Skoda Superb 1.8 TSI problemen

Skoda Superb

Skoda Superb 1.8 TSI is een van de fijnste middelgrote auto’s op de markt. Deze auto is goed gebouwd en biedt veel comfort en prestaties. Toch heeft hij ook meerdere problemen waar geïnteresseerde kopers van op de hoogte moeten zijn. Wat zijn de problemen met de Skoda Superb 1.8 TSI?

Veel voorkomende problemen met de Skoda Superb 1.8 TSI motor zijn een defecte distributieketting, overmatig olieverbruik, problemen met de waterpomp en lekken in het vacuümsysteem. Daarnaast hebben sommige eigenaren melding gemaakt van verstopte inlaatkleppen en een defecte bobine.

Wat zijn de meest voorkomende problemen met de Skoda Superb 1.8 TSI?

Defecte distributieketting

Het meest voorkomende probleem met de Skoda Superb 1.8 TSI is een defecte distributieketting. Veel Skoda Superb gebruikers hebben geklaagd over het uitrekken van de distributieketting. Als dit probleem onbehandeld blijft, kan de distributieketting zelfs breken. Een ratelend geluid onder de motorkap is ook hoorbaar als de distributieketting uitrekt.

Hoewel Skoda voorstelt om de distributieketting elke 100.000 kilometer te vervangen, is het mogelijk dat je de ketting al na 80.000 kilometer moet vervangen. Bovendien moet je monteur de ketting elke 20.000 kilometer controleren om er zeker van te zijn dat hij goed werkt. Als de distributieketting echter te veel is uitgerekt of is gebroken, moet u hem vervangen, ongeacht het aantal gereden kilometers.

Problemen met de waterpomp

Een ander veelvoorkomend probleem dat eigenaren van een Skoda Superb 1.8 TSI hebben gemeld, zijn problemen met de waterpomp. Dit probleem doet zich meestal voor bij Skoda Superb 1.8 TSI’s met veel kilometers op de teller. Omdat de motorruimte van deze auto uit kunststof bestaat, kan deze na verloop van tijd broos worden en sneller verslijten.

  Is de Skoda Yeti een goede auto?

Naast ouderdom zorgt de omgeving van de motor er ook voor dat de onderdelen rondom de motor sneller slijten omdat deze erg heet wordt. Een van de meest aangetaste onderdelen is de impeller van de waterpomp. Als de impeller het begeeft, begeeft ook de waterpomp het en raakt de motor oververhit.

Om dit probleem op te lossen, moet je naar een professionele monteur gaan om de onderliggende problemen te diagnosticeren en te verhelpen. Als de impeller het probleem is, moet deze worden vervangen. Maar als de meeste onderdelen van de waterpomp zijn aangetast, kunt u het beste de hele waterpomp vervangen, de oude koelvloeistof wegspoelen en een nieuwe waterpomp installeren.

Overmatig olieverbruik

Dit is een ander ernstig probleem dat gebruikers van de Skoda Superb 1.8 TSI hebben gemeld. En aangezien deze auto synthetische olie gebruikt, is het een dure aangelegenheid die veel Skoda Superb-eigenaars willen vermijden. Dit probleem wordt normaal gesproken veroorzaakt door zuigers en zuigerveren.

Om dit probleem op te lossen, moet je naar je monteur om een diagnose te stellen. Als de zuigerveren dun zijn, moet de monteur ze vervangen door grotere ringen om het probleem te verhelpen. Dit probleem kan echter niet volledig worden voorkomen.

Verstopte inlaatkleppen

Helaas is dit een ander probleem waar eigenaren van een Skoda Superb 1.8 TSI-motor niet omheen kunnen. De motor is gevoelig voor koolstofafzetting in de inlaatkleppen. Koolstofafzetting in deze motor is een natuurlijke reactie van brandstofverbranding waarbij afzettingen na verloop van tijd de inlaatkleppen bedekken.

Enkele veelvoorkomende tekenen van koolstofafzetting in deze motor zijn slechte motorprestaties, minder brandstofverbruik, afslaan en haperen. Om dit probleem te verhelpen, moet je de koolaanslag in de inlaatkleppen verwijderen door ze schoon te maken. Dit probleem kan echter worden voorkomen door de auto 20 minuten of langer met een hoog toerental te laten rijden. Dit moet u vaak doen om koolaanslag te voorkomen.

  Is de Skoda Superb een goede auto?

Ontstekingsspoel defect

Hoewel dit probleem niet vaak voorkomt bij de Skoda Superb 1.8 TSI, hebben sommige gebruikers het toch gemeld. Tekenen van een defecte bobine kunnen verwarrend zijn, omdat ze dezelfde tekenen vertonen als slechte bougies, waaronder ontstekingsfouten, moeite met starten, gebrek aan acceleratie en een ruw stationair toerental.

Om dit probleem op te lossen, moet je naar een professionele monteur voor een diagnose. Als de bobines slecht zijn, moeten ze worden vervangen. En als de bougies ook slecht zijn, moet u ze vervangen.

Lekkage vacuümsysteem

Net als de waterpomp kan ook het vacuümsysteem in deze motor broos worden met de jaren. Een van de eerste onderdelen die slijten in het vacuümsysteem zijn de slangen. Enkele tekenen van een slecht vacuümsysteem zijn verminderde motorprestaties, een sissend geluid in de motorruimte en een controlelampje dat gaat branden.

Om dit probleem te verhelpen, moet je monteur de lekkende slangen vervangen. Als echter ook de vacuümpomp of het inlaatspruitstuk beschadigd zijn, moeten deze worden vervangen.

Meer over problemen en zwakke punten met de Skoda Superb.

FAQ

Is de Skoda Superb 1.8 TSI motor betrouwbaar?

Ja, de Skoda Superb 1.8 TSI is een betrouwbare motor. De eerste generatie 1.8 TSI-motor had wat problemen, maar de nieuwste generatie is betrouwbaar. Met de juiste zorg en onderhoud kan deze motor 150 tot 200 km of meer meegaan.

  Welke Skoda Kodiaq-jaren moet je vermijden?

Hoe goed moet je de Skoda Superb 1.8 TSI motor onderhouden?

Als je wilt dat je motor lang meegaat, is het van vitaal belang om je aan de aanbevolen onderhoudsintervallen te houden. In de handleiding van de Skoda Superb staat dat je de motor elke 10.000 kilometer moet onderhouden. Maar als u wilt dat uw motor nog langer meegaat, is het aanbevolen om hem elke 5.000 of 6.000 mijl te onderhouden.

Hoe snel is de Skoda Superb 1.8 TSI?

De Skoda Superb 1.8 TSI heeft een behoorlijke snelheid. Dankzij de 177,46 pk en het koppel van 320 Nm. Hij heeft een topsnelheid van 137 mph en accelereert van 0 tot 60 mph in slechts 7,8 seconden, wat behoorlijk goed is in zijn klasse.

Welk type olie gebruikt de Skoda Superb TSI-motor?

Zoals de meeste VW-motoren heeft de Skoda Superb TSI-motor synthetische olie nodig. Enkele van de beste en meest geprefereerde synthetische oliën op de markt zijn de 5W-40 en 5W-30 synthetische oliën. Dit is olie van hoge kwaliteit die goed is voor je motor.

Conclusie

De Skoda Superb 1.8 TSI motor mag dan betrouwbaar zijn met goede prestaties, maar hij heeft ook een aantal problemen waar eigenaren van op de hoogte moeten zijn. Nu je een aantal van deze problemen kent, is het cruciaal om goed voor de auto te zorgen om de meeste problemen te voorkomen of dure reparaties op de lange termijn te vermijden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts