De Mercedes TIREFIT kit is een door Mercedes-Benz geleverde en gemerkte bandenreparatieset die bestaat uit een compressor en een fles gevuld met bandenafdichtmiddel dat is ontworpen om lekke banden veroorzaakt door spijkers en soortgelijke voorwerpen te dichten. De meeste nieuwere Mercedes Benz modellen worden geleverd met de TIREFIT kit omdat deze minder ruimte inneemt en goedkoper is dan een full-size reservewiel.
Als uw band lek is, moet u deze reparatieset alleen gebruiken om het lek op te vullen als het niet groter is dan 4 mm of 0,16 inch en alleen als het lek zich in het contactvlak van de band bevindt. Als het lek groter is dan vermeld, moet u wegenwacht bellen en niet proberen de auto te besturen.
Mercedes zegt dat u met deze kit gemakkelijk een lekke band kunt dichten, waardoor u 150 mijl extra kunt rijden tot snelheden van 50 km/u. Natuurlijk is dit niet gegarandeerd en hangt alles af van hoe ernstig het lek is en hoe goed je erin slaagt het te dichten.
In dit artikel zullen we je door de stappen leiden die te maken hebben met hoe en wanneer je de kit moet gebruiken en alle noodzakelijke informatie die je nodig hebt om de band zo goed mogelijk af te dichten.
Wanneer en hoe kan ik de Mercedes TIREFIT kit gebruiken?
Zoals eerder vermeld, kunt u deze kit alleen gebruiken als het lek niet groter is dan 4 mm of 0,16 inch in diameter. Ook moet u het gebruik van de Mercedes TIREFIT kit vermijden als de buitentemperatuur lager is dan 4ºF of -20ºC.
Om de kit te gebruiken moet u ervoor zorgen dat u in een veilige omgeving geparkeerd staat, weg van verkeer of omgevingsgevaren. U moet eerst de kit aansluiten door de instructies in de verpakking te volgen. Daarna sluit u de compressor aan op uw 12V-stopcontact en sluit u de slang aan op de band.
Schakel de compressor in en zorg ervoor dat u de druk constant in de gaten houdt. De compressor zal in eerste instantie de band vullen met het afdichtmiddel en daarna zal hij de band ook moeten opblazen. Ga door met het proces totdat de bandenspanning ongeveer 2,0 bar/29PSI/ 200kPa is.
U mag de compressor niet langer dan 10 minuten laten draaien zonder te stoppen, omdat hij dan oververhit kan raken. Als de bandenspanning minder dan 2,0 bar is, moet u de compressor uitzetten en het proces na een paar minuten herhalen. Zorg er ook voor dat u de banden langzaam een beetje rolt tussen twee keer op spanning brengen.
De compressor kan de aanbevolen spanning niet bereiken
Als alles goed gaat, zou de compressor de band uiteindelijk op spanning moeten brengen en zou u klaar moeten zijn om te gaan. Dit is echter niet altijd het geval, en als de band veel te beschadigd is, zult u de band niet tot 2,0 bar kunnen oppompen.
Dit betekent dat de Mercedes TIREFIT kit niet in staat is de band op te pompen omdat de band te zwaar beschadigd is. Op dit punt kunt u het beste de wegenwacht bellen of proberen iemand te vinden die u het juiste reservewiel en de juiste band kan leveren.
Wat u ook doet, zorg ervoor dat u niet met de auto rijdt, want een leeggelopen band kan veel problemen veroorzaken, van het beschadigen van het wiel tot het verliezen van de controle en het veroorzaken van een ongeluk. Het is absoluut noodzakelijk dat u niet met de auto rijdt met een lege band, ongeacht of u dicht bij huis bent of niet.
Mogelijke problemen bij het gebruik van Mercedes TIREFIT kit
De Mercedes Tirefit-kit kan in geval van nood een echt nuttig hulpmiddel zijn omdat het een licht tot matig beschadigde band snel kan opblazen en u in de meeste gevallen in staat stelt uw bestemming te bereiken. Het gebruik van de TIREFIT kit kan echter leiden tot vergiftiging of allerlei verwondingen.
Gebruik bij het werken met de TIREFIT kit een paar industriële handschoenen en probeer het dichtmiddel uit de buurt van uw ogen, kleding, huid of neus te houden. Als uw huid of ogen in contact komen met bandenafdichtmiddel, spoel het dan zo snel mogelijk af met water omdat dit huidirritaties kan veroorzaken.
Laat de compressor ook niet langer dan 10 minuten achter elkaar draaien, want dan kan de compressor oververhit raken. Tenslotte moet u uw rijsnelheid aanpassen tot maximaal 50 mph als u de TIREFIT kit heeft gebruikt om de band op te pompen. Controleer de band ook om de paar kilometer om er zeker van te zijn dat alles in orde is.
FAQ Sectie
Zijn bandenplaksets beter dan reservebanden?
Nee, dat zijn ze niet. Een volwaardig reservewiel is vele malen beter dan een bandenvulset, maar deze nemen veel te veel ruimte in en zijn al lang niet meer in gebruik bij Mercedes en vele andere topmerken.
Een full-size reserveband is niet hetzelfde als de lekke band omdat de reserveband waarschijnlijk nieuwere loopvlakprofielen heeft waardoor de grip tussen uw twee banden niet hetzelfde zal zijn. Bovendien is een kleine reserveband ook beter dan een oppompset, maar lang niet zo nuttig als een full-size reserveband.
Is de Mercedes TIREFIT-set standaard?
Alle Mercedes-modellen zijn met een of andere oplossing voor een lekke band uitgerust en de nieuwste modellen zijn standaard met de TIREFIT-kit uitgerust. Oudere Mercedes modellen waren uitgerust met full-size reservebanden en sommige van hen, zoals de Mercedes Benz G-Klasse bieden ze nog steeds tot op de dag van vandaag.
Als uw Mercedes niet over de TIREFIT-kit in de kofferbak beschikt, moet u er zeker een aanschaffen, want die kan van pas komen als u een lekke band krijgt.
Zijn RunOnFlat-banden de moeite waard?
Runflat-banden kunnen ook bij een lekke band worden bereden, maar dit is slechts beperkt tot maximaal ongeveer 50 mijl, terwijl ook de snelheid laag moet blijven. De maximumsnelheid mag nooit hoger zijn dan 50 km/u en hoe langzamer u rijdt, hoe beter.
Run-flat banden zijn inderdaad de moeite waard, omdat ze een perfecte middenweg lijken tussen de praktische compromissen die een full-size reserve biedt en de voordelen van het altijd kunnen rijden met de auto, zelfs als de band lek is.