Veel voorkomende problemen met DS 3 Crossback E-Tense

DS 3 Crossback E-Tense

DS is voor Citroën en Peugeot wat Audi is voor VW en Skoda, wat betekent dat DS probeert het premiumaanbod te zijn dat de meeste onderdelen deelt met zijn twee zusterbedrijven, Citroën en Peugeot. Vroeger was DS een speciale inhouse van Citroën, maar sinds 2015 is DS volledig onafhankelijk geworden en wil het een stempel drukken op de wereldmarkt voor premium auto’s.

De DS 3 Crossback is de kleinste premium SUV van DS die klanten probeert te stelen van auto’s als de Audi Q3 of de BMW X1. De naam E-Tense betekent dat deze versie van de DS 3 Crossback volledig wordt aangedreven door batterijcellen en niet door een verbrandingsmotor. In dit artikel vertellen we je echter alle veel voorkomende problemen met de DS3 Crossback E-Tense en waar je op moet letten.

Het lijkt erop dat de meest voorkomende problemen met de DS 3 Crossback verband houden met de accessoires en elektrische systemen van de auto, zoals de deurgrepen die een eigen wil hebben. Sommigen hebben ook problemen gemeld met bepaalde geavanceerde rijhulpsystemen die vaak een beetje te assertief en niet vloeiend aanvoelen.

Anderen klaagden over de statistieken van de auto en dat de DS 3 niet goed kan inschatten hoeveel kilometer de accu nog meegaat. Sommigen klaagden ook over de oplaadsituatie van de auto, omdat je de oplaadtimer van de auto niet goed kunt instellen en dat de bruikbare accucapaciteit eigenlijk ver onder de 50 kW ligt.

DS 3 Crossback E-TENSE – Elektrische problemen

We beginnen deze lijst met de opmerking dat de E-TENSE soms een eigen willetje heeft als het gaat om de deurgrepen en de werking daarvan. De auto is voorzien van een geavanceerd sleutelloos systeem dat detecteert wanneer de sleutel in de buurt van de auto is en de portiergrepen naar buiten laat komen, zodat ze je altijd begroeten als je in de buurt komt.

  Is de Citroën C6 een goede auto?

Sommige eigenaren hebben echter geklaagd dat dit systeem niet altijd zo effectief is als het zou moeten zijn en daarmee het kwaliteitsniveau van de auto verlaagt, ook al was het hoofddoel dat te verhogen. Hoe dan ook, dit is waarschijnlijk slechts een klein softwareprobleem dat in de komende maanden zeker zal worden opgelost met alle komende updates.

DS 3 Crossback E-TENSE – ADAS problemen

Vrijwel alle auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen die ons in alle omstandigheden veilig moeten houden. De DS3 Crossback heeft alle gebruikelijke voorzieningen, zoals Lane Keep Assist, Blind Spot Assist, Adaptive Cruise Control, Automatic Emergency Braking en nog veel meer.

Sommige eigenaren klagen echter dat de Lane Keep Assist te assertief is en je terug kan trekken naar het midden van de rijstrook, zelfs als je van rijstrook wilt wisselen. Eigenaren zeggen dat je dit kunt vermijden door het systeem uit te schakelen, wat zijn doel enigszins voorbijschiet.

DS 3 Crossback E-TENSE – Problemen met kilometervoorspellingen

Sinds auto’s geavanceerde elektronica hebben, is een kilometerstandindicator op het dashboard een standaard geworden in alle auto’s. Die van de DS 3 is niet de allerbeste, omdat hij je vaak misleidt met de resterende actieradius. Eigenaren hebben verklaard dat de auto soms minder dan 170 mijl aangeeft, zelfs als de auto volledig is opgeladen.

  Veelvoorkomende problemen met Citroën C4 Aircross

Anderen verklaarden dat de indicator soms de andere kant op gaat, zelfs als je de accu behoorlijk leeg maakt. Dit komt omdat deze indicator probeert rekening te houden met uw rijgewoonten en u een beoordeling geeft op basis van hoe u met de auto rijdt. Dit werkt meestal, maar soms geeft de auto niet de werkelijke resterende levensduur aan, ongeacht hoe u rijdt.

DS 3 Crossback E-TENSE – Laadproblemen

Om deze lijst af te sluiten, gaan we ook bepaalde problemen met de laadsituatie noemen, waarbij de DS3 Crossback E-TENSE soms wat lastig te gebruiken is. Volgens sommigen is de meegeleverde app niet de beste als het gaat om het vooraf bepalen wanneer de auto moet worden opgeladen.

Dit is niet het enige probleem, want veel eigenaren klagen in meerdere opzichten over de app. Hij is niet de makkelijkste in gebruik en ontbreekt ook bij auto’s uit het topsegment.

FAQ Sectie

Moet ik de DS 3 Crossback E-TENSE kopen?

Als het aanbod van DS u bevalt en u bent op zoek naar een goede allround elektrische auto, dan is de DS 3 Crossback E-TENSE zeker de moeite waard. De batterij zou wat groter kunnen zijn en de auto zou een meer uitgesproken exterieurdesign kunnen hebben, want de meeste auto’s uit dit premium EV-segment hebben een lange merkhistorie en hun designkeuzes zijn doorgaans coherenter.

  Veel voorkomende problemen met Citroën C5 X

Citroën/DS staat er echter om bekend auto’s te maken die er niet uitzien als alle andere auto’s die er zijn. Ik denk dat de vraag of de DS 3 Crossback E-TENSE de moeite waard is, volledig gebaseerd is op wat je leuk vindt aan een EV. Als je van de designtaal van DS houdt en de actieradius en het vermogen voldoende vindt, is de DS3 E-TENSE inderdaad de moeite waard.

Welke auto’s concurreren met de DS 3 Crossback E-TENSE?

De DS 3 Crossback E-TENSE wordt vaak vergeleken met de Hyundai Kona Electric, de MG ZS EV en de Kia e-Niro SUV. Tussen deze drie lijkt de DS het product in het hogere segment en hij rijdt het best.

De Kia e-Niro en de MG ZS kosten iets minder dan de DS 3 en dat is duidelijk wanneer je ze met elkaar vergelijkt. De e-Niro krijgt echter een grotere 67,5kWh batterij met maximaal 230 mijl, terwijl de MG ZS een nog grotere 72kWh batterij heeft met meer dan 270 mijl.

Waar staat de DS in Citroen DS voor?

Zoals gezegd verliet het merk DS Citroen al in 2014, maar een apart DS-model kwam pas in 2018. De DS staat voor “Different Spirit” of “Distinctive Series” omdat Citroën probeerde een totaal apart merk te maken dat zich richt op klanten met een hoger inkomen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts