Hoe lang duurt het om de Mercedes AMG EQS op te laden?

De nieuwe 2022 Mercedes EQS 53 AMG+ is de allereerste volwaardige elektrische AMG-auto in de geschiedenis. Dat betekent dat hij een grote impact zou moeten hebben, gezien het feit hoe populair en opwindend AMG-modellen in het algemeen zijn. Ook al is de EQS AMG niet de snelste elektrische auto, toch is hij krachtig genoeg en de meest comfortabele elektrische auto op de markt.

De reden waarom de nieuwe AMG-versie niet razendsnel is, is dat Mercedes heeft gekozen voor luxe en comfort in plaats van pure prestaties. In theorie is dat een goed idee, want er zijn al veel te veel elektrische sportauto’s op de markt, en veel daarvan bieden meer dan 1000 pk, wat nogal zinloos is.

Dit betekent dat alle EQS-modellen worden geleverd met een 108 kWh Lithium-Ion batterij, ongeacht het model, met als enige verschil het vermogen en de actieradius. Als je de EQS AMG oplaadt via een snel DC-stopcontact, kan de EQS van 10 tot 80% opladen in ongeveer 30-35 minuten, afhankelijk van de situatie.

Als u hem echter oplaadt met een Level 2 240V AC lader via een normaal stopcontact, kunt u de EQS in ongeveer 11-12 uur volledig opladen. Deze getallen kunnen licht variëren, afhankelijk van de buitentemperatuur en de staat van de accu.

De Mercedes EQS opladen met een snelle gelijkstroomlader

Toen Mercedes de EQS introduceerde, zeiden ze dat hij de meest indrukwekkende snellaadmogelijkheden van alle huidige elektrische auto’s op de markt zou bieden, en het lijkt erop dat dat inderdaad het geval is. Mercedes stelt dat het pieklaadvermogen van de EQS rond de 200 kW moet liggen, maar uit enkele tests is gebleken dat de EQS zelfs 207 kW kan bereiken.

  Wat is een Mercedes Tirefit-kit?

Als je de EQS vanaf leeg in een snellader steekt, zou het pieklaadvermogen vanaf ongeveer 25% moeten beginnen. Naarmate het laden vordert, neemt het pieklaadvermogen langzaam af tot ongeveer 80% bij een vermogen van 115 kW.

Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, zou het ongeveer 30-35 minuten moeten duren voordat de EQS 80% van de lading heeft bereikt. Vaak is dat echter niet het geval, omdat de lader die u bent tegengekomen misschien niet eens in staat is om u zoveel sap te leveren om een groot aantal verschillende redenen.

Misschien is de lader zelf gewoon niet krachtig genoeg of zijn er veel elektrische auto’s in de buurt die ook op hetzelfde moment aan het opladen zijn, waardoor het totale vermogen per enkele lader daalt.

De EQS opladen met een langzame lader

De Mercedes Benz EQS wordt geleverd met een vrij grote 108 kWh batterij die een aanzienlijke hoeveelheid tijd nodig heeft om van leeg op te laden, vooral als u hem alleen thuis via een stopcontact oplaadt. Sommige mensen laden hun elektrische auto’s liever op deze manier op, omdat ze ze gewoon ’s nachts in een garage aan het stopcontact laten staan.

U hebt echter ten minste 11 uur nodig om de batterij volledig op te laden, maar in sommige gevallen kan dit zelfs langer dan 15 uur duren. De meeste mensen zullen daarom waarschijnlijk investeren in een Mercedes-wandlader van 22 kW, waarmee de EQS veel sneller kan worden opgeladen.

Hoe dan ook, het hangt allemaal af van je dagelijkse gebruiksscenario’s en of je überhaupt toegang hebt tot een garage. Sommige mensen laden hun elektrische auto’s graag onderweg op, terwijl anderen meerdere auto’s hebben zodat ze hun elektrische auto’s opladen wanneer ze kunnen.

  Is het kopen van een tweedehands Mercedes een slecht idee?

Mercedes Benz EQS actieradius – Hoe ver kan de EQS gaan?

Er zijn momenteel drie verschillende Mercedes Benz EQS-modellen beschikbaar: de EQS 450+, de EQS 580 en de EQS 53 AMG+. Alle drie worden ze geleverd met dezelfde 108 kWh accu, maar het vermogen en de actieradius zijn verschillend omdat Mercedes ze wilde scheiden op basis van wat ze met elke variant wilden bereiken.

De EQS 450+ is het long-range model met een EPA geschatte actieradius van 350 mijl, maar de EQS 450+ slaagde er daadwerkelijk in een recordbrekende 422 mijl op een enkele lading af te leggen. De EQS 580 heeft een EPA geschatte actieradius van ongeveer 340 mijl, maar de 580 lijkt ook in staat te zijn om dat getal te overtreffen, maar niet zo veel als de 450+.

Tot slot is de EQS AMG het prestatiemodel, wat betekent dat hij van alle drie de modellen de minste actieradius biedt. Er zijn nog geen praktijktests gedaan met de 53 AMG, maar het lijkt erop dat dit AMG-model ongeveer 120 mijl minder kan rijden dan de 450+.

FAQ Sectie

Moet ik de Mercedes Benz EQS AMG kopen?

U moet de Mercedes Benz EQS AMG kopen als u een comfortabele, luxueuze en statige elektrische auto wilt kopen zonder superieure prestaties. Hoewel de EQS AMG een echt AMG-product is, is hij lang niet zo snel als sommige goedkopere elektrische sedans.

Mercedes heeft dit met opzet gedaan omdat ze comfort, actieradius en luxe boven snelheid wilden stellen. Het is echter nog niet duidelijk of Mercedes daadwerkelijk een top-of-the-line 63-versie van de EQS gaat aanbieden, die in theorie net zo snel zou moeten zijn als de meeste huidige prestatiegerichte elektrische auto’s zijn.

  Kan de grille van een Mercedes worden vervangen?

Waarom ik de Mercedes Benz EQS AMG niet moet kopen?

U kunt de EQS AMG beter niet kopen als u nog niet klaar bent voor een elektrische auto in het algemeen. U moet de EQS AMG ook niet kopen als u verwacht dat hij ook maar in de verste verte lijkt op een gewoon AMG-model. De EQS weegt evenveel als een Ford F-150 en zo’n massa kan op geen enkele manier dynamisch aanvoelen, hoe geavanceerd de software ook is.

Daarom test u de EQS best vooraf om zeker te zijn dat u de juiste beslissing neemt.

Wat is de snelste elektrische auto ter wereld?

De snelste elektrische auto ter wereld is de miljoenen kostende Rimac Nevera hypercar, omdat hij de kwartmijl in een verbluffende 8,6 seconden aflegt. De Tesla Model S Plaid is de snelste elektrische sedan op de markt, maar hij kan niet tippen aan de Nevera.

De aankomende Pininfarina Batista heeft dezelfde aandrijflijn als de Rimac Nevera wat betekent dat het ook in de top 3 snelste elektrische auto’s op de planeet moet komen.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts