Nieuwe Citroën ë-C4 elektrisch vs vergelijkbare EV auto’s

Citroën ë-C4

De nieuwe Citroën e-C4 is een volledig elektrische gezinsauto die Citroën dichter bij de populairste groep elektrische gezinsauto’s moet brengen. De e-C4 steunt op het bekende Stellantis EV-platform dat terug te vinden is in vele elektrische auto’s van Citroën, Peugeot, Fiat, Opel/Opel, en alle andere merken onder de Stellantis-paraplu.

In dit artikel vergelijken we de nieuwe elektrische Citroën ë-C4 met vergelijkbare EV-auto’s en vertellen we je hoe ze zich tot elkaar verhouden en waarom je voor de een boven de ander zou moeten gaan. De e-C4 wordt aangedreven door een 50kWh batterij die de auto een behoorlijk bereik en een behoorlijk vermogen geeft. Er zijn enkele auto’s die meer bieden in elk segment, maar die veel meer geld kosten.

De grootste rivalen van de Citroën e-C4 zijn de Volkswagen ID.3, de Nissan Leaf, de Kia EV6, de Hyundai Ioniq 5 en de Mazda MX-30. Sommige van deze auto’s zijn wat serieuzer dan andere. Sommige daarvan zijn wat serieuzer en vragen een hoger prijskaartje, maar veel mensen zien ze als onderdeel van dezelfde groep, namelijk het zuinige tot middelmatige EV-familiesegment.

Hoe dan ook, we gaan nu dieper in op elk van deze auto’s en vertellen u wat u krijgt voor uw geld.

Citroën e-C4 elektrisch

De Citroën e-C4 electric begint ergens tussen €33.000-€35.000 en biedt een 50kWh batterij die je 136pk geeft en een maximaal bereik van ongeveer 218 mijl. De e-C4 kan worden opgeladen met maximaal 100kW stroom, waardoor je in iets meer dan 20 minuten van 20% lading naar 80% kunt gaan. Deze aandrijflijn is gekoppeld aan permanente FWD.

  Is de Citroën C4 Aircross een goede auto?

Qua design volgt de e-C4 een bekende Citroën designtaal waardoor de auto er spannend en jeugdig uitziet. Het interieur is modern en mooi ingedeeld waardoor de hele auto modern aanvoelt. De ruimte is ook royaal en de Stellantis 50kWh setup zal waarschijnlijk echt betrouwbaar zijn, want die is echt gebruikelijk bij veel auto’s.

Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 Pro Performance met 204pk begint bij ongeveer €36.000, wat iets boven de Citroën e-C4 ligt, maar de ID.3 krijgt ook een iets grotere 62kWh batterij die je ongeveer 265 mijl bereik kan geven. De ID.3 ondersteunt ook snelladen tot 100kW, wat betekent dat 20-80% batterij in ongeveer 25 minuten klaar is.

De ID.3 ziet er zowel van binnen als van buiten futuristischer uit dan de Citroën e-C4, wat de hele ervaring wel wat spannender maakt. De e-C4 ziet eruit als een normale ICE-auto, terwijl de ID.3 duidelijk een EV is en zo futuristisch mogelijk probeert te zijn. De binnenruimte is geweldig bij de ID.3, vooral de tweede zitrij, terwijl ook de betrouwbaarheid erg goed is.

Nissan Leaf

Als je tussen €33.000 en €41.000 betaalt, kun je ook de 150pk Nissan Leaf/Nissan Leaf e+ krijgen. De goedkopere Leaf krijgt een kleinere 39kWh batterij, terwijl het grotere Leaf e+ model 59kWh krijgt. De gewone Leaf heeft een actieradius van ongeveer 168 mijl, terwijl de Leaf e+ een actieradius heeft van maar liefst 260 mijl. Je kunt de Leaf snelladen met maximaal 50kW vermogen en 20-80% duurt bijna een uur.

Qua ruimte is de Nissan Leaf merkbaar kleiner dan andere auto’s op deze lijst, maar hij is ook over de hele linie goedkoper. Je krijgt ook minder voorzieningen met de Leaf, maar het is veel goedkoper om een volledig uitgeruste Leaf te kopen dan elke andere auto op deze lijst.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën DS4

Kia EV6

Het enige EV6-model dat op afstand kan worden vergeleken met deze drie voorgaande auto’s is het €47.000 EV6 Standard Range 2WD-model met een 54kWh batterij en een maximaal bereik van 200 mijl. Het mooie is dat de EV6 snelladen met maximaal 175kW ondersteunt, waarmee de auto in slechts 17 minuten van 20% tot 80% kan worden opgeladen.

Waar de Kia de grootste sprong maakt is het interieur- en exterieurdesign, want hij ziet er (naar mijn mening) beter uit dan elke andere auto in deze lijst. De duurdere EV6-modellen zijn een stuk duurder, maar ook een stuk beter in vrijwel elk opzicht.

Hyundai Ioniq 5

Net als bij de EV6 is het enige Ioniq 5-model dat vergelijkbaar is met de eerste drie auto’s het 54kWh € 43.000 Ioniq 5 Standard Range FWD-model. Deze heeft dezelfde accu als de EV6, die in beide modellen 170 pk levert. Hij kan ook opladen met snelheden tot 175kW met bijna identieke oplaadtijden.

De Ioniq 5 ziet er even aantrekkelijk en bruikbaar uit als de EV6, vooral voor wie houdt van blokkerig en retro-futuristisch design.

Mazda MX-30

Een van de goedkoopste auto’s op deze lijst is de Mazda MX-30, die begint bij ongeveer 34.000 euro voor het 30kWh-model, dat verreweg de kleinste accu heeft. Dit is voldoende voor een actieradius van slechts 100 mijl, 143 pk en een “snelle” oplaadtijd van 37 kW, wat ook de slechtste is in deze lijst.

  Veelvoorkomende problemen met de Citroën C1

Daarnaast is de MX-30 ook de zwakste op het gebied van binnenruimte, die alleen moet onderdoen voor de kleinere Nissan Leaf. Het ontwerp is ook relatief vreemd en de MX-30 hoort gewoon niet in dezelfde zin thuis als auto’s als de EV6, de e-C4, de ID.3 en de Ioniq 5.

FAQ Sectie

Is de Citroën e-C4 de moeite waard?

Als u van de Citroën-designtaal houdt en tevreden bent met de maximale actieradius, ruimte en voorzieningen, is de e-C4 zeker de moeite waard. Sommige mensen houden van de manier waarop de e-C4 geen EV schreeuwt, terwijl anderen het juist waarderen als een EV er anders uitziet dan al het andere op de weg. Hoe dan ook, de e-C4 is een zeer competitieve auto in zijn segment.

Is de Citroën e-C4 een luxe auto?

Met een vanafprijs van meer dan € 33.000 zou je verwachten dat de e-C4 heel wat luxe biedt, maar dat is niet helemaal het geval. De niet-elektrische versie van de C4 kost maar liefst € 12.000 minder dan de e-C4, wat betekent dat elektrificatie een hoge prijs heeft.

Moet ik de Citroën e-C4 of de gewone C4 kopen?

Voor mijn geld zou ik voor de gewone C4 gaan omdat die veel minder kost dan de e-C4. EV gaan echter gepaard met een aanzienlijke prijsverhoging, ongeacht het merk of het model, wat betekent dat het prijsverschil tussen de gewone C4 en de e-C4 niets bijzonders is.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts