Alles over de 2023 Peugeot e-Partner

2023 Peugeot e-Partner

De 2023 Peugeot e-Partner is een elektrische lichte bedrijfswagen die werd uitgeroepen tot de beste internationale bestelwagen van het jaar, wat betekent dat hij echt concurrerend en echt bruikbaar is. Hij zit tussen de grotere e-Boxer en de kleinere e-Rifter in en verschilt van de e-Traveller omdat de e-Traveller is ontworpen om passagiers te vervoeren, terwijl de e-Partner is ontworpen om vracht te vervoeren en iets kleiner is.

Het platform waarop hij staat, wordt gedeeld door vele andere merken en modellen die eigendom zijn van Stellantis. Hij wordt niet geleverd met de grotere 75kWh batterij en dat is jammer, want de 50kWh batterij van de e-Partner is niet al te best als het gaat om de actieradius. Peugeot is er echter nog steeds in geslaagd veel van deze auto’s te verkopen, omdat de meeste worden gebruikt voor stadsverkeer.

Het ontwerp van de e-Partner verschilt niet veel van zijn gewone ICE tegenhanger en het zal moeilijk zijn om de verschillen tussen het elektrische model en het ICE-model op te merken. Het interieur ziet er zoals bij de meeste moderne Peugeot bestelwagens erg mooi uit. Het is modern, futuristisch en overzichtelijk.

De rijervaring is niets bijzonders, want dit is tenslotte een bestelwagen. De betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid zijn beide behoorlijk, omdat EV’s doorgaans betrouwbaarder zijn dan ICE-auto’s en omdat de Partner een grote bergruimte achterin biedt. De waarden zijn ook relatief concurrerend, maar alleen wat elektrische bestelwagens betreft, want normale bestelwagens zijn veel goedkoper.

2023 Peugeot e-Partner – De aandrijflijn

Zoals eerder vermeld maakt de e-Partner gebruik van een 50kWh batterij die gekoppeld is aan een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft. Dit is voldoende om de e-Partner 136 pk en 192 lb-ft koppel te geven, wat een behoorlijk aantal is voor een bestelwagen. De actieradius wordt geschat op 171 mijl, maar het werkelijke bereik ligt dichter bij 110 mijl, wat zeker niet het beste resultaat is.

  Alles over 2023 Peugeot 2008

Velen hopen dat Peugeot de e-Partner zal aanbieden met een 75 kWh accu, die de actieradius naar een acceptabeler niveau zal tillen. De laadafdeling is echter waar de e-Partner dit goedmaakt, want hij biedt een 11kW langzame lader die de accu in ongeveer 5 uur kan opladen, perfect voor wie zijn auto ’s nachts oplaadt.

Bovendien, als je optimaal gebruik maakt van de 100kW snellaadmogelijkheid, kun je de e-Partner in ongeveer 30 minuten opladen, wat inderdaad een hele goede zaak is. Peugeot gaat hopelijk het batterijbeheer en de energiesystemen voor de komende e-Partner upgraden, waardoor de actieradius iets groter wordt.

2023 Peugeot e-Partner – Ontwerp en rijden

De buitenkant van de e-Partner is niet de meest moderne die er is, maar het zal ook niemand beledigen, want het ziet er nog steeds mooi uit en heeft alle noodzakelijke functies om er goed uit te zien. Zeker, het uiterlijk van de e-Partner wordt sterk beïnvloed door de uitvoering die u kiest, want modellen met een lage uitvoering kunnen er aan de buitenkant wat goedkoop uitzien.

Het interieur ziet er nog steeds erg goed uit en er is nauwelijks iets op aan te merken, want het is uitgerust met het microstuurwiel van Peugeot en een digitaal dashboard. De rijervaring is ook erg leuk, maar niemand zal er echt van onder de indruk zijn, want dit is tenslotte maar een bestelwagen.

  Alles over 2023 Peugeot e-208

2023 Peugeot e-Partner – Betrouwbaarheid en algemene problemen

Wat de betrouwbaarheid betreft, slaagt het Stellantis-platform van de e-Partner erin relatief probleemloos te blijven. Er waren enkele problemen met de batterij en het opladen, terwijl sommigen ook problemen met hoogspanningsdraden hebben gemeld. Hoe het ook zij, EV zijn doorgaans betrouwbaarder dan hun ICE tegenhangers en dat is ook het geval met de e-Partner die betere betrouwbaarheidsresultaten biedt dan zijn ICE varianten.

2023 Peugeot e-Partner – Waarde en gebruiksgemak

De prijzen beginnen vanaf 34.082 pond, terwijl de modellen in de hogere uitvoeringen een stuk duurder kunnen zijn. Ze behouden hun waarde wel relatief goed, wat inderdaad een hele goede zaak is. Al met al kan het kopen van een gebruikt exemplaar een beetje lastig zijn, vooral als de batterij niet zo gezond is.

De praktische bruikbaarheid is uitstekend, want de e-Partner biedt vijf ruime zitplaatsen en een zeer grote laadruimte die meer dan genoeg zou moeten zijn voor iedereen. De zichtbaarheid is ook erg goed, terwijl de bergruimte en opbergvakken in het interieur meer dan royaal zijn.

FAQ

Moet ik de 2023 Peugeot e-Partner kopen?

Als u op zoek bent naar een lichte bedrijfswagen, maar u wilt ook het milieu sparen, dan is de e-Partner een heel goede keuze. Het feit dat hij de prijs voor beste internationale bestelwagen van het jaar heeft gewonnen, geeft alleen maar aan hoe goed de e-Partner in de wereld wordt geaccepteerd.

  Peugeot start niet - oorzaken en hoe te verhelpen

Als u echter geen bestelwagen nodig hebt voor commerciële doeleinden, of een die vaak vracht vervoert, is het een veel beter idee om voor een meer volgzame en gezinsgerichte auto te gaan. Bekijk dan zeker de nieuwe e-306 SW van Peugeot of een van hun elektrische SUV’s als u een degelijk elektrisch Peugeot gezinsmodel zoekt.

Welke auto’s concurreren met de Peugeot e-Partner?

De e-Partner concurreert vooral met andere merken van Stellantis, zoals Citroën met de e-Berlingo, Opel met zijn Combo-e en de Toyota Proace City Electric. Alle vier vertrouwen ze op hetzelfde platform met dezelfde actieradius, dezelfde motor, hetzelfde vermogen en dezelfde laadsnelheden.

Uw aankoopbeslissing zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op welke van deze auto’s u het mooiste vindt. We moeten echter ook de Nissan e-NV2000 en de Renault Kangoo ZE vermelden, omdat die in de meeste opzichten ook erg op de e-Partner lijken.

Heeft het zin om een elektrische bestelwagen te kopen?

Op het eerste gezicht lijkt de aankoop van een elektrische bedrijfswagen een beetje overbodig, omdat bedrijfswagens vaak goederen van de ene plaats naar de andere brengen. Een wagen met een actieradius van 110-140 mijl moet vaak worden opgeladen, wat veel kostbare tijd kost.

Maar als u deze voertuigen koopt als wagenpark en u begrijpt hoe u het bereik moet beheren en wanneer u ze moet opladen, kunt u een hoop geld besparen op belastingverlagingen, leasepremies en andere bijbehorende kosten.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts