Veel voorkomende problemen met de Peugeot 3008 Hybrid4

peugeot 3008 hybrid4

De Peugeot 3008 Hybrid4 is een PHEV-versie van de bekende 3008 die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2008. Het PHEV Hybrid4 model kwam 4 jaar later uit in 2012 en was de allereerste in massa geproduceerde diesel-hybride met een 2.0L diesel 4-cilinder motor en een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 163pk.

Dit model van de 3008 is ontworpen om efficiënt te zijn en een zeer lange actieradius te hebben, wat perfect is voor een snelwegcruiser. De 3008 Hybrid4 is echter niet perfect, want hij heeft last van een paar relatief ernstige problemen die de algehele rijervaring kunnen belemmeren. Daarom gaan we in dit artikel alle veel voorkomende problemen met de Peugeot 3008 Hybrid4 bespreken, dus blijf kijken en ontdek het!

De problemen omvatten problemen met de elektrische systemen, problemen met de airco, problemen met de transmissie, een kortere actieradius dan geclaimd en de DPF. Sommige van deze elektrische problemen kunnen zowel ernstig als gewoon vervelend zijn, maar ze lijken relatief vaak voor te komen, vooral bij oudere modellen.

Al met al is de 3008 Hybrid4 een goede auto, maar het is een complexe auto met nogal wat kwetsbare onderdelen die kunnen uitgroeien tot ernstige problemen. Als u er een wilt kopen, zorg er dan voor dat u hem zo goed mogelijk onderhoudt om zo veilig mogelijk te zijn.

Elektrische problemen

Elektrische problemen zijn de meest voorkomende problemen met de Hybrid4 en sommige daarvan zijn vrij ernstig. Heel wat eigenaars klaagden dat de auto de EV-modus niet wilde inschakelen, terwijl anderen klaagden dat de 12-volt batterij te snel leeg was. Het lijkt alsof er iets stroom trekt terwijl de auto geparkeerd staat, wat meestal het geval is bij een vroegtijdige batterijsterfte.

  Alles over 2023 Peugeot e-Rifter

Op het dashboard kan het waarschuwingslampje “tractiesysteem moet gerepareerd worden” gaan branden, dat met tussenpozen kan verdwijnen en terugkomen, wat het moeilijk maakt om het probleem bij een dealer te reproduceren. Eigenaren hebben ook geklaagd over een rood waarschuwingslampje dat met tussenpozen aan en uit gaat. Zelfs na het vervangen van de accu komen deze problemen vaak terug.

Problemen met de airco

De airco in de Hybrid 4 kan om verschillende redenen uitvallen. De meest voorkomende zijn gerelateerd aan slecht onderhoud en leiden tot een vuil luchtfilter, een vuile/verstopte condensor of een vuile verdamper. Om dit te verhelpen is in de meeste gevallen een eenvoudige reiniging voldoende, in andere gevallen zult u deze onderdelen moeten vervangen.

Ernstiger problemen met de airco zijn een koelmiddellek, een defecte compressor, een defecte ventilatormotor of een defecte mengklep. Als u uw aircosysteem wilt repareren, zult u dus deze onderdelen moeten vervangen. Toegegeven, soms kunnen deze worden hersteld, maar dat garandeert niet dat het probleem niet binnen korte tijd terugkomt.

Transmissieproblemen

De Peugeot 3008 Hybrid4 wordt geleverd met een automatische 6-versnellingsbak, die goed bij het karakter van de auto past als alles in orde is. Deze transmissie staat er echter om bekend hier en daar wat problemen te hebben. De meest voorkomende zijn hard schakelen en mogelijke vertragingen in het schakelen, waardoor de auto lui en onprettig kan rijden.

  Is de Peugeot 2008 een goede auto?

Enkele eigenaren klaagden er ook over dat de auto vast komt te zitten in de versnelling en weigert volledig te schakelen. In dat geval moet de auto zo snel mogelijk zijn transmissieolie laten controleren en bijvullen, omdat dit de transmissie volledig kan blokkeren.

Korte actieradius

Peugeot zegt dat de 3008 Hybrid4 een zuiver elektrische actieradius van 39 mijl heeft, wat een goede schatting is voor een accu van slechts 13,2 kWh. De batterij wordt ook ondersteund door een garantie van 8 jaar of 100.000 mijl, wat erg mooi klinkt. Het probleem is echter dat de meeste eigenaren zeggen dat de maximale actieradius uiteindelijk tussen de 17 en 21 mijl ligt, wat veel slechter is.

Een paar eigenaren klaagden zelfs dat ze nooit meer dan 15 mijl puur EV bereik kregen, wat verschrikkelijk is als de officiële schatting 39 mijl is. Bovendien lijkt het bereik korter te worden naarmate de auto ouder wordt, wat betekent dat als dat echt het geval is, de auto helemaal niet als een hybride zal aanvoelen.

Problemen met de DPF

Problemen met de DPF komen bij veel dieselauto’s voor en kunnen erg duur en stressvol zijn om te verhelpen. Helaas is de 3008 Hybrid4 ook zo’n auto, omdat het DPF-systeem zichzelf kan verstoppen en dus vaker dan bij de meeste auto’s moet worden gereinigd.

Veel eigenaren klaagden dat de auto soms weinig brandstof verbruikt, wat rechtstreeks verband houdt met het DPF-systeem.

FAQ Sectie

Is de Peugeot 3008 Hybrid4 een goede koop?

Het idee achter een hybride (althans voor de meeste mensen) is om geld te besparen op diverse heffingen en belastingen en tegelijkertijd te profiteren van een schonere en efficiëntere energiebron. Het schonere deel van de vergelijking voorspelt niet veel goeds met een dieselmotor en daarom schrikken de meeste mensen terug voor een Hybrid4.

  Is de Peugeot Rifter een goede auto?

De realiteit is echter dat dieselmotoren heel goed werken met een hybride aandrijflijn omdat ze inherent efficiënter zijn dan een benzinemotor. Het is een bekend feit dat de meeste hybrides hun effectiviteit op de snelweg verliezen als ze worden ondersteund door een kleinere benzinemotor, terwijl dieselmotoren eigenlijk het beste zijn als het gaat om cruisen op de snelweg.

Is een tweedehands hybride kopen een goed idee?

Het kopen van een gebruikte hybride is een beetje een uitdaging, omdat hybrides complexer zijn en vaker hybride-gerelateerde problemen hebben naarmate de auto ouder wordt. Als de auto echter goed is onderhouden en niet te veel kilometers heeft gereden, kan de aankoop van een gebruikte hybride een goed idee zijn, mits goed uitgevoerd.

Maakt Peugeot betrouwbare auto’s?

Peugeot maakt vrij betrouwbare auto’s, maar ze worden vaak geplaagd door elektrische problemen die veruit de meest bekritiseerde problemen met Peugeot-modellen zijn. Bovendien zijn oudere Peugeot-modellen veel gevoeliger voor problemen dan moderne Peugeot-modellen die in de loop der jaren sterk verbeterd zijn.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts