Zijn Volvo-turbo’s betrouwbaar?

Een Volvo turbomotor gebruikt minder ruimte en is een stuk lichter dan conventionele atmosferische motoren. Volvo turbomotoren zijn ook zuinig en betrouwbaar.

De betrouwbaarheid van een Volvo turbomotor hangt af van hoe de eigenaar ermee omgaat. Dit omvat het soort koelvloeistof dat u gebruikt en hoe vaak u deze bijvult of vervangt. Het soort gas dat u gebruikt, uw rijgewoonten en uw boost level spelen hier ook een grote rol in.

De betrouwbaarheid van Volvo’s turbomotor hangt af van de bestuurder

Hoewel Volvo’s turbomotoren een lange levensduur en goede prestaties beloven, hangt hun betrouwbaarheid af van hun gebruikers. Als u een nalatige chauffeur bent of slordig bent met het onderhoud van uw turbo, zult u meer geld kwijt zijn aan reparaties dan u zich kunt voorstellen. Erger nog, uw motor kan uiteindelijk helemaal kapot gaan als hij te moe wordt van te veel reparaties.

Hoe hij presteert en hoe lang u hem kunt houden, hangt af van wat u eraan doet. Hoe u voor uw turbomotor zorgt, hangt ook samen met hoe hij presteert. Laten we eens kijken naar een aantal zaken die de betrouwbaarheid van Volvo turbomotoren bepalen.

Type benzine

Volvo turbo’s kunnen draaien op gewone benzine met een octaangehalte van 87% en goede prestaties leveren. De turbomotor zal niet kloppen en geen problemen geven met de benzine. Een premiumbenzine met een octaangehalte van 91% of meer zorgt echter voor betere prestaties en houdt uw motor in goede conditie.

Olietype

Het wordt vaak aangeraden om synthetische olie te gebruiken bij auto’s die op turbo rijden. Dit is omdat turbomotoren een grote hoeveelheid hitte produceren, en synthetische oliën zijn sterker in het weerstaan van deze hitte zonder snel af te breken.

Als u uw turbo echter op petroleumolie laat lopen, zal de olie snel afbreken. Petroleumoliën zijn niet sterk genoeg om de hitte te weerstaan die turbo’s produceren en kunnen leiden tot sludge in de turbo. Als petroleumolie snel afbreekt, zult u de olie vaker moeten verversen.
Bijvoorbeeld, als u petroleumolie om de 3k mijlen moet verversen, zou u een synthetische olie slechts om de 7k mijlen moeten verversen. Synthetische olie kan u langer van dienst zijn dan petroleumolie. Het probleem komt wanneer u petroleumolie gebruikt en uw turbo behandelt alsof u synthetisch gebruikt.

  Lexus NX betrouwbaarheid

Hoe vaak de olie wordt ververst en bijgevuld

Of u nu synthetische of petroleumolie gebruikt, ze worden na een tijdje vuil en de olie moet worden ververst. Vervuilde olie kan de inlaat- en retourleidingen van een turbomotor verstoppen, waardoor een onjuiste lucht- en gasstroom ontstaat. Dit kan steevast het uitlaatsysteem beschadigen. Merk ook op dat een verstopte toevoerleiding de as kan opvreten.

Het is dus raadzaam om de olie af en toe te verversen, op basis van het type olie dat u gebruikt en de aanbeveling van de fabrikant (raadpleeg de handleiding van uw motor). En als de olie bijna op is, kunt u hem het beste bijvullen. Als de olie niet voldoende is, kan dit de turbo doen uitslaan.

Boost niveau

Turbomotoren functioneren van nature op een bepaald boost-niveau. Als u dat niveau overschrijdt, zal de turbo meer werken dan nodig is en zijn levensduur verkorten. De meeste autofabrikanten raden aan om turbo’s te laten draaien op minder dan 12psi. Rijden onder te hoge druk kan de turbo beschadigen, en een lagere druk kan de levensduur verlengen. Zo simpel is het.

Turbo-ontwerp en wat u ermee doet

Inzicht in het ontwerp van uw Volvo turbo kan de levensduur verlengen of verkorten. Turbomotoren produceren een grote hoeveelheid warmte. Als deze warmte niet voldoende wordt beheerst, kan de motor zich ophopen, waardoor hij “verkookt”. Dus, hoe zorg je ervoor dat deze hitte de olie niet doet verkolen?

  Wat is de meest betrouwbare Volvo?

Recent geproduceerde Volvos zijn uitgerust met watergekoelde turbo’s. Een watergekoelde turbo gebruikt water om de turbo te koelen als je de motor stopt. Als de motor uit is en de circulerende olie stopt met lopen, zal de olie binnenin niet door de motor worden opgebakken omdat de motor al koel is.

Voor veel oudere Volvos die niet met de watergekoelde turbo’s komen. Je kunt de turbo koelen door stationair te draaien voordat je de motor afzet. Een auto die stationair draait heeft geen belasting, dus de motor zal afkoelen. Als je dan eindelijk de motor afzet, stopt de koelvloeistof en ontmoet een koele motor. Op deze manier verbrandt de koelvloeistof niet.

Wanneer je geen watergekoelde turbo hebt, is het niet geschikt voor je turbo om de stationaire methode te gebruiken. De olie zal namelijk verbranden, waardoor u de olie eerder moet verversen dan nodig is. Als u de olie niet vervangt en uw turbo op verbrande olie laat lopen, zal hij doorslaan. Hierdoor zult u geld moeten uitgeven aan reparaties of een nieuwe turbo.

FAQs

Hoe lang gaan Volvo turbo’s mee?

Volvo turbo’s kunnen 60.000 tot 160.000 km of langer meegaan voor ze vervangen moeten worden. De motor kan zelfs de hele levensduur van het voertuig meegaan. Dit is echter afhankelijk van de gebruiker. Goed onderhoud en de juiste bandenspanning verlengen de levensduur van de turbo. Verwaarloost u hem; dan is het omgekeerde het geval.

Wanneer moet u Volvo turbo koelvloeistof vervangen?

Wanneer u de koelvloeistof van de Volvo turbo moet vervangen, hangt af van hoe vaak u rijdt en de koelvloeistof die u gebruikt. Synthetische olie gaat niet snel kapot, dus zal het af en toe vervangen moeten worden. Petroleumolie moet echter met korte tussenpozen worden ververst omdat het niet tegen de turbohitte kan en snel afbreekt.

  Gaan Volvo's langer mee?

Hoe meer je rijdt, hoe vuiler de olie wordt, dus zal je de olie vaker moeten verversen. U kunt de turbokoelvloeistof na elke 5000 of 7000 mijl vervangen. Of beter nog, raadpleeg de handleiding van uw auto voor de aanbevelingen van de fabrikant over wanneer u de olie moet verversen.

Welke brandstof en olie moeten Volvo-turbo’s gebruiken?

Volvo-turbo’s kunnen zonder problemen op gewone brandstof rijden. Maar voor optimale prestaties is het aangeraden om premium benzine te gebruiken. Synthetische olie is het beste voor Volvo turbo’s omdat deze bestand is tegen de hitte die een turbomotor produceert. Omdat het niet snel kapot gaat, hoeft u het niet met korte tussenpozen te verversen.

Hoe weet u dat uw Volvo turbo defect is?

Leg uw handen op de inlaat van de compressor. Overtollige olie in de buurt van deze inlaat kan betekenen dat er iets mis is met de turbo. Als uw turbo op de helft van de boost werkt waarop hij normaal werkt, betekent dit dat de turbo zwaar beschadigd is, dat de veer van de uitlaatactuator zwak is of dat er een zwaar boostlek is.

Kunt u rijden met een defecte Volvo turbo?

U kunt met een defecte turbo rijden, maar dat geeft niet alleen een slecht rijgedrag, het beschadigt ook andere componenten die ermee verbonden zijn. U kunt met een licht pedaal rijden als de turbo vastloopt, maar de afdichtingen niet zijn doorgebrand.

Als de afdichtingen echter zijn doorgebrand, verbrand of gedeeltelijk verbrand, zal er olie in de katalysator en het uitlaatsysteem terechtkomen. Deze actie zal leiden tot het falen van de katalysator en alles wat met het uitlaatsysteem te maken heeft. Bovendien zult u snel olie verliezen. Het beste advies is dus om niet met een slechte turbo te rijden.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts