Welke Mercedes hebben digitale dashboards?

We leven in een tijdperk van een door beeldschermen overspoelde auto-industrie. Tegenwoordig is bijna de hele auto-industrie bezig met een race om zoveel mogelijk schermen aan te bieden. Deze schermen nemen de noodzaak van echte knoppen volledig weg, wat de meeste mensen uiteindelijk verkiezen nadat ze deze systemen hebben ervaren.

Mercedes is zeker één van hen, want alle Mercedes modellen worden tegenwoordig geleverd met het Mercedes MBUX infotainment systeem dat bestaat uit 2 schermen. Een in de metercluster, en de andere in de middenconsole.

Deze schermen bieden een waaier aan functionaliteiten, waaronder luxe- en veiligheidsfuncties, en bijna alle functies van de auto worden rechtstreeks via het infotainmentsysteem bediend. Mercedes is al 5-6 jaar geleden begonnen met het op grote schaal aanbieden van digitale dashboards.

Mercedes MBUX design

MBUX of Mercedes Benz User Experience is een vooruitstrevend systeem dat de hele Mercedes line-up toekomstbestendig moet maken. De belangrijkste doelstellingen van het MBUX-systeem zijn intuïtiviteit, navigatiegemak, geavanceerde graphics en een heleboel gebruiks- en veiligheidsfuncties.

Het systeem is gecentreerd rond de twee grote 10”-12” schermen, een voor de bestuurder, de andere in het middenconsole gebied. Deze twee schermen bieden een scherpe en heldere resolutie en levendige kleuren. Deze systemen zijn ook uitgerust met geavanceerde grafische processors die een soepele, snappy smartphone-achtige ervaring kunnen bieden.

Mercedes zegt dat het systeem in staat is om te leren naarmate de tijd verstrijkt, zodat alle specifieke functies en instellingen die u wilt altijd gemakkelijk toegankelijk zullen zijn. Sommige modellen, zoals de nieuwe A/CLA-Klasse, bieden geen MBUX met groot scherm.

  Maakt Mercedes een zelfopladende hybride?

Voor deze modellen moet u kiezen voor de infotainment upgrade, want de instapschermen in deze modellen zien er afschuwelijk uit in vergelijking met de full-on MBUX groot-scherm setup.

Mercedes MBUX functies

Het MBUX-systeem is niet alleen bedoeld voor de show, maar biedt ook tal van luxe- en comfortfuncties. Het systeem wordt gebruikt voor klimaatregelingstaken, u kunt ook de omgevingskleuren, mediabediening, navigatie, stoelmassagefuncties, audio-instellingen, auto-instellingen, systeemstoringen, oproepmenu en in sommige modellen zelfs een geurdispenser instellen.

Het systeem biedt ook Apple Car Play en Android Auto voor een gemakkelijke verbinding tussen telefoon en auto. Bovendien kunnen de nieuwste systemen ook verbazingwekkende augmented reality navigatiefuncties bieden die u zeker zullen helpen uw bestemming te bereiken zonder een verkeerde afslag te nemen.

Het systeem biedt ook meerdere USB’s, een Wi-Fi-hotspot, Bluetooth-verbinding, een verkeersborden hulppakket, een head-up display, drie jaar Live Traffic, Car-to-X kaartupdates. U kunt het systeem ook gebruiken om de instellingen van uw Burmester-geluidssysteem volledig af te stemmen op auditieve gelukzaligheid.

Sommige AMG-modellen bieden extra circuitgerichte functionaliteiten zoals rondetimers, prestatiemeters en een heleboel sportieve AMG-designaccenten en -lay-outs.

MBUX-bediening

Dit systeem is ongelooflijk uitgebreid, en je zou kunnen denken dat het misschien wat lastig te bedienen is. Maar Mercedes biedt u de mogelijkheid om MBUX op elke gewenste manier te bedienen.

Het hoofdscherm wordt primair bediend met touch inputs, maar het kan ook worden bediend met een paar sneltoetsen of met de Mercedes Voice Assistant door ”Hey Mercedes” te zeggen. De stemassistent is nu in staat om een hele reeks verschillende commando’s te begrijpen en is ook echt bruikbaar.

  Wat is de goedkoopste Mercedes auto?

De cockpit display wordt bediend met de capacitieve knoppen aan de linkerkant van het stuurwiel. Vermeldenswaard is ook dat u het hoofdscherm kunt bedienen via de rechterkant van het stuurwiel.

Mercedes stelt u in staat om de lay-out van het dashboard te kiezen uit een paar verschillende opties. De nieuwe 2021 S-Klasse biedt zelfs een 3D-dashboard, wat een primeur is in de auto-industrie. Deze systemen zijn het neusje van de zalm op het gebied van moderne infotainment-schermtechnologieën, en Mercedes en Audi bieden ook de beste software-oplossingen.

FAQ Sectie

Is een digitaal autodashboard beter dan een analoog dashboard?

Het doel van een virtuele cockpit is niet alleen om er cool uit te zien, de belangrijkste reden is de configureerbaarheid ervan. Dergelijke niveaus van configuratie zijn niet mogelijk op gewone meterclusters. Sommige merken zoals BMW bieden een digitaal dashboard aan, maar niet zoveel configuratiemogelijkheden als Audi of Mercedes.

Een gewoon analoog dashboard ziet er misschien iets mooier uit, dus sommige fabrikanten zoals Porsche gebruiken een dashboard dat deels digitaal, deels analoog is. Deze opzet ziet er meer upmarket uit, en het beste van beide werelden is in één pakket samengevoegd.

Het grootste deel van de auto-industrie evolueert naar digitale dashboards omdat ze veel meer functionaliteiten bieden, maar wat de esthetiek betreft, zal een analoog dashboard altijd mooier blijven. Over een paar jaar zien we misschien zelfs de terugkeer van de analoge dashboards, omdat mensen al een beetje uitgekeken zijn op alle schermen in de auto.

  Welke Mercedessen hebben PARKTRONIC

Is het digitale dashboard standaard of een optie bij de nieuwere Mercedes-modellen?

Sommige duurdere Mercedes-modellen, zoals de S-Klasse, bieden al jaren standaard een digitaal dashboard aan. Maar alleen de nieuwste generatie E-Klasse wordt standaard met een digitaal dashboard aangeboden. Tegenwoordig zijn alle Mercedes-modellen standaard uitgerust met een digitaal dashboard.

Het enige verschil zit in de grootte van het scherm, de resolutie en de functionaliteiten. Het grote scherm is een centraal punt geworden in de meeste moderne Duitse luxewagens, dus kiezen voor de grootste, meest geavanceerde schermopstelling zal zeker in de smaak vallen bij de latere tweedehandsmarkt.

Welke autofabrikant biedt het grootste scherm op de markt aan, en hoe storend zijn ze?

Hoewel de 2021 Mercedes S-Klasse een kolossaal centraal infotainmentscherm biedt, kan niemand Tesla in dit aspect evenaren. Het scherm in de Model S en de Model X is absoluut gigantisch. Het doet je afvragen hoe afleidend deze schermen kunnen worden.

En dat zijn ze, vooral in sommige Tesla-modellen die helemaal geen dashboardscherm hebben. De Tesla Model 3 heeft alleen een centraal scherm, en alle informatie op het dashboard bevindt zich iets buiten uw gezichtsveld. Dit kan een veiligheidsprobleem vormen als u niet gewend bent aan een dergelijke opstelling.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts