Zijn BMW’s met achterwielaandrijving goed in de sneeuw?

Bij achterwielaangedreven auto’s is een kleiner deel van het gewicht van de auto verdeeld over de aangedreven wielen, waardoor de auto minder stabiel is dan een auto met AWD, 4WD of FWD. Dit betekent over het algemeen dat RWD BMW’s het moeilijk vinden om te accelereren op ijzige wegen of gladde oppervlakken.

Aan de andere kant kunnen BMW’s met achterwielaandrijving leuk zijn om in de sneeuw te rijden in veilige omstandigheden om te driften.

BMW’s met achterwielaandrijving verbeteren in de sneeuw

Voorwielaangedreven BMW’s met voorwielaandrijving gebruiken al hun tractie via hun achterwielen. Het grootste probleem bij glad en koud weer is dat het grootste deel van het gewicht van de auto aan de voorkant zit, omdat daar de motor zit. Hierdoor ontstaat een grote asymmetrie in gewicht, waardoor de auto minder tractie heeft op de weg, vooral op gladde oppervlakken zoals sneeuw, regen of ijs.

Hierdoor gaan uw achterbanden spinnen en kunt u uiteindelijk de controle over uw achterwielaangedreven BMW verliezen. Is er iets dat u kunt doen om dit te vermijden als u in de winter met een achterwielaangedreven BMW rijdt?

Rijd in de winter altijd met winterbanden

Het eerste wat u moet doen is winterbanden monteren op alle vier de wielen van uw auto. Winterbanden zijn kleveriger en bieden een veel betere tractie, vooral bij koudere temperaturen en op gladde ondergrond. Dit is te danken aan een andere samenstelling van het rubber en een veel agressiever profiel en diepte van de band. Het is ook belangrijk ervoor te zorgen dat ze goed opgepompt zijn voor een betere grip.

Denk aan sneeuwkettingen voor diepe sneeuw

Ja, kettingen om uw banden leggen is vermoeiend. Woordspeling bedoeld. Maar het kan een grote hulp blijken te zijn, vooral in diepere sneeuw of ijs. Als u gaat skiën of de bergen ingaat en om de een of andere reden in een BMW met RWD rijdt, overweeg dan zeker om u uit te rusten met sneeuwkettingen.

  Zijn tweedehands BMW's betrouwbaar?

Gebruik kettingen echter alleen in zeer diepe sneeuw, want op de weg kunnen ze de wegligging van uw auto volledig verstoren, en kunnen ze uw auto beschadigen als een van de kettingen breekt. U zult ook wettelijk verplicht zijn de kettingen te verwijderen in steden waar geen sneeuw ligt, aangezien ze het wegdek ernstig beschadigen.

Vroeger legden mensen zandzakken in de kofferbak van hun auto.

Mensen die vroeger met een auto met achterwielaandrijving reden, legden vaak zandzakken in de kofferbak van hun auto om het gewicht van de auto meer naar achteren te verplaatsen, waar de aangedreven wielen zaten. Dit is zowel een goed als een gevaarlijk idee.

Als u langzaam rijdt, is een herverdeling van het gewicht een goede zaak, omdat het de tractie van uw achterwielen verbetert. Rijdt u daarentegen sneller, dan kan het uiteinde van de auto verder uitzwaaien en kan de auto soms oversturen.

Niet alle RWD BMW’s zijn hetzelfde in de sneeuw

Elke auto is anders, afhankelijk van hoe het gewicht is verdeeld. Dit betekent dat niet alle auto’s met leeswielaandrijving super slecht zijn in het rijden in de sneeuw. Krachtigere auto’s zijn moeilijker te rijden in de sneeuw omdat het koppel hoger komt te liggen. Het spinnen in de sneeuw is een functie van zowel de gewichtsverdeling als het vermogen.

  Maakt BMW een auto met vierwielaandrijving?

Bij krachtigere BMW’s moet de bestuurder het gaspedaal lichtjes intrappen omdat de hoge koppelhoeveelheden de achterwielen doen overspinnen en de tractie met het wegdek verliezen door het lichte gewicht achteraan de wagen.

Zo rijdt u veiliger met een RWD BMW in de sneeuw

Start in de tweede versnelling

Als u een krachtigere auto rijdt, en deze is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak, kunt u starten in hogere versnellingen en lagere toerentallen, omdat u zo wielspin kunt vermijden. Vanuit stilstand moet u misschien direct naar de 2e versnelling overgaan in plaats van met de eerste te beginnen, wat het doordraaien van de wielen sterk zal verminderen.

Raak niet in paniek en gebruik de remmen niet te veel

Zorg ervoor dat u het stuur niet “doodgrijpt” en raak niet in paniek als het uiteinde van de auto wegglijdt.
Voel goed aan hoe goed uw auto op de weg staat, als u het gevoel heeft dat de achterkant wegglijdt, laat dan uw voet van het gaspedaal en stuur voorzichtig tegen. Gebruik de remmen niet te veel en gebruik de versnellingen om af te remmen. Wees voorzichtig met al uw handelingen. Vermijd remmen en bochten en probeer alleen op rechte stukken te remmen.

Rij langzaam en voorzichtig

Houd afstand van andere voertuigen en rijd langzaam. Zorg ervoor dat u altijd de lichten van de auto aan hebt, ook overdag als er geen mist is. Geef niet te snel gas, want dan kunt u de controle over het voertuig verliezen. Zorg er ook voor dat u nooit gas geeft in bochten.

Oefenen, oefenen, oefenen

Bent u een nieuwe bestuurder of rijdt u voor de eerste keer met uw BMW RWD in de sneeuw, zoek dan een lege parkeerplaats op en oefen het remmen, optrekken en draaien, zodat u een goed gevoel krijgt van de capaciteiten van uw auto en van uzelf.

  Beste BMW om te veranderen

Waarom een BMW met RWD rijden?

Wat zijn de voordelen van een BMW met achterwielaandrijving?

Auto’s met achterwielaandrijving, ook BMW’s, bieden meer kracht en controle in goede klimatologische omstandigheden. Ze versnellen veel sneller in de vroege toerentallen en laten u toe snelle bochten te nemen zonder tractie te verliezen. Ze zijn het zwakst in slechte weersomstandigheden zoals sneeuw en regen omdat ze dan de controle kunnen verliezen.

Zijn BMW’s met RWD meer plezier dan BMW’s met xDrive of voorwielaandrijving?

BMW’s met achterwielaandrijving staan bekend om hun rijplezier dat weinig andere auto’s kunnen bieden. Ze voelen zeker meer bevredigend en leuk om te rijden, omdat het vangen en corrigeren van de juiste overstuur moment tijdens een achterwiel slip zal je voelen als een professionele bestuurder.

Zijn achterwielaangedreven BMW’s slecht in de regen?

Ongeacht of u met uw BMW met achterwielaandrijving in de sneeuw of in de regen rijdt, het is slecht omdat de tractie van de banden niet zo goed is als u zou willen. Zorg ervoor dat u niet remt in bochten en dat u afstand houdt van andere voertuigen en u aan de snelheidslimiet houdt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts