Waarom zijn hybride auto’s slecht?

We leven in een tijdperk van milieubewustzijn aangedreven door EV en hybride technologie. Hoewel de massaproductie van EV’s nog niet in zicht is, zijn hybrides een prima manier om de overgang te maken tussen de archaïsche verbrandingsmotor en een volwaardige EV.

Hybrides zijn veel dingen voor veel mensen, maar niemand kan ontkennen dat er veel redenen zijn waarom we de aankoop van een hybride op dit moment beter kunnen overslaan. Sinds de jaren ’90 zijn hybrides voortdurend verbeterd, en we kunnen gerust zeggen dat het vandaag de dag een goed idee is om een hybride te kopen.

Ze zijn echter niet perfect, en er zijn een paar nadelen die het vermelden waard zijn. Een daarvan is de hoge initiële kostprijs in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. Bovendien duurt het jaren voordat u de extra initiële kosten van een hybride aandrijflijn hebt terugverdiend.

Bovendien zijn de meeste hybrides tegenwoordig niet gemaakt voor autoliefhebbers omdat ze traag en zwaar zijn. De verpakking is ook een probleem omdat de meeste hybrides minder laad- en binnenruimte bieden in vergelijking met een gewone auto met verbrandingsmotor.

Hoge instapkosten schrikken potentiële hybride klanten af

Hybrides zijn vaak uitgerust met allerlei slimme brandstofbesparende technologieën, maar de ontwikkeling van deze technologieën is duur. Hierdoor wordt de initiële prijs van een hybride vaak zo hoog dat het zeker het vermelden waard is.

Voor een beetje context, je kijkt naar ongeveer $ 21k voor een nieuwe gas-aangedreven 2018 Chevy Malibu, maar als je de hybride versie wilt, moet je een extra $ 7k of zo betalen. Deze verschillen hebben de neiging om te variëren tussen verschillende modellen, maar ze liggen allemaal altijd een paar duizend dollar uit elkaar.

  Beste auto voor in de stad

Om de verschillen verder te illustreren, een gewone 2019 Ford Fusion met gasmotor draagt een $ 23k MSRP, maar een 2019 Fusion met een hybride aandrijflijn kost bijna $ 28k. Deze prijsverschillen hebben ook de neiging om te variëren van merk tot merk, hoe dan ook, een hybride kost nog steeds aanzienlijk meer.

De illusie dat je de extra instapkosten terugverdient met brandstofbesparingen

Veel mensen hebben de neiging om de hogere instapprijs te rechtvaardigen door diezelfde kosten terug te verdienen door brandstof te besparen. Hoewel dit in theorie misschien werkt, is het in de praktijk vrij moeilijk te zeggen. Ten eerste hangt het in de eerste plaats af van de auto in kwestie.

Sommige auto’s, zoals de Toyota Camry Hybrid, kunnen het extra geld in slechts twee jaar terugverdienen, maar alleen als de benzineprijzen aan de hoge kant zijn. Als je daarentegen de LC500h van Lexus koopt op het moment dat hij uitkomt, moet je hem 10 jaar bezitten voordat je de extra instapkosten hebt terugverdiend.

Naast de hogere initiële kosten, kosten hybrides ook meer geld aan onderhoud en service. Hierdoor kunnen de kosten van een hybride veel hoger oplopen dan de kosten van een gewone auto op gas. Zo veel zelfs dat het meer dan 10 jaar zou kunnen duren om de extra kosten terug te verdienen.

Hybrides zijn zwaar, traag en nogal saai

Bijna 10 jaar geleden werd de wereld begroet met de zogenaamde “Heilige Drievuldigheid” van de hypercars. De Porsche 918 Spyder, de McLaren P1 en de Ferrari LaFerrari waren de echte vaandeldragers van de toekomst. Alle drie zijn ze uitgerust met conventionele V8- of V12-motoren, gekoppeld aan elektromotoren.

  Acceleren hybride auto's sneller?

Na de lancering van deze drie auto’s geloofden mensen dat de auto-industrie ons zou verblijden met meer betaalbare prestatiegerichte hybride auto’s, maar dat was gewoon niet het geval. Het enige wat we kregen was een nieuwe Honda/Acura NSX hybride die nauwelijks aan iemands verwachtingen voldeed.

Dat komt omdat hybrides vaak zwaar zijn, en extra gewicht en prestaties zijn ware aartsvijanden. Naast het extra gewicht hebben hybride auto’s de neiging een onnatuurlijk aanvoelende vermogensband te hebben, zijn ze niet zo wendbaar, en klinken ze ook niet zo goed als een verbrandingsmotor op zich.

Verminderde praktische bruikbaarheid omwille van de verpakking

De meeste autofabrikanten dachten dat een hybride aandrijflijn het beste kon worden gebruikt in een bestaand chassis dat was ontwikkeld voor auto’s met verbrandingsmotor. Door zo te denken konden ze heel wat geld besparen, maar het betekende ook dat de verpakking niet zo efficiënt kon zijn als bij een zelfstandig hybride chassis.

Daarom hebben de meeste hybrides de neiging om vracht- en passagiersruimte op te offeren, zo veel zelfs dat het soms de dynamiek en de algemene praktische bruikbaarheid van een bepaald model ruïneert. Hoewel dit mettertijd steeds beter wordt, is het voor de meeste autofabrikanten financieel nog steeds niet haalbaar om een stand-alone hybride chassis te ontwikkelen.

FAQ Sectie

Zijn hybride auto’s echt zo efficiënt?

Vandaag de dag beloven fabrikanten een EV-actieradius van 400 mijl, maar in werkelijkheid haalt u daar slechts 2/3 van. Dit betekent dat ze de neiging hebben te veel te beloven en valse reclame te maken omdat ze niet met alles rekening kunnen of willen houden.

  Beste hybride auto's voor woon-werkverkeer

Hoe het ook zij, hybride auto’s zijn alleen efficiënt als u de elektrische motor echt maximaal benut, maar dat doen niet zoveel mensen. Dit betekent dat u nog steeds hoofdzakelijk op de verbrandingsmotor vertrouwt, en dat de elektrische motor soms als een gimmick aanvoelt.

Zijn hybride wagens moeilijker te onderhouden?

Zoals eerder vermeld, bieden hybride wagens een lange lijst van interessante en ruimtevaarttechnologische oplossingen, maar deze stukjes technologie kosten veel geld om te ontwikkelen, bovendien kosten ze nog meer geld om te onderhouden en te onderhouden.

Als je bedenkt dat de gemiddelde onderhoudswerkplaats gloednieuwe gereedschappen moet kopen om een diagnose te stellen bij een probleem met een elektrische motor, lijkt het alsof de hogere onderhoudskosten voor hybrides gerechtvaardigd zijn, en meestal is dat ook zo, maar niet voor de eigenaar.

Moet ik een hybride kopen?

Hybrides zijn ontworpen om u geld te besparen, maar alleen als u alle nodige voorzorgsmaatregelen neemt. Probeer in de eerste plaats gebruik te maken van alle fiscale voordelen die aan de aankoop van een hybride verbonden zijn, en probeer het potentieel van de elektrische motor maximaal te benutten.

In sommige drukke steden zoals Londen hoeft u misschien geen congestieheffingen en andere kosten meer te betalen die gepaard gaan met een gewone auto met verbrandingsmotor. Hybrides zijn niet perfect, maar als u het hybride platform volledig kunt benutten, moet u zeker een hybride overwegen als uw volgende autoaankoop.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts