Zijn hybride voertuigen veilig?

Tegenwoordig zijn vrijwel alle in serie geproduceerde automodellen over het algemeen veilig, maar er zijn wel noemenswaardige verschillen tussen de modellen. Volgens een recente studie van de IIHS beschermen hybride voertuigen hun inzittenden beter bij een botsing dan gewone auto’s op gas.

Dezelfde studie concludeerde dat je 25% minder kans hebt om gewond te raken tijdens het rijden in een hybride in vergelijking met een gewone benzine-aangedreven tegenhanger. Bovendien lijkt het sterftecijfer zelf ook een stuk lager te liggen bij hybrides.

Een deel van de reden waarom hybrides het bij een botsing beter doen, is de totale gewichtstoename, want hybrides wegen meestal zo’n 10% meer dan een regulier model met een benzinemotor. Als zodanig heeft elke extra massa meestal een voordeel in het geval van een crash.

Aan de andere kant zijn hybrides vaak stil, wat op zichzelf al een veiligheidsrisico kan zijn. Daarnaast zijn hybrides ook uitgerust met hoogspanningsbedrading en gevaarlijke accu’s. Bovendien vormen hybrides een groter risico voor voetgangers, vooral als ze alleen op elektriciteit rijden.

Extra gewicht betekent extra veiligheid

De logica hierachter is vrij eenvoudig. Wanneer een zwaardere auto tegen een lichtere botst, is de kracht die de grotere auto uitoefent groter, en dit duwt de lichtere auto meestal weg. Dit heeft tot gevolg dat de lichtere auto meer kans heeft op structurele schade, wat vaak resulteert in ernstige ongevallen.

Sommige auto’s, zoals de Toyota Highlander bijvoorbeeld, wegen ongeveer 350 kilo minder dan een Toyota Highlander Hybrid. Dergelijke verschillen lijken op papier niet veel, maar wanneer u met hogere snelheden rijdt, kan zelfs een klein gewichtsvoordeel een enorm verschil maken.

  Maakt Mercedes een hybride sedan?

Sommige hybride auto’s zijn zo gebouwd dat de stijfheid van de constructie wordt vergroot door de accu’s plat aan de onderkant van de auto te plaatsen. Dit wordt gedaan om veiligheidsredenen, maar het betekent ook dat de auto zelf een beetje meer structureel gezond is, en dit alles kan u ook helpen in het geval van een crash.

Hybrides zijn te stil in EV-modus

Ook al zijn hybrides veiliger van achter het stuur, als voetganger vormen hybrides een grotere bedreiging. Dit is vooral te wijten aan het feit dat hybrides in de EV-modus rijden, waardoor ze zo goed als geruisloos zijn.

Volgens de IIHS lopen voetgangers 20% meer kans om te worden aangereden door een hybride vanwege de stille modus. Daarom werken veel instanties en autofabrikanten over de hele wereld aan geluidsgeneratoren die hybrides hoorbaar zouden moeten maken in verband met de veiligheid van voetgangers.

Toyota heeft al manieren bedacht om voetgangers in de buurt te waarschuwen door hoge tonen uit te zenden naar iedereen rond de auto. Het doel bij dergelijke geluiden is de perfecte balans te vinden tussen het irriteren van de voetganger en hem te waarschuwen voor een naderende dreiging.

Hoogspanningsbatterijen en -kabels zijn niet veilig

Hoewel vrijwel elk aspect van een hybride bijna volledig veilig is, zijn de elektrische hoogspanningsbedrading en de batterijen zelf dat niet. Deze vormen een ernstige bedreiging, vooral in het geval van een crash, omdat brandweerlieden extra voorzichtige stappen moeten nemen bij een hybride/EV crash.

Om nog wat verder te illustreren, batterijen bevatten enorme hoeveelheden energie, en als een crash de batterijen beschadigt, is er een behoorlijke kans dat die batterijen vlam vatten. Wanneer zij dat doen, kunnen de temperaturen 5000 graden overschrijden, en dergelijke branden kunnen niet enkel met gebruik van regelmatige water en schuimslangen worden geblust.

  Welke hybride auto heeft de grootste actieradius?

Zelfs nadat u het vuur met succes hebt geblust, als u de batterijen niet hebt afgekoeld, is er een grote kans dat die batterijen steeds opnieuw zullen ontbranden. Naast brandgerelateerde problemen, kan iedereen op de crashplaats gemakkelijk een schok krijgen, vooral omdat water een elektrische geleider is.

Je moet ook rekening houden met alle van de hoogspanning hoogspanningsleidingen die lopen door de auto. Die moeten dienovereenkomstig worden behandeld alvorens iemand in de auto kan snijden of boren, maar het probleem hier is dat er geen consensus is over waar die hoogspanningsleidingen moeten zijn, en elke fabrikant doet het anders.

FAQ Sectie

Welke veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen bij het werken aan een hybride auto?

De circuits van hybride auto’s werken tegenwoordig met meer dan 400 volt, tot wel 800 volt. Dit kan uiterst gevaarlijk zijn, zelfs dodelijk. Zorg er daarom voor dat u altijd alle veiligheidsmaatregelen in acht neemt wanneer u werkt aan de aandrijflijn van een hybride auto. Wacht altijd minstens 10 minuten na het loskoppelen van de stekker.

Draag altijd isolerende handschoenen voordat u gaat werken aan iets dat beschadigd, gescheurd of gescheurd is. Volg bovendien altijd alle waarschuwingsetiketten op die op elk hoogspanningsonderdeel zijn aangebracht en zorg ervoor dat u nooit hoogspanningsdraden of connectoren aanraakt of probeert te vervangen of repareren.

Kunnen hybride auto’s enorme explosies veroorzaken?

Tegenwoordig gebruiken de meeste hybride wagens batterijen die gemaakt zijn van nikkel-metaalhydride cellen die gelukkig niet explosief zijn. EV’s daarentegen gebruiken lithium-ion batterijen die ontvlambaar zijn en zelfs kunnen ontploffen. Dit komt allemaal doordat lithium-ion batterijen een grotere energiedichtheid hebben en meer energie kunnen leveren.

  Zijn auto's met turbo's betrouwbaar?

Hoewel dergelijke accu’s kunnen ontploffen, doen autofabrikanten hun uiterste best om ervoor te zorgen dat zoiets uiterst onwaarschijnlijk is. Een van de manieren om een dergelijk veiligheidsniveau te bereiken is het isoleren van alle andere accucellen als een cel beschadigd raakt of scheurt. Daarnaast zijn kortsluitingen ontworpen om de batterij los te koppelen als deze beschadigd is.

Is het de moeite waard een hybride auto te kopen?

Vaker wel dan niet, ja. Hybrides besparen echt geld als u ze als zodanig gebruikt. Ook al zijn ze in het begin duurder, deze kosten kunnen theoretisch in enkele jaren worden terugverdiend. Bovendien zijn hybrides veilig, betrouwbaar en minder schadelijk voor het milieu.

Daarom is dit een goed moment om de aankoop van een hybride te overwegen als u nog niet van plan bent om volledig over te stappen op een EV. Als u echter niet van plan bent om volledig gebruik te maken van de hybride aandrijflijn, kunt u beter de aanschaf van een hybride overslaan.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts