Welke autodeuren gaan naar boven open?

Er zijn een paar verschillende iteraties van deuren die omhoog gaan, en de meest bekende van allemaal zijn vlinderdeuren, schaardeuren, en vleugeldeuren. Sommige fabrikanten, zoals Koenigsegg, houden ervan om hun deuren een beetje aan te passen, zodat ze wat meer opvallen dan de rest.

Deuren zoals deze worden vaak geassocieerd met exotische auto’s zoals sportwagens, supercars, of klassieke auto’s. Het punt van deze deuren is om drama op te roepen en de gebruikerservaring meer te laten voelen als een gelegenheid in plaats van een alledaagse gebeurtenis.

Als zodanig, deze deuren zijn niet allemaal dat gemeenschappelijk die brengt heel wat een voorbehoud met dat. Onderdelen zijn meestal exponentieel duurder en je moet vaak onderdelen rechtstreeks bij de fabrikant bestellen, wat de prijs aanzienlijk verhoogt in vergelijking met normale deuren.

Al met al zijn deze deuren te vinden op auto’s gemaakt door Lamborghini, Ferraris, McLarens, Mercedes Benz, Pagani, BMW, Maserati, Rimac, Alfa Romeo, Ford, en ga zo maar door.

Schaardeuren – beroemd geworden door de Lamborghini Countach

Een man genaamd Marcello Gandini kwam met een ontwerp voor de supercar opvolger van de legendarische Lamborghini Miura. Marcello was eind jaren zestig intensief betrokken bij het ontwerpen van auto’s en de allereerste auto met schaardeuren was de Alfa Romeo Carabo concept car uit 1968.

Gandini ontwierp echter de iconische Lamborghini Countach, de allereerste Lamborghini met scharende deuren, en sindsdien zijn scharende deuren een kenmerk van elk V12 vlaggenschip van Lamborghini geworden. Na de Countach kwam de Diablo, vervolgens de Murcielago, en nu de Aventador.

  Heeft een zonnedak invloed op de prestaties van een auto?

Schaardeuren waren echter niet alleen voorbehouden aan supercars van Lamborghini. Andere supercars zoals de Lykan Hypersport gebruikten ook een variant van schaardeuren die ook omhoog gingen, maar deze deuren scharnierden aan de achterkant, wat een uniek accent was.

Vlinderdeuren – beroemd geworden door de McLaren F1

Vlinderdeuren zijn anders dan scharende deuren, hoewel veel mensen geloven dat ze hetzelfde zijn. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is dat vleugeldeuren omhoog en naar buiten opengaan, terwijl schaardeuren recht omhoog gaan.

Een ander verschil tussen deze twee is het feit dat vleugeldeuren vaak zowel aan de bovenkant als aan de A-stijl scharnieren, terwijl schaardeuren meestal op één enkele plaats scharnieren, en dat is een van de stijlen. De McLaren F1 was niet de eerste auto met vleugeldeuren, maar het was wel de auto die ze beroemd maakte.

Sindsdien zijn alle McLaren-modellen voorzien van het vlinderdeurontwerp, en dat doen ze nog steeds. Ferrari maakt ook graag gebruik van vlinderdeuren voor hun topmodellen zoals de Ferrari Enzo en de LaFerrari. BMW gebruikt het vlinderdeur-ontwerp op de BMW i8, en Ford gebruikt ook vlinderdeuren op de nieuwe Ford GT.

Gullwing/Falcon deuren – Beroemd geworden door de Mercedes 300SL

Gullwing/Falcon-deuren zijn de zeldzaamste van allemaal, en slechts een handvol auto’s gebruikt dit deurontwerp, en de Mercedes 300SL Gullwing was de auto die ze beroemd maakte. Het belang van dit deurontwerp is duidelijk bij de 300SL omdat de roadster versie deze deuren niet heeft, wat op zijn beurt de waarde van 300SL Roadster modellen verlaagde.

  Wat zijn de moeilijkste auto's om aan te werken?

De Bugatti Type 64 gebruikte dit deurontwerp al eerder, maar de Type 64 is zo zeldzaam dat niet veel mensen zelfs maar weten dat hij bestaat. Er is echter nog een andere auto die aantoonbaar nog beroemder is dan alle auto’s die in dit artikel worden beluisterd die ook gebruik maakt van vleugeldeuren, en dat is de legendarische DeLorean.

Hoewel vleugeldeuren al tijden niet meer te zien waren, was de Mercedes SLS AMG de spirituele opvolger van de 300SL. De SLS was ook verkrijgbaar als coupé en roadster, maar alleen de coupéversie was uitgerust met Gullwing-deuren.

De Tesla Model X was de eerste SUV en hoogstwaarschijnlijk de enige SUV ooit met Gull-wing of zoals Tesla ze graag noemt – Falcon-deuren. Tesla gebruikte dit deurontwerp omdat het de auto er futuristischer uit laat zien en het maakte de auto ook praktischer.

FAQ Sectie

Wat is het coolste type autodeuren?

De coolste deuren worden gebouwd door Koenigsegg en worden “Dihedral Synchrohelix Actuation”-deuren genoemd. Deze deuren combineren een paar verschillende mechanismen om de deuren uniek te maken voor Koenigsegg. Zij zijn uitgerust met uiterst geavanceerde scharnieren die de deur naar buiten en naar boven openen, maar niet zoals vlinderdeuren.

Deze deuren zijn veel complexer dan dat. Wanneer ze worden geopend lijkt het alsof ze niet eens aan de auto zelf vastzitten. Ze zijn ook uitgerust met naderingssensoren om de afstand tussen de deuren en de vloer goed te meten, zodat de deuren niet beschadigd raken omdat ze met een afstandsbediening bediend kunnen worden.

  Zijn auto's met turbo's betrouwbaar?

Wat is het vreemdste type autodeuren?

BMW is een merk dat bekend staat om zijn conservatisme als het op sportwagens aankomt. Ze weten wat BMW-klanten willen en ze leveren zonder er veel ophef over te maken, althans voordat ze de nieuwe BMW M3/M4 maakten. De BMW Z1 was echter een experiment van BMW, omdat het de eerste en zeker de laatste BMW coupé was met schuifdeuren.

Schuifdeuren zijn eigenlijk niet ongewoon in de auto-industrie omdat veel bestelwagens en minibusjes ze gebruiken, maar de deuren van de Z1 schuiven naar beneden en dat is nogal vreemd. Daarmee is de BMW Z1 verreweg de vreemdste auto die er op het gebied van deuren bestaat.

Welke andere types van deuren zijn er?

Naast de gewone deuren en de deurtypes die hier zijn opgesomd, zijn er nog een paar interessante deurtypes. De bekendste zijn de zelfmoorddeuren die momenteel alleen door Rolls Royce worden gebruikt, maar andere merken zoals Lincoln, Mazda en BMW gebruikten ze de laatste jaren ook.

Aston Martin gebruikt zogenaamde “Swan Doors” die onder een lichte hoek opengaan om ze perfect te laten aansluiten op de Aston Martin vleugels die op de badge zijn aangebracht. De Ford GT van de eerste generatie heeft zogenaamde “Guillotine Doors” om voor de hand liggende redenen, maar ze zijn zo ontworpen om de instap zo gemakkelijk mogelijk te maken terwijl je een helm draagt.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts