De Peugeot 508 is een middelgrote/grote die voor het eerst werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2010 en heeft sindsdien twee verschillende generaties voortgebracht waarvan de laatste in 2018 werd geïntroduceerd. De 508 is een vierdeurs sedan of een vijfdeurs estate en past in het middelgrote/grote betaalbare premium segment dat ook bestaat uit de VW Passat, en de Skoda Superb.
Qua betrouwbaarheid lijkt de 508 het prima te doen zolang je er goed voor zorgt. Als je hem verwaarloost en niet onderhoudt zoals bedoeld, gaat hij allerlei problemen ondervinden, waarvan sommige zeer kostbaar en moeilijk te verhelpen zijn. De meest voorkomende problemen met de Peugeot 508 zijn problemen met de elektronica, die inderdaad talrijk zijn.
Andere problemen zijn het binnendringen van water in de kofferbak van de auto en het veroorzaken van allerlei extra problemen. Verder staat de 508 bekend om problemen met de handrem, problemen met het veersysteem en problemen met de verwarming.
Al met al is de 508 een relatief moderne auto die veel te bieden heeft op de tweedehands automarkt. De prijs is lager dan die van zijn concurrenten, waardoor het een potentieel koopje is. Blijf echter weg van exemplaren met hoge kilometerstanden en een slechte staat van dienst, want die kunnen lastig zijn om te bezitten, zelfs als ze heel goedkoop zijn.
Elektrische problemen
Elektrische problemen zijn de meest bekritiseerde problemen met de 508 omdat ze talrijk zijn en vaak voorkomen bij vele modeljaren. Deze omvatten problemen met het navigatiesysteem dat zichzelf kan uitschakelen of in de war kan raken. Gelukkig kunnen deze problemen in de meeste gevallen worden opgelost door software-updates, maar soms moet de hele eenheid worden vervangen om het probleem op te lossen.
Andere elektrische problemen zijn problemen met de ruitenwissers die de carrosserie raken, wat kan worden opgelost met een software-update of een nieuwe ruitenwisser. De elektrische sloten kunnen uitvallen, sommige interieuraccessoires kunnen uitvallen, en de achteruitrijcamera op nieuwere modellen kan soms uitvallen.
Water in de kofferbak
In de inleiding vermeldden we al dat onderhoud van de 508 uiterst belangrijk is, omdat gebrek aan onderhoud tot zeer ernstige problemen kan leiden. Een dergelijk probleem is dat er veel water in de kofferbak komt, zo veel dat er grote plassen in de kofferbak kunnen ontstaan. Dit kan uw elektriciteit aantasten, corrosie in het interieur veroorzaken en een geur achterlaten die moeilijk te verwijderen is.
Dit alles betekent hoge reparatiekosten en een enorme daling van de doorverkoopwaarde van de auto. De reden waarom dit gebeurt, is meestal te wijten aan problemen met de afdichting van de achterruit en de zwarte kofferbak, die van tijd tot tijd moeten worden geïnspecteerd. Als u een lek vroegtijdig ontdekt, kunt u de afdichting gemakkelijk en zonder explosieve rekeningen vervangen.
Problemen met de handrem
Er zijn veel meldingen dat de handrem van de 508 niet werkt, vooral in de winter. Hierdoor kan uw auto gaan rollen, wat uiterst gevaarlijk is. Vanwege de ernst van het probleem heeft Peugeot een terugroepactie gehouden, maar het is waarschijnlijk dat sommige 508-eigenaren hun auto niet hebben gerepareerd. Informeer daarom bij Peugeot-dealers naar het VIN van de 508 waar u naar kijkt voor meer informatie.
De oplossing voor dit probleem is vrij eenvoudig, aangezien het werd veroorzaakt door weersgerelateerde softwareproblemen die via een eenvoudige update kunnen worden verholpen.
Problemen met de ophanging
Het meest geklaagde probleem met de ophanging van de 508 is een probleem met de bevestigingsbouten van de achterwielophanging. Peugeot heeft ook verschillende modellen teruggeroepen vanwege onjuiste bevestigingsbouten van de achterwielophanging, waaronder de 508.
Dus als u merkt dat de 508 naar de ene of de andere kant afwijkt terwijl het stuurwiel in het midden staat, is de kans groot dat de bevestigingsbouten van de achterwielophanging de oorzaak zijn.
Problemen met de verwarming
Last but not least, moeten we het ook hebben over Peugeot 508 verwarmingsproblemen, waarvan bekend is dat ze last hebben van systeemlekken, vooral in het voetgedeelte van de bestuurder. Dus, als u een briesje uit het pedaalgebied voelt komen, is uw verwarmingssysteem lek en moet het worden vervangen.
Bovendien gaan we ook een probleem vermelden dat niet noodzakelijk verband houdt met de verwarming, maar het vermelden waard is omdat het echt een ernstig probleem is. De 508 kan soms lijden aan wat “thermal runaway” wordt genoemd, waardoor de temperatuur in het interieur exponentieel kan stijgen en zelfs dodelijk kan zijn. Dit probleem wordt veroorzaakt door problemen met de uitlijning van de elektroden, waardoor giftige dampen in het interieur terechtkomen. Vervanging van de tractie-/aandrijfaccu lost het probleem meestal op.
FAQ Sectie
Is de Peugeot 508 een luxe sedan?
Peugeot plaatst de 508 graag tegenover de Audi A6, de BMW 5-serie, de Volvo S90 en de Mercedes-Benz E-klasse, maar dat is in de meeste opzichten een beetje overdreven. Deze auto’s kosten nu eenmaal veel meer geld. Ze zijn beter uitgerust, hebben sterkere motoropties en worden algemeen beschouwd als behorend tot het topsegment.
De 508 heeft veel te bieden in zijn prijsklasse/marktsegment, dat zeker niet tot het topsegment behoort, maar eerder een brug vormt tussen een zuinige/betaalbare auto en een echt topproduct.
Is de Peugeot 508 beter dan de VW Passat?
De Volkswagen Passat is een regelrechte concurrent van de Peugeot 508, want deze twee kunnen dagenlang met elkaar wedijveren. De Passat sedan werd onlangs opgeheven, waardoor de 508 nu samen met de Skoda Superb het segment regeert.
Al met al is de 508 niet zo populair als de Passat, maar de komende jaren zullen nieuwere versies van de 508 sedan de huidige B8 Passat ver achter zich laten.
Is de Peugeot 508 duur in onderhoud?
Een ander gebied waarop de 508 echt waar voor zijn geld biedt, is het onderhoudssegment waarin hij de meeste van zijn rivalen ver achter zich laat. De Skoda en de Passat gebruiken typische VAG-motoren die gedeeld worden met meer premium modellen zoals Audi en Porsche.
Daarom kunnen deze motoren prijzig worden voor hun segment, terwijl de 508 een redelijk onderhoudsplan heeft en de kosten meer dan acceptabel zijn voor wat de auto is.