De Mercedes S-Klasse is een vlaggenschip full-size sedan van Mercedes die is gericht op degenen die willen de meest luxueuze limousine die is even indrukwekkend om te rijden en om in gereden te worden. De S-Klasse begon voor het eerst in 1972 met de W116 generatie en de laatste is de W223 die vorig jaar uitkwam.
De S550 S-Klasse variant is een model met hogere specificaties en een 8-cilinder motor. De eerste S550 werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2007, de W221. De tweede generatie van de S550 werd in 2014 geïntroduceerd onder de modelaanduiding W222. De huidige W223 wordt niet aangeboden in een S550-variant.
De eerste-gen 2007 S550 biedt een 4.7L V8 die relatief betrouwbaar is, maar de W221 S550 is bekend voor het hebben van hulpaccu problemen, luchtvering problemen, en transmissie elektronica problemen. De tweede generatie W222 S550 staat vooral bekend om mogelijke elektrische problemen en problemen met de stuurinrichting.
Al met al is de S550 een relatief betrouwbare S-Klasse variant, maar hij kost wel veel geld om te onderhouden omdat hij is uitgerust met allerlei complexe technologieën en functies. Als u in de markt bent voor een S550, zijn zowel de eerste als de tweede generatie in hun gefacelifte vorm degelijk.
Problemen met de hulpaccu – W221
De W221 S-Klasse wordt geleverd met 2 accu’s. De eerste wordt gebruikt om de motor van stroom te voorzien, de andere om alle elektronica in het interieur van stroom te voorzien, inclusief de transmissie. Mercedes besloot dit te doen zodat u uw auto in park kunt zetten, zelfs als de hoofdaccu leeg raakt, maar het probleem ontstaat als uw hulpaccu eerst leeg raakt.
Dit is een vrij vaak voorkomend probleem voor de W221, maar het kan gemakkelijk worden opgelost door eenvoudigweg de batterij te zijner tijd te vervangen. De meeste monteurs stellen voor dat u de batterij om de 100.000 mijl of 7 jaar vervangt, wat betekent dat dit min of meer een eenmalige klus is. Het vervangen van de batterij is ook relatief eenvoudig omdat ze zich achter de achterbank bevindt.
Problemen met de luchtvering – W221
De W221 S550s is uitgerust met een slimme Mercedes AIRMATIC luchtvering die een ongelooflijk comfortabele rit biedt, maar het is soms vatbaar voor problemen, vooral als het niet correct wordt onderhouden. De luchtcompressor is bekend om te falen na een tijdje, wat resulteert in de vering niet het genereren van voldoende druk om de auto te verhogen.
Een ander potentieel probleem met de luchtvering gevonden op de W221 is de luchtvering airbag die ook bekend is om te falen na 100.000 mijl of zo. De AIRMATIC van de W221 is een stuk beter dan het systeem van de W220, maar je moet het wel goed onderhouden als je wilt dat het altijd naar behoren werkt.
Elektronische problemen met de transmissie – W221
De pre-facelift W221 is over het algemeen niet zo betrouwbaar als de post-facelift versie en de 722.9 automatische versnellingsbak met 7 versnellingen is daar een perfect voorbeeld van. De pre-facelift W221 gebruikte een defecte transmissiecontrole-eenheid waarvan bekend was dat de geleidingsplaat en de controle-eenheid het begaven.
Dit probleem leidt er meestal toe dat de auto in een limp-modus wordt geplaatst, wat betekent dat de auto in staat is om te rijden tot snelheden van een paar mijl per uur.
Elektrische problemen – W222
De W222 S-Klasse wordt beschouwd als een van de beste S-Klasse modellen aller tijden en hij ziet er nog steeds gloednieuw uit en voelt nog steeds gloednieuw aan, vooral het model van na de facelift. Geen enkele auto is echter zonder gebreken en dat geldt ook voor de W222.
De W222 S550 staat erom bekend dat diverse waarschuwingslampjes op het dashboard knipperen als gevolg van versleten sensoren die zelden het gevolg zijn van een legitiem probleem. De W222 is een uiterst complexe auto en problemen zoals deze komen relatief vaak voor.
Problemen met de stuurinrichting – W222
De stuurinrichting van de W222 staat bekend als betrouwbaar, maar wanneer er problemen optreden, kunnen die behoorlijk problematisch zijn. Enkele eigenaars klaagden dat hun W222 S550 bij het sturen knarsende geluiden maakte en het probleem werd later teruggebracht tot de stuurkoppeling en de rubberen balg.
Het is ook bekend dat stuurbekrachtiging soms problemen kan veroorzaken en de auto zal waarschijnlijk een waarschuwingslampje op het dashboard laten knipperen als dat echt het geval is.
FAQ Sectie
Is de W222 S-Klasse beter dan de W221 S-Klasse?
De W222 S-Klasse is inderdaad beter dan de W221 omdat hij de S-Klasse de toekomst inleidde met een dubbelbreed dashboarddesign dat nu zelfs op instapmodellen van Mercedes gebruikelijk is. De W222 S-Klasse heeft echt de standaard gezet voor alle andere Mercedes modellen lager in de voedselketen.
De W221 is ook een geweldige auto, vooral de versie na de facelift, maar hij kan gewoon niet tippen aan de W222 op het gebied van luxe, comfort, technologie, of algemeen design en aantrekkelijkheid.
Is de S550 de beste Mercedes S-Klasse variant?
De S550 wordt geclassificeerd als een hoger middenklasse S-Klasse model dat prestaties, comfort en onderhoudskosten perfect met elkaar in evenwicht brengt. De S600 V12 is inderdaad vlotter en begeerlijker, maar hij kost wel veel meer geld om te rijden en te onderhouden. Hij verbruikt meer brandstof en is duurder.
De S500 en lager zijn inderdaad echte S-Klasse modellen, maar ze hebben kleinere motoren die lang niet zo pittig zijn als de motor in de S550. Daarmee is de S550 misschien wel het beste S-Klasse model dat u kunt kopen.
Is de S-Klasse een benchmark full-size luxe sedan?
Het Duitse luxetrio Mercedes, BMW en Audi blijft strijden om het beste product in elk segment dat er is. Het segment van de full-size sedans wordt gekenmerkt door de S-Klasse, maar Audi maakt de mooie A8 en BMW maakt de al even mooie BMW 7-Serie.
Deze kunnen dagenlang klappen uitdelen, maar de W223 S-Klasse is de nieuwste auto van het stel en is momenteel de beste van het trio. De S-Klasse heeft inderdaad de neiging om de standaard te zetten voor het segment van de full-size luxe sedans en dat is vrij duidelijk, want Audi en BMW zijn altijd bezig om een inhaalslag te maken als het gaat om de verkoopcijfers.