Alles over 2023 VW Polo

2023 VW Polo

De Volkswagen Polo is de kleinste VW hatchback die je kunt kopen en ook een van de langst aanhoudende VW-modellen, want hij werd voor het eerst geïntroduceerd in 1975. We zijn nu in de 6e generatie van de VW Polo die ook een fikse refresh terug in 2021 kreeg. De 2023 Polo is vooral een carryover model wat betekent dat hij niet met veel verschillen komt ten opzichte van de 2022 Polo.

De meest opvallende zijn een doorlopende lichtbalk aan de voorkant, licht gerestylede bumpers en een nieuw VW-logo. Verder is de 2023 VW Polo precies hetzelfde als de 2022 Polo. Dit is niets om echt over te klagen, want de 2023 Volkswagen Polo is echt een goede auto in het algemeen. Dus, als je geïnteresseerd bent in het kopen ervan, gaan we je alles vertellen over de 2023 VW Polo.

Om te beginnen heeft VW ook dieselmotoren voor de nieuwe Polo gedumpt om met de tijd en de steeds strengere emissievoorschriften mee te gaan. Dit betekent dat u kunt kiezen tussen twee benzinemotoren in een paar verschillende toestanden. Qua design is de 2023 Polo over het geheel genomen iets gestroomlijnder, maar er zijn geen grote veranderingen doorgevoerd, behalve de in de 2e alinea genoemde.

Wat de betrouwbaarheid betreft, zal de 2023 Polo waarschijnlijk even betrouwbaar blijven als zijn voorganger. Hij is praktisch genoeg voor zijn formaat, maar ga niet denken dat een downgrade naar een Polo van iets als een Golf niet onopgemerkt zal blijven door de achterpassagiers.

  Volledig autonome elektrische auto's die passagiers horizontaal laten slapen

2023 VW Polo – De aandrijflijn

De 2023 VW Polo krijgt een 1.0L 3-cilinder instapmotor die 80pk en 68lb-ft koppel biedt, wat relatief zwak is gezien het feit dat dit een benzinemotor is. 68 lb-ft koppel gaat problemen opleveren bij het inhalen van bussen en vrachtwagens en daarom moet je op zijn minst kiezen voor de 95 pk en 129 lb-ft 1.0L driecilinder.

Als het mijn geld was, zou ik echter niets anders overwegen dan de 110 pk, 147 lb-ft driecilinder, omdat dat genoeg is om de Polo snel genoeg te laten zijn, maar net zo efficiënt als de 95 pk motor en zelfs efficiënter dan de 80 pk die heel hard moet werken om genoeg vermogen te leveren in alledaagse situaties, wat de efficiëntie belemmert.

Wie echter alles wil, moet kiezen voor een 2.0L 4-cilinder motor met 207pk en 236lb-ft koppel in de Polo GTI, maar het tanken daarvan kost veel meer geld. De zuinigste motor (95 pk) levert ongeveer 45 MPG op, terwijl het minst zuinige GTI-model ongeveer 34 MPG oplevert.

Alle Polo modellen hebben FWD en je kunt kiezen tussen een handgeschakelde 5-versnellingsbak of een 6-versnellings DCT DSG transmissie met dubbele koppeling.

2023 VW Polo – Ontwerp en rijden

Zoals gezegd in het begin is de 2023 Polo onderhuids min of meer dezelfde auto als de 2022 Polo, maar hij krijgt wel nieuwe koeler ogende lichten met een lichtbalk over de hele lengte aan de voorkant. Enkele nieuwe wielontwerpen zijn er ook en maken de Polo sportiever en futuristischer. Het interieur leent zijn designelementen van de VW Golf en dat betekent schermen in overvloed.

  Is de Volkswagen Kever een goede auto?

Rijdend voelt de Polo goed geïsoleerd en solide aan op de weg, wat niet van veel subcompacte hatchbacks gezegd kan worden. Als u een sportieve rijervaring wilt, overweeg dan zeker de Polo GTI, want die staat lager bij de grond en heeft een veel stijvere ophanging.

2023 VW Polo – Waarde en gebruiksgemak

De 2023 VW Polo kost ongeveer £19.030 – £24.675 in het Verenigd Koninkrijk, wat betekent dat de prijzen in euro’s tussen €20.000+ zullen liggen, maar dat is nog niet bekendgemaakt. In deze prijsklasse krijgt u echt veel waar voor uw geld, waardoor de Polo over het geheel genomen een zeer concurrerende auto is. Het GTI-model gaat een stuk meer kosten, maar is nog steeds zeer waardevol gezien de rest van het segment.

De praktische bruikbaarheid van de VW Polo is nooit perfect geweest, daarom hebben veel mensen de Polo links laten liggen en zijn ze voor de Golf gegaan. De VW Polo is een goede stadsauto en voor wie niet vaak achterpassagiers vervoert. Hij is heel gemakkelijk te besturen en heel gemakkelijk te parkeren, maar niet zo gemakkelijk als je bijzonder lang bent.

FAQ

Moet ik een VW Polo 2023 kopen?

Als u op zoek bent naar een subcompacte hatchback, dan is de 2023 VW Polo een geweldige optie. Hij lijkt iets begeerlijker dan een Ford Fiesta of een Peugeot 208, maar kan niet tippen aan de begeerlijkheid van zijn chiquere broer, de Audi A1.

  Welke VW Golf is de beste

Als de grootte er niet toe doet, zult u waarschijnlijk genieten van uw tijd met de Polo, want het is echt een goed uitgeruste en verrassend geavanceerde auto, want hij krijgt vrijwel alle functies die je krijgt in de grotere VW Golf. Aan de andere kant, als u een subcompacte hatchback niet kunt doorgronden vanwege ruimtegebrek, probeer het dan niet.

Is de VW Polo 2023 een veilige auto?

Bij de Euro NCAP crashtests scoorde de 2022 VW Polo een uitstekende 94% bij de bescherming van volwassen inzittenden, 80% bij de bescherming van kinderen, 70% bij kwetsbare weggebruikers en 70% bij de veiligheidsassistenten. Aangezien het model van 2023 met meer hulpfuncties komt, zal het waarschijnlijk iets beter zijn dan het model van 2022, maar in andere opzichten vergelijkbaar.

Gezien het formaat van de auto mag je echt niet klagen over deze resultaten, want veel veel grotere auto’s kregen resultaten die veel slechter zijn dan deze. Al met al is de 2023 Polo een veilige auto, vooral als u hem wilt gebruiken voor woon-werkverkeer.

Is de VW Golf beter dan de VW Polo?

Het grootste voordeel van de Polo is zijn prijs, terwijl het grootste nadeel toch wel de grootte is. De VW Golf is dus iets duurder, maar veel ruimer en daarom verslaat hij de VW Polo op alle denkbare manieren. De grootste concurrent van de Polo is waarschijnlijk de Golf, omdat de meeste mensen niet bereid zijn om veel in te leveren op ruimte en grootte.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts