Alles over de nieuwe elektrische Citroën AMI

Citroën AMI

In de huidige tijd leven de meeste mensen in drukke steden en het lijkt erop dat de verstedelijkingstrend niet snel zal afnemen. Omdat steden steeds drukker worden, worden parkeerplaatsen schaarser. Stadsstraten staan vol met auto’s en in zo’n omgeving is het vrijwel onmogelijk om je auto niet te beschadigen.

Als je daarbij optelt dat de meeste grote steden tegenwoordig een streng beleid en belastingen op files en hogere emissies hebben, worden elektrische auto’s goedkoper en ICE-auto’s duurder om mee te leven. Hoe het ook zij, als je zo goedkoop mogelijk wilt zijn en toch een bruikbare forens in de stad wilt hebben, dan is een micro-urban get-around misschien wel de perfecte keuze voor jou.

Hier komt de Citroën AMI, een gloednieuwe elektrische stadsauto die ontworpen is om je van punt A naar punt B te brengen zonder een hoop geld te kosten aan brandstof, verzekering, parkeerbonnen, emissiebelasting en fileheffing. Zeker, het is misschien niet het toppunt van luxe, maar de AMI heeft alles wat je nodig hebt voor een kleine stadsauto.

Met een vanafprijs van bijna niets wil de AMI een gewone verschijning worden in vele stadscentra. Hij is klein, gemakkelijk om mee te leven en gemakkelijk te manoeuvreren. In dit artikel vertellen we je alles over de nieuwe Citroën AMI.

Citroën AMI – De aandrijflijn

Een accu van 5,5 kWh in een elektrische auto klinkt tegenwoordig als een grap wanneer auto’s zoals de Mercedes EQS meer dan 100kWh accu’s hebben. De AMI is echter veel kleiner, lichter en efficiënter dan de EQS, wat betekent dat hij een maximaal bereik heeft van 44 mijl of 70 km. De AMI krijgt geen fancy DC snelladen, wat betekent dat een volledige lading ongeveer 3 uur gaat duren.

  Nieuwe Citroën ë-C4 elektrisch vs vergelijkbare EV auto's

Met een maximaal gewicht van iets meer dan 500 kg is de AMI zo licht als een veertje, wat betekent dat manoeuvreren een koud kunstje is. De elektromotor bevindt zich boven de voorwielen, wat permanente FWD en een maximumsnelheid van 45 km/u betekent.

Al met al lijkt de aandrijflijn van de Citroën AMI naar hedendaagse EV-normen niet zo indrukwekkend, maar als je bedenkt hoeveel geld de Ami kost en hoe licht hij is, heb je eigenlijk niets meer nodig van een kleine city commuter.

Citroën AMI – Ontwerp en rijden

Eigenzinnig is de term bij uitstek om het uiterlijk van de Citroën AMI te beschrijven, want de AMI ziet er zowel van voren als van achteren hetzelfde uit. Door het ontbreken van voor- en achterbumper is het zicht uitstekend en lijkt de AMI meer op een kleine vierwieler dan op een auto. Het interieur is ongelooflijk minimalistisch met slechts drie knoppen, een Bluetooth-speaker en een stuurwiel.

De rijervaring is echt vreemd, maar tegelijkertijd erg leuk. Met zo’n kleine vormfactor kun je door het verkeer scheuren als met een motorfiets. Parkeren is zo makkelijk als het maar kan en de wendbaarheid is ook erg goed. Hij is niet bijzonder snel of sportief, maar dat was ook nooit de bedoeling.

Citroën AMI – Betrouwbaarheid en algemene problemen

Het is nog te vroeg om te zeggen of de AMI een betrouwbare auto is of niet, want hij begint nog maar net in de stad te rijden. Enkele eigenaren hebben echter geklaagd dat de AMI veel sneller door zijn acculading heen is dan geadverteerd, wat betekent dat je lang niet de 44 mijl actieradius haalt.

  Is de Citroën DS5 een goede auto?

Andere problemen zijn bepaalde kwaliteitsproblemen zoals de kwaliteit van de lak en carrosseriekieren. Citroën heeft echter een grote terugroepactie voor de AMI uitgeschreven vanwege problemen met de luchtdichtheid van de passagierscabine, vanwege deuren die niet goed lijken te sluiten en vanwege problemen met de ruitenwissers.

Citroën AMI – Waarde en gebruiksgemak

Met een vanafprijs tussen €5.000 en €6.000 onderbiedt de Citroën AMI de Renault Twizy aanzienlijk. De Smart ForTwo EQ is een veel duurdere auto, waardoor de Citroën AMI de goedkoopste kleine elektrische stadsauto is. We kunnen dus echt niets slechts zeggen over de waarde van deze auto.

De praktische kant van de auto is wat onduidelijk, want de AMI biedt twee zitplaatsen, maar die zijn erg krap voor lange mensen. De laadruimte is beperkt tot een klein gedeelte achter de stoelen en dat is niet veel.

Video: DRAG RACE – Citroën Ami vs Renault Twizy & meer – mini electric car battle

FAQ

Kan een 14-jarige met de Citroën AMI rijden?

Op sommige markten wordt de Citroën AMI geclassificeerd als een vierwieler, wat betekent dat zelfs een 14-jarige er met een speciaal rijbewijs in mag rijden. Sommige markten vereisen zelfs helemaal geen speciaal rijbewijs, terwijl je op andere markten (zoals in het Verenigd Koninkrijk) minstens 16 jaar oud moet zijn en een speciaal rijbewijs moet hebben om de Citroën AMI te mogen besturen.

  Is de Citroën DS9 een goede auto?

Hoe dan ook, de Citroën AMI is een auto en dat betekent dat u enige ervaring, kennis en deskundigheid nodig hebt om de AMI te besturen, vooral in drukke steden waar het verkeer snel, onvoorspelbaar en soms echt riskant is.

Heeft het zin om een Citroën AMI te kopen?

Allereerst kost de Citroën AMI minder dan elke andere echte elektrische auto op de markt, waardoor het moeilijk is om een concurrent naast de Renault Twizy te vinden. Bovendien is de Citroën AMI ontworpen om te worden gebruikt in drukke stadsstraten als een klein forenzenvoertuig dat uw leven een stuk gemakkelijker en goedkoper maakt.

Als zodanig is het zinvol om de Citroën AMI te kopen als je hem gebruikt waarvoor hij bedoeld is. De AMI is niet bedoeld voor tweebaanswegen, snelwegen of open wegen vanwege zijn maximum van 28 mph. Dit betekent dat als u vaak op snellere wegen rijdt, het geen zin heeft om voor de AMI te kiezen.

Is de 5,5 kWh batterij in de Citroën AMI voldoende?

Een bereik van 40 mijl is niet het beste als het gaat om EV’s, maar niet veel mensen zullen op één dag meer dan 40 mijl afleggen door gewoon door de stad te rijden. Het idee achter de AMI is dat je hem in het stopcontact steekt wanneer je hem niet gebruikt, wat betekent dat je altijd genoeg batterij zou moeten hebben voor je dagelijkse woon-werkverkeer. Daarom zou een batterij van 5,5 kWh voldoende moeten zijn voor de meeste mensen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts