De Aiways U5 is een populaire keuze voor veel mensen die op zoek zijn naar een goedkope, maar degelijke EV die veel ruimte biedt en goede all-round capaciteiten heeft. Het gebeurt niet vaak dat je een elektrische SUV/Crossover tegenkomt die meer ruimte biedt dan de Audi e-Tron SUV, terwijl hij ook nog eens veel minder geld kost.
Zo is de Aiways inderdaad een goede auto voor zowel kleinere als grotere bestuurders, want hij biedt veel beenruimte en hoofdruimte met veel verstelmogelijkheden in zowel het stuurwiel als de zitpositie. Dit zorgt ervoor dat bijna iedereen comfortabel in de U5 kan zitten door simpelweg een paar knoppen en schakelaars aan te passen.
De U5 is een echt concurrerende auto voor het segment omdat hij zoveel biedt voor het geld. Veel mensen pinnen de U5 vast op auto’s als de VW ID .4 omdat ze vergelijkbare grootte, vermogen en actieradius bieden, maar toch kost de U5 een stuk minder geld dan de ID .4.
Een andere reden waarom de U5 lijkt een geweldige optie is de technologie en de algehele bouwkwaliteit. Het ziet er van binnen vrij chic uit en voelt ook zo aan, maar alleen de tijd zal leren of dit na 10 of 20 jaar gebruik nog steeds het geval zal zijn.
Aiways U5 – Ruimte, ergonomie, rijpositie en comfort
Als het interieur en de laadruimte zijn wat u zoekt in een EV, dan is het overwegen van de U5 een no-brainer omdat hij binnenruimte biedt voor zowel de voorste als de achterste passagiers. Hij heeft ook twee bagageruimtes, een voorin en een achterin, die samen in de lijn van de concurrentie liggen.
De U5 is een auto met een behoorlijke lay-out, wat betekent dat alle bedieningselementen gemakkelijk te bereiken en redelijk gemakkelijk te begrijpen zijn. De U5 zet de huidige trend voort om het interieur te ontdoen van te veel knoppen en schakelaars, terwijl er ook een aparte console voor de klimaatregeling is behouden.
De rijpositie is in overeenstemming met alle andere SUV’s / crossovers uit het segment en dat is een goede zaak, want je kunt het aanpassen door middel van verschillende parameters. Het is gemakkelijk om comfortabel in de U5 te zitten dankzij de pluche zetels en de mooie bouwmaterialen.
Het is ook vermeldenswaard dat de U5 niet zo goed geïsoleerd is van banden- en windgeruis van buitenaf en dat is iets wat u zeker zult merken bij hogere snelheden.
Aiways U5 – Uitrustingen, aandrijflijn, actieradius, opladen
Er zijn twee verschillende uitrustingsniveaus van de U5, de Standard en de Premium uitvoering, en beide zijn vrijwel identiek op een paar premium opties na, zoals een panoramisch dak, draadloze telefoonoplader of een op afstand te openen achterklep.
Zowel de Standard als de Premium uitvoering zijn voorzien van een enkele elektromotor die tot 150 kW (201 pk) vermogen kan leveren uit een 63 kWh Lithium-Ion batterij. Dit zou voldoende moeten zijn voor een WLTP actieradius van ongeveer 250 mijl tussen laadbeurten.
De U5 kan in iets meer dan 30 minuten van 20% tot 80% worden opgeladen als je een snelle gelijkstroomlader tegenkomt, terwijl langzaam opladen via wisselstroom ongeveer 8-10 uur duurt. De U5 is in de fabriek redelijk uitgerust, maar als u upgradet naar de Premium-uitvoering, krijgt u iets meer comfort en luxueuze kenmerken die de U5 zeker een stuk meer upmarket maken.
Aiways U5 – Veiligheid, aantrekkingskracht en doorverkoopwaarde
De meeste hedendaagse EV’s zijn er trots op dat ze tot de veiligste auto’s ter wereld behoren. Veiligheid is een gigantische verkoopfactor geworden, wat betekent dat autofabrikanten er op gebrand zijn om met elke nieuwe generatie steeds veiligere auto’s te maken.
Dit is echter niet het geval met de U5, want Euro NCAP, de toonaangevende Europese organisatie voor crashtests, beoordeelde de U5 met een magere 3-sterrenbeoordeling. De U5 deed het niet al te best in de crashtest met zijdelingse botsingen, terwijl ook de actieve softwarematige veiligheidsvoorzieningen veel te wensen overlaten.
Een ander groot nadeel van de U5 is de badge, aangezien bijna niemand weet dat het merk Aiways zelfs maar bestaat. Daarom zijn veel mensen erop gebrand om de U5 af te wijzen nog voor ze zich vertrouwd hebben gemaakt met wat de U5 te bieden heeft.
De doorverkoopwaarde van de U5 is ook een groot mysterie, omdat de vraag naar de U5 niet vaststaat, zoals het geval is bij andere, meer prominente elektrische auto’s. Verwacht echter niet dat de restwaarde behoorlijk zal zijn aangezien de marktvraag naar de U5 nogal inconsistent is.
FAQ Sectie
Moet ik de Aiways U5 kopen?
U zou de Aiways U5 moeten kopen als u op zoek bent naar een ruime, comfortabele en vrij grote EV die zowel op de snelweg als in de stad behoorlijk kan rijden. Als u niet bereid bent om een hogere prijs te betalen, is de U5 de auto die u moet kopen omdat hij de beste waarde biedt van alle grotere EV’s op de markt.
Aiways hoopt de Westerse markten te overspoelen met massaproductie en goedkope, maar degelijke elektrische voertuigen en het lijkt erop dat ze op een goede weg zijn om dat doel te bereiken.
Waarom is de Aiways U5 geen luxe auto?
Er zijn geen regels die specifiek bepalen of een bepaalde auto een luxe auto is of niet, maar het algemene niveau van verfijning, bouwkwaliteit, materialen, vermogen en prijs bepalen hoe luxe een bepaalde auto is.
De Aiways U5 is zeker geen luxe auto, ook al lijken de materialen beter dan sommige van zijn duurdere Duitse rivalen. Maar met slechts 150 kW vermogen, weinig tot geen luxe innovatie, en een goedkope prijs, is de U5 op zijn best een zuinige EV.
Is de Aiways U5 een goede auto voor een Uber?
De Aiways U5 kan een goede auto zijn voor het vervoeren van mensen omdat hij veel ruimte biedt op de tweede rij. De U5 kan gemakkelijk drie volwassen passagiers herbergen zonder al te veel gedoe, en dat is essentieel voor een Uber.
De laadruimte is ook behoorlijk en de actieradius is voldoende voor de meeste dagelijkse behoeften. Gezien het feit dat de U5 in iets meer dan 30 minuten van 20% naar 80% kan worden opgeladen, is de U5 zeker een goede optie voor een Uber.