwoord is ja, maar het is niet zo eenvoudig, want de 3008 Hybrid4 heeft zijn ups en downs. De aandrijflijn is aan de ene kant interessant en redelijk efficiënt, maar aan de andere kant relatief tegenstrijdig en niet zo betrouwbaar.
De vormgeving is vrijwel gelijk aan die van de gewone 3008 en dat betekent dat de auto er modern uitziet en een heel mooi ingedeeld interieur heeft. De rijervaring is niet om over op te scheppen, want de 3008 Hybrid4 rijdt als een SUV/MPV en is niet overdreven luxueus of dynamisch.
De betrouwbaarheid is niet overal even goed, maar de algemene indruk is goed. Qua waarde vraagt de 3008 Hybrid4 een hoge fabrieksprijs, maar door de afschrijving is hij tegenwoordig heel betaalbaar. Tot slot is ook de praktische bruikbaarheid erg goed, met voldoende zitplaatsen voor 4 personen en een kofferbak van behoorlijke afmetingen.
Peugeot 3008 Hybrid4 – De aandrijflijn
De Peugeot 3008 Hybrid4 wordt momenteel aangedreven door een 1.6L 4-cilinder turbomotor met 197 pk en 221 lb-ft koppel, een behoorlijk vermogen voor een Peugeot. Deze motor is echter ook gekoppeld aan een elektromotor, waardoor het gecombineerde vermogen van de 3008 Hybrid4 300 pk en 358 lb-ft bedraagt.
De oudere 3008 Hybrid4 had een hybride dieselmotor met veel minder vermogen, wat niet echt zinvol was voor een hybride. Deze aandrijflijn is gekoppeld aan een efficiënte en relatief naadloze 8-traps automaat met FWD. Dit is voldoende om de Hybrid 4 in ongeveer 5,9 seconden van 0-100 km/u te laten rijden, wat een pittige tijd is voor zo’n grote auto.
Wat betreft de efficiency kunt u van de Hybrid 4 ongeveer 181 MPG gecombineerd verwachten als alles volgens plan verloopt. Het verbruik in de praktijk is echter veel lager en schommelt meestal rond de 40 MPG.
Peugeot 3008 Hybrid4 – Ontwerp en rijden
Het ontwerp van de 3008 Hybrid4 is in lijn met de rest van de Peugeot line-up en dat betekent dat de Hybrid4 er modern uitziet en er veel beter uitziet dan zijn voorganger. De nieuwe 3008 ziet er daadwerkelijk uit als een SUV in plaats van een soort MPV zoals bij de vorige modellen het geval was. Het interieur is echt aantrekkelijk, zoals bij de meeste Peugeot-modellen het geval is.
Rijdend verschilt de Hybrid4 niet echt van de rest van het gamma, behalve dat hij sneller is. Dat betekent dat de auto relatief rustig en comfortabel is en niet probeert sportief of dynamisch te zijn.
Peugeot 3008 Hybrid4 – Betrouwbaarheid en algemene problemen
De eerste generatie van de Hybrid4 had de meeste problemen, waarvan vele verband hielden met de dieselmotor. De tweede generatie van de Hybrid4 was een verbetering en de derde generatie Hybrid4 is verreweg de beste. Peugeot heeft in de afgelopen vijf jaar geleerd betrouwbare auto’s te maken, want het merk scoort in de meeste betrouwbaarheidstabellen steeds beter.
De meest voorkomende problemen met de 3008 Hybrid4 hebben te maken met de elektrische systemen, de airco, het EV-bereik, de transmissie en het DPF-filter van de 1e generatie Hybrid4. Problemen met het bereik van de EV kunnen een groot probleem worden wanneer de auto ouder wordt, terwijl elektrische problemen veel voorkomen, vooral bij de eerste en tweede generatie van de Hybrid4.
Peugeot 3008 Hybrid4 – Waarde en gebruiksgemak
Wat de waarde betreft, moet u voor een 3008 in het algemeen £ 31.185 – £ 48.140 betalen, terwijl de Hybrid4-modellen rond de £ 40.000 liggen, wat een forse prijs is voor een Peugeot. De meeste mensen lijken echter tevreden te zijn met de 3008, wat betekent dat de auto over het geheel genomen een zeer plezierige ervaring is.
Praktisch gezien is de kofferbak groot, maar de opening is vrij smal. De voorstoelen zijn goed verstelbaar en de achterbank is ruim, maar niet ruim genoeg voor drie volwassenen. De auto heeft veel USB-poorten en veel handige opbergruimtes met een goed zicht rondom en een gemakkelijke instap.
FAQ
Waarom heeft Peugeot de 3008 Hybrid4 niet meer als diesel geproduceerd?
De reden waarom Peugeot heeft gekozen voor een benzinehybride in plaats van een hybride dieselmotor is dat dieselmotoren langzaam uit productie worden genomen en omdat de meeste auto’s tegenwoordig zijn uitgerust met hybride benzinemotoren. Benzinemotoren zijn niet zo vervuilend en zijn bij de meeste mensen geliefd vanwege het rijgevoel.
Een kleine benzinemotor kan nog steeds genoeg vermogen leveren om een grote auto aan te drijven, terwijl dieselmotoren meer cilinderinhoud nodig hebben om vergelijkbare prestaties te leveren. Bovendien zijn dieselmotoren sowieso niet echt beroemd om hun prestaties.
Stopt Peugeot met alle dieselmotoren?
Peugeot stopt inderdaad met al zijn dieselmotoren vanaf 2023 omdat ze zich willen richten op een schonere toekomst met enkel EV’s en hybrides. Peugeot heeft zich voorgenomen om een van de eerste grote mainstream automerken te zijn die EV volledig omarmt en dit is slechts een weg naar dat idee.
Sommigen zullen dieselmotoren zeker missen, want er zijn nog steeds veel voordelen aan dieselmotoren, althans vanuit technisch oogpunt. Hoe dan ook, de CO2-uitstoot moet omlaag en het milieu moet winnen, dus daarom gaan dieselmotoren weg.
Is de Peugeot 3008 een luxewagen?
Gezien zijn prijskaartje zouden sommigen kunnen denken dat de 3008 Hybrid4 een luxewagen is, maar in werkelijkheid is hij dat allerminst. Ook al biedt de 3008 een overvloed aan functies en technologieën, een luxe auto is veel meer dan dat, want de algemene afwerking en aandacht voor detail zijn er gewoon niet.