Veel voorkomende problemen met Citroën C5 X

Citroën C5 X problemen

De Citroën C5 X is Citroëns terugkeer in het D-segment met een auto die probeert te wedijveren met veel duurdere auto’s als het gaat om comfort en gebruiksgemak. Citroën heeft de C5 X niet ontworpen als een sportwagen, wat niet noodzakelijkerwijs een goede zaak is als je van fun-to-drive auto’s houdt, maar als je van comfortabele auto’s houdt, is de C5 X de auto voor jou.

Over de betrouwbaarheid kunnen we op dit moment nog niets zeggen, omdat de C5 X nu pas van de band begint te rollen. Autoreporters hebben genoeg tijd gehad met de C5 X en zij wezen graag op bepaalde problemen die niet noodzakelijkerwijs met betrouwbaarheid te maken hebben.

Deze problemen omvatten het feit dat de hybride aandrijflijn van de auto niet zo goed gekalibreerd is als sommige andere hybrides en dat de auto de neiging heeft nogal te rollen in de bochten. Een ander potentieel probleem is het feit dat de C5 X helemaal niet als diesel wordt aangeboden, wat zeker een teleurstelling is voor degenen die de voorkeur geven aan dieselauto’s.

We moeten ook vermelden dat de C5 X niet wordt geleverd met AWD, wat jammer is omdat de auto enigszins lijkt op terreinauto’s zoals de Subaru Outback. Hoe dan ook, u zult nog even moeten wachten op alle relevante betrouwbaarheidsbeoordelingen, want daarvoor is de auto nog veel te vers.

Citroën C5 X – Problemen met de kalibratie van de hybride aandrijflijn

Allereerst is dit niet per se een probleem, om twee verschillende redenen. Om te beginnen kunnen deze kalibraties heel gemakkelijk via een software-update worden gewijzigd, dus als Citroën vindt dat de kalibratie van de hybride aandrijflijn beter kan, zullen ze dat waarschijnlijk op een bepaald moment doen. Toch moeten we erop wijzen dat veel autojournalisten zeiden dat de kalibratie niet zo soepel verloopt als bij de concurrentie.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C5 Aircross

De andere reden waarom dit niet per se een probleem is, is dat het alleen gebeurt als je snel wilt accelereren. Nu we dat allemaal hebben opgehelderd, kunnen we zeggen dat veel journalisten klaagden over de interactie tussen de elektromotor en de benzinemotor tijdens snelle acceleraties.

Dit hybride systeem is ontworpen om brandstof te besparen, wat betekent dat de elektromotor en de verbrandingsmotor elkaar aanvullen om u altijd een zo efficiënt mogelijke ervaring te bieden. Wanneer u echter het gaspedaal intrapt, kan de manier waarop de verbrandingsmotor aanslaat voor sommigen vaak schokkerig en ongenuanceerd zijn.

Citroën C5 X – Carrosserierol in de bochten

In de inleiding van dit artikel zeiden we dat de C5 X niet is ontworpen als sportwagen. Dat betekent niet alleen dat de auto niet snel is in een rechte lijn. Het is het vermelden waard dat een groot aantal autofabrikanten de neiging heeft auto’s te ontwerpen die meer dingen tegelijk proberen te doen. Zo willen sommigen van hen dat hun auto’s sportief en comfortabel zijn, terwijl anderen voorrang geven aan andere dingen.

Citroën heeft besloten het sportwagen-ethos achter zich te laten en zich uitsluitend te richten op comfort en gebruiksgemak en dat betekent dat de auto goed overweg kan met wegoneffenheden. Agressieve kuilen brengen de auto niet van zijn stuk, want de auto glijdt heel sierlijk en sereen over hobbels.

  Veelvoorkomende problemen met Citroën C4 Cactus

Het nadeel hiervan is echter dat de auto in de bochten behoorlijk doorrolt, wat gemakkelijk tot onderstuur kan leiden. Dit is ook geen probleem als u van comfort-georiënteerde auto’s houdt, maar als u van sportwagens houdt, zult u hier waarschijnlijk niet van houden.

Citroën C5 X – Geen diesel C5 X en geen AWD C5 X

We moeten ook vermelden dat de C5 X niet als diesel of als AWD auto wordt aangeboden. Dieselauto’s worden momenteel gehaat omdat ze niet al te goed zijn voor het milieu, en veel merken (waaronder Citroën) willen helemaal van dieselauto’s af. Daarom is de C5 X er niet als diesel.

Diesel is krachtiger en daarom hebben de meeste dieselauto’s een hoger koppel en genieten ze ook de voorkeur van mensen die het grootste deel van hun tijd op de snelweg doorbrengen, althans in Europa. Bovendien is de C5 X niet voorzien van een AWD-systeem, wat jammer is, want de verhoogde rijhoogte en het versterkte onderstel zouden in de winter een welkome aanvulling kunnen zijn.

FAQ

Is de Citroen C5 X een stationcar of een crossover?

De Citroen C5 X lijkt een auto te zijn die zijn ontwerpinspiratie aan veel verschillende soorten auto’s ontleent. Om te beginnen lijkt de auto van de zijkant op een stationcar. Maar als je naar de daklijn kijkt, zie je een duidelijke kromming die de C5 X ook doet denken aan coupé-achtige stationcars.

  Veelvoorkomende problemen met Citroën C4 Aircross

De C5 X heeft echter ook een verhoogde bestuurderspositie en een verhoogde bodemvrijheid, wat hem ook een utilitaire uitstraling geeft, maar meer aan de crossover-kant. Als zodanig is de C5 X uniek, want er zijn niet veel auto’s die er zo uitzien. De Audi A6 Allroad en de Subaru Outback lijken wel wat op elkaar.

Is de Citroen C5 X een luxe auto?

De Citroen C5 X is geen volwaardige luxewagen, want hij heeft geen prijskaartje dat kan wedijveren met de A6 Allroad, een echte luxewagen uit dit segment. Maar de C5 X is ook geen standaard zuinige auto, want hij is voorzien van tal van luxueuze accenten die de ervaring een stuk beter maken.

Wanneer is de Citroen C5 X op de markt gekomen?

De Citroen C5 X is nu ongeveer een paar maanden te koop en sommige markten (zoals Australië en NZ) krijgen de C5 X waarschijnlijk tegen het einde van het jaar. Daarom moeten we een paar maanden langer wachten totdat we de betrouwbaarheid van de C5 X grondig en correct kunnen beoordelen, want een correcte beoordeling van de betrouwbaarheid kost tijd, soms zelfs jaren.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts