Er zijn een paar factoren waaraan een auto moet voldoen om fatsoenlijke winterse rijeigenschappen te bieden. De belangrijkste factoren zijn de banden, want zelfs een sportwagen met achterwielaandrijving en brede banden kan van groot nut zijn in de winter als hij met goed winterrubber is uitgerust.
Bovendien vergroten een grotere bodemvrijheid, vierwielaandrijving en een geavanceerd tractiecontrolesysteem ook de winterse rijcapaciteiten van een auto. De Aiways U5 is niet uitgerust met AWD, maar biedt wel een geavanceerd tractiecontrolesysteem en een relatief grote bodemvrijheid.
Alle Aiways U5-modellen zijn uitgerust met een enkele elektromotor die tot 150 kW (201 pk) kan leveren en alleen de voorwielen aandrijft. Hoe dan ook, de U5 kan een goede sneeuwauto zijn als hij is uitgerust met fatsoenlijke winterbanden.
Vermeldenswaard is ook dat de U5 geen verwarmde stoelen of een verwarmd stuurwiel biedt in de standaarduitvoering, terwijl verwarmde stoelen wel zijn inbegrepen bij het Premium-model. Al met al is de U5 toch een SUV, dus als je investeert in een set fatsoenlijke winterbanden, zou de U5 het gemakkelijk moeten doen in zowel besneeuwde als beijzelde omstandigheden.
Aiways U5 – De rijervaring
De Chinese Aiways U5 crossover/SUV weegt ongeveer 4000 pond, wat het een vrij zware auto maakt, maar niet zo zwaar als sommige andere concurrerende EV’s. Het extra gewicht maakt het minder waarschijnlijk dat de auto op korte afstand tot stilstand komt, maar het verhoogt ook de tractie tijdens het rijden.
Hoe dan ook, het vermogen van 150 kW is op zijn best behoorlijk, omdat het niet hetzelfde prestatieniveau biedt als sommige van zijn concurrenten. De U5 is getuned om een comfortabele auto voor alledag te zijn, wat betekent dat je in geen geval moet verwachten dat het een sportwagen is.
Wat rijden in de winter betreft, profiteert de U5 wel van een grotere bodemvrijheid. De meeste SUV’s hebben de optie van een AWD-systeem, terwijl de U5 uitsluitend leverbaar is als FWD-auto. FWD is inderdaad beter dan RWD in de sneeuw, maar AWD is de beste keuze van het stel als tractie je grootste zorg is.
Al met al voelt de U5 behoorlijk verfijnd aan, zonder overdreven comfortabel te zijn. Op de snelweg is er nogal wat wind- en weggeluid omdat de geluidsisolatie van de U5 onder de maat is.
Aiways U5 – Rijden in de winter
De beste wintervriendelijke auto’s op de markt zijn voorzien van een groot aantal softwarefuncties die de stabiliteit verhogen en de auto’s een stuk veiliger maken in lastige situaties. De U5 is uitgerust met een relatief geavanceerd tractiecontrolesysteem dat gemakkelijk verlies van tractie detecteert en het vermogen vermindert zodat de auto stopt met glijden.
De U5 beschikt ook over ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) dat de tractie verhoogt en de auto stabieler maakt in slechte weersomstandigheden. Actief remmen is standaard in de Premium-uitvoering, terwijl de afdalingshulp voor hellingen en de starthulp voor hellingen beide standaard zijn in alle U5-modellen.
De remmen worden elektronisch geregeld, wat betekent dat ze profiteren van elektronische remkrachtverdeling die de remdruk kan aanpassen aan het specifieke scenario. Bovendien is de U5 ook uitgerust met alle noodzakelijke geavanceerde rijhulpsystemen die u op elk moment veilig moeten houden.
Winterbanden – een essentieel aspect van rijden in de winter
Of u nu een SUV, een sedan, een sportwagen of een hatchback bezit, een set winterbanden is de belangrijkste factor als het gaat om rijden in de winter. Zelfs als je een SUV hebt met een grote bodemvrijheid, AWD en veel veiligheidssoftware, heb je een fatsoenlijke set winterbanden nodig om van zo’n systeem te kunnen profiteren.
De meeste regeringen over de hele wereld raden u aan of verplichten u zelfs om uw auto uit te rusten met een set winterbanden, omdat ze inderdaad essentieel zijn. All-seasonbanden kunnen ook in de winter, maar alleen als u zelden met uw auto in besneeuwde of beijzelde omstandigheden rijdt.
All-seasonbanden kunnen tegen zacht winterweer, terwijl winterbanden specifiek zijn ontworpen voor alles wat de winter te bieden heeft. Een set zomerbanden is absoluut geen aanrader in de winter, omdat deze banden anders zijn gemaakt en niet in de sneeuw mogen worden gebruikt.
Dit betekent niet dat u het hele jaar door winterbanden moet gebruiken, want warme weersomstandigheden kunnen winterbanden sneller doen slijten.
FAQ Sectie
Welke elektrische auto is het best voor de winter?
Als u een superieure EV voor de winter wilt, moet u zeker eens kijken naar de Audi e-Tron SUV, de nieuwe Rivian SUV, de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X. Al deze auto’s hebben een grote bodemvrijheid, AWD en veel slimme veiligheidsfuncties die u op de weg moeten houden.
Een set winterbanden is echter essentieel als u vaak in de sneeuw rijdt, en zelfs de beste wintervriendelijke EV’s hebben een set winterbanden nodig om optimaal te werken.
Hoe beïnvloedt koude elektrische auto’s?
Als het buiten koud is, maar niet vriest, zou uw EV zich niet veel anders moeten gedragen dan een gewone ICE-auto. Als de buitentemperatuur echter onder het vriespunt ligt, kunnen EV-batterijen een enorme klap krijgen omdat koud weer de chemische reacties in de afzonderlijke batterijcellen vertraagt, waardoor ze minder efficiënt worden.
Sommige studies hebben aangetoond dat extreme kou de maximale actieradius met maar liefst 40% kan verminderen. Bovendien hebben EV’s geen motor, wat betekent dat ze elektriciteit uit de batterij moeten gebruiken om de cabine te verwarmen.
Welk effect heeft warm weer op elektrische wagens?
Als de buitentemperatuur boven 90-100 Fahrenheit stijgt, zal uw EV daar ook onder lijden omdat u uw totale actieradius met 15-20% kunt verminderen door constant uw airconditioning te gebruiken. Dit is ook het geval met een ICE-auto, maar ICE-auto’s gebruiken minder brandstofenergie voor de airconditioning.
Extreme temperaturen kunnen er ook toe leiden dat uw EV veel sneller oververhit raakt in vergelijking met een ICE-auto, dus pas uw rijstijl hierop aan.