De Peugeot 1.5L BlueHDI 130 is een 1.5L 4-cilinder lijnmotor die 130pk en 300Nm koppel biedt. Hij wordt gebruikt in een groot aantal Peugeot-dieselmodellen, maar het lijkt erop dat alle Peugeot-dieselmodellen vanaf 2023 uit productie gaan. In dit artikel zetten we alle Peugeot 1.5 BlueHDI 130 problemen op een rij en vertellen we je waar je op moet letten.
Om te beginnen staat de 1.5L HDI bekend om problemen met de DPF (Diesel Particulate Filter), een bekend pijnpunt voor veel dieselmotoren. Veel HDI-motoren hebben ook last van AdBlue-problemen die het elektrische systeem en de emissiesystemen van de auto kunnen aantasten.
Een ander vrij ernstig probleem is dat van de ketting, waardoor de hele motor kan uitvallen als er niet tijdig iets aan wordt gedaan. Gelukkig komt dit probleem niet zo vaak voor, maar als het zich voordoet, leidt het tot torenhoge reparatiekosten.
We moeten ook bepaalde problemen noemen die kunnen leiden tot een slechte acceleratie, vooral als de motor koud is. Al met al kan de 1.5L HDI een heel goede motor zijn als je hem goed genoeg onderhoudt. De realiteit is dat veel van deze motoren op oudere Peugeot-modellen werden verwaarloosd en dus vatbaar zijn voor een breed spectrum van potentiële problemen.
Problemen met de DPF (Diesel Particulate Filter)
Zoals vermeld in de inleiding, zijn DPF-gerelateerde problemen gebruikelijk bij meerdere dieselmotoren en de 1.5L HDI is niet anders. Deze problemen treffen vooral auto’s die in de stad rijden, omdat de DPF meestal enige tijd nodig heeft om de optimale temperatuur te bereiken en zo de uitstoot te verlagen. Als u uw 1.5L alleen voor stadsverkeer en woon-werkverkeer over korte afstanden gebruikt, kunt u vrij gemakkelijk DPF-problemen krijgen.
De meest voorkomende DPF-gerelateerde 1.5L HDI problemen zijn verstopping of het niet slagen voor een emissietest, die beide kunnen leiden tot de noodzaak om de DPF te vervangen, wat veel geld kan kosten. U kunt het beste kiezen voor een hoogwaardig additief dat de DPF reinigt terwijl de motor draait. Als u dit proactief doet, is de kans op DPF-problemen veel kleiner.
Problemen met AdBlue
Problemen met de AdBlue-tank komen ook vaak voor bij veel HDI-motoren, waaronder de 1,5 liter lijn 4-cilinder. Het probleem is dat de vloeistof soms in het afgesloten deel van de tank terechtkomt waar alle elektronica is ondergebracht. Dit kan leiden tot kortsluiting en mogelijk zelfs tot corrosie van die leidingen, die dan opnieuw moeten worden vervangen en afgedicht.
Om dit in de gaten te houden, kunt u het beste de AdBlue-vloeistof strikt volgens de aanwijzingen in de handleiding toevoegen. Aangezien deze problemen zich meestal voordoen wanneer te veel AdBlue wordt toegevoegd, zou het goed moeten zijn als u de instructies volgt. En zelfs als dit probleem zich voordoet terwijl u alles goed doet, valt het waarschijnlijk onder de garantie.
Problemen met de distributieketting
Timing chain problemen zijn enkele van de ergste problemen waarmee een motor kan worden geconfronteerd, omdat een defecte ketting/spanner enorme stress kan uitoefenen op de motor en deze zelfs kan vernietigen. Het goede is dat deze problemen vroegtijdig kunnen worden opgemerkt als de motor vreemde klopgeluiden maakt, vooral bij stationair toerental. Let dus goed op hoe de motor loopt, want dan kunt u voorkomen dat dit probleem veel erger wordt.
Ook, zorg ervoor om een oogje houden op uw olie niveaus en vervang ze volgens de handleiding van de eigenaar, want dat gaat helpen de motor timing te zijn zo gericht als het kan zijn. Als de ketting faalt, gaat het uw motor vernietigen. Het kopen van een nieuwe 1.5L HDI motor kan vaak duurder zijn dan de auto zelf, wat ertoe zal leiden dat het wordt afgeschreven door verzekeringsmaatschappijen.
Ondermaatse acceleratie problemen
Tot slot gaan we ook problemen noemen die te maken hebben met het feit dat de auto niet snel genoeg wil accelereren. Aangenomen wordt dat dit probleem wordt veroorzaakt door de massa-airflow-sensor (MAF) of doordat de injectoren niet de juiste smering krijgen.
Dit probleem kan ook in een vroeger stadium worden opgelost door simpelweg brandstofadditieven van hoge kwaliteit te gebruiken, die u zowel behoeden voor ondermaatse acceleratie als helpen bij de bovengenoemde problemen met de AdBlue-tank. Het meest voorkomende symptoom hiervan is een 1.5L HDI die worstelt tijdens de koude winter, vooral voordat de optimale temperatuur is bereikt.
FAQ Sectie
Is de Peugeot 1.5L HDI een goede motor?
Een van de grootste ergernissen bij dieselmotoren is het gebrek aan raffinement en het verhoogde emissieprofiel, die beide motoren minder populair maken dan benzinemotoren, vooral in de huidige tijd. Niemand kan echter ontkennen dat dieselmotoren hun eigen voordelen hebben, zoals een betere efficiëntie, een hoger koppel en potentiële kilometrage op lange termijn.
De 1.5L HDI is niet ’s werelds meest geavanceerde motor, maar hij doet het beter dan de meeste motoren op de markt. Bovendien stoot hij minder dan 100 g CO2 per kilometer uit, wat hem ook heel zuinig maakt voor een motor met 130 pk en 300 Nm koppel.
Hoe lang gaat de Peugeot 1.5L HDI mee?
Mits goed onderhouden, zijn er geen redenen waarom u niet mag verwachten dat de 1.5L HDI minder dan 200.000 mijl meegaat. Deze motoren worden ook vaak gebruikt voor commerciële doeleinden, wat betekent dat Peugeot van mening is dat de meeste HDI-motoren bestand zijn tegen langdurig buitensporig misbruik met goed onderhoud.
Als de motor niet misbruikt is en het nodige onderhoud heeft gekregen, zou hij dus heel lang mee moeten kunnen gaan.
Waarom stapt Peugeot af van dieselmotoren?
In 2018 zei Peugeot dat ze geen geld meer uitgeven aan de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren. Dit was de eerste officiële erkenning dat Peugeot afziet van alle dieselmotoren. Peugeot zei ook dat 2023 het jaar zal zijn waarin er geen nieuwe dieselmotoren met een Peugeot-badge zullen komen.
Peugeot heeft dit gedaan om zich aan te sluiten bij de nieuwe trend van hybridisering en verlaging van de uitstoot om zo een brede (vooral rijke) klantenkring aan te spreken die veel aandacht besteedt aan de CO2-voetafdruk van auto’s. Ten tweede is het zinvoller om benzinemotoren, die inherent niet zo schadelijk zijn voor het milieu, te verkleinen en te turbochargen/hybridiseren.