Hoe voorkom ik dat mijn auto gaat roesten?

Om het roesten van uw auto tegen te gaan, moet u gewoon een nieuwere auto kopen. Nieuwere auto’s zijn anders gebouwd dan alle oudere auto’s. Ze gebruiken veel roestwerende materialen zoals gegalvaniseerd staal, zink, plastic coatings, waxen en e-coatings.

Naast de fabrieksroestbescherming kunt u ook kiezen voor een paar aftermarket roestwerende technieken zoals undercoating, druppel/druppelvrije sprays, elektronische modules. Deze kosten meer dan $100 en sommige zijn effectiever dan andere.

Verder moet u de auto regelmatig wassen, vooral in de winter als er veel zout in de buurt is. Als u in een kustgebied woont, probeer dan uw auto in de garage te parkeren om hem te beschermen tegen langdurige blootstelling aan zout. Verder zijn lakbeschermingsfolie en veel verschillende lakbeschermende coatings ook een goed idee.

Roestbescherming voor nieuwe auto’s

Zoals eerder vermeld, komen nieuwe auto’s roestbeschermd uit de fabriek. Een van de meest populaire en effectieve manieren van roestbescherming in de fabriek is het gebruik van gegalvaniseerd staal in de hele auto. Galvaniseren is een proces waarbij het ijzer/staal wordt beschermd door een gelijkmatig verdeelde laag zink die roest gedurende geruime tijd afstoot.

Autofabrikanten zijn ook bekend om het gebruik van specifieke plastic-achtige verf coatings die ook effectief zijn in het maken van de auto glanzender in het proces. Deze coatings worden aangebracht na de blanke laklaag, of ze worden gelijkmatig in de blanke laklaag zelf gemengd.

Veel automerken bedekken ook kwetsbare metalen voordat ze de fabriek verlaten met andere, meer roestwerende metalen. Sommige merken gebruiken ook elektrische stroom om het paneel van de auto elektrisch op te laden, wat vaak wordt gebruikt voor roestbescherming in de scheepvaart.

  Moet ik mijn Mercedes roestvrij maken?

Als klap op de vuurpijl gebruiken ze ook nog een heleboel verschillende wasachtige producten die bedoeld zijn om alle onbereikbare hoekjes en gaatjes te bedekken. Nadat de auto’s de fabriek hebben verlaten, worden ze zorgvuldig geïnspecteerd om er zeker van te zijn dat al deze stappen correct zijn uitgevoerd.

Roestwerende aftermarket

Als u extra roestbescherming wilt, zijn er een paar populaire aftermarket-roestbeschermingstechnieken die u kunt overwegen. Een van de meest populaire is een speciale coating op teerbasis die meestal op alle kwetsbare delen van uw onderkant wordt aangebracht.

Deze coating kost meestal $ 100-200, en het duurt een paar jaar of zo. De beschermingsniveaus zijn behoorlijk als de coating correct wordt aangebracht. U zou ook verschillende soorten druppelende of druppelloze oliesprays moeten bekijken. Deze sprays kosten ook $ 100-200, en zijn ook redelijk succesvol in het afstoten van roest voor een paar jaar.

De druipolie spray versie wordt op strategische onderdelen gespoten, en het druppelt in alle kwetsbare gebieden. Het nadeel van deze methode is het voortdurende lekken totdat de oplossing uiteindelijk hard wordt. Maar de druppelloze oliespray kan zelfs vereisen dat u in de panelen van de auto boort, en dit is nogal twijfelachtig.

Een van de meest recente methoden is een speciale elektronische module die, indien strategisch geplaatst, een constante elektrische stroom door de carrosseriepanelen van de auto stuurt, wat in theorie corrosie moet stoppen. Maar deze zijn niet zo effectief als er niet voortdurend veel vocht in de buurt is, en ze kosten ook nog eens een paar honderd dollar.

Doe-het-zelf-roestbescherming

Het is niet zo dat alle roestwerende technieken aan de professionals moeten worden overgelaten. Zelfs het schoonmaken van uw auto van binnen naar buiten helpt om roest op de lange termijn af te weren. Uw interieur kan gedurende lange tijd vuil zijn, en dergelijk vuil kan zijn weg vinden in alle kieren die niet gemakkelijk bereikbaar zijn, en deze kunnen na verloop van tijd ook roest veroorzaken.

  Is undercoating de moeite waard op een BMW

Bovendien doet een regelmatige wasbeurt wonderen voor de bescherming tegen roest, omdat het allerlei verontreinigingen uit de panelen verwijdert die na verloop van tijd corrosie kunnen veroorzaken. Zorg ervoor dat u de onderkant van uw auto ook schoon te maken.

Deze processen zijn uiterst belangrijk als u in een kustgebied woont dat vaak wordt gehavend door zout. Hetzelfde geldt voor de winter als uw gebied zout als een ijs afschrikmiddel gebruikt. Probeer een veilige afstand te bewaren tot andere auto’s op de weg, aangezien kleine steenslag de lak kan beschadigen en later roest kan veroorzaken als ze het blanke metaal bereiken.

U zou ook eens moeten kijken naar plastic beschermingsfolies, omdat ze een vrij populaire methode van lakbescherming zijn. Er zijn ladingen van verschillende plastic deklagen voor veelvoudige verschillende autopanelen, en probeer om een beroeps te raadplegen wanneer het kiezen van een specifiek product omdat sommige van hen meer of minder gunstig afhankelijk van een verscheidenheid van verschillende aspecten kunnen zijn.

FAQ Sectie

Wat moet ik doen als ik roest tegenkom?

Als u roest heeft vastgesteld, moet u de auto waarschijnlijk voor een inspectie binnenbrengen. Als de roest vrij minimaal is, moet u hem eruit slijpen, in de grondverf zetten en spuiten. Dit is ook een goed moment om te overwegen om wat aftermarket roestwerende producten te gebruiken.

  Is het undercoaten van een gebruikte auto de moeite waard?

Wat u ook doet, inspecteer de auto altijd op extra roest, zelfs als u niet in staat bent om het te lokaliseren. Neem de auto mee voor een inspectie, en een opgeleide professional is meestal uitgerust met speciale apparatuur die de auto volledig kan inspecteren.

Hoe vaak komt roest voor?

Ook al lijkt het soms vaak voor te komen, toch is roest in de moderne tijd vrij zeldzaam. Dat komt in de eerste plaats omdat nieuwere auto’s roest goed weren, maar ook omdat het hele fabricageproces van auto’s veel gesofisticeerder is dan het ooit was.

Zelfs als de fabrikanten niet al deze specifieke roestwerende elementen zouden gebruiken, zouden nieuwere auto’s nog steeds meer roestwerend zijn in vergelijking met oudere auto’s omdat de paneelnaden veel beter zijn, en ook de verf en de blanke lak beter zijn aangebracht.

Kan roest een auto doden?

Technisch gezien kunnen bijna alle niveaus van roest vervangen of hersteld worden. Dus in theorie kan roest niet dodelijk zijn als er reden en interesse is om de auto te laten repareren. Dat gezegd zijnde, als het financieel geen zin heeft, kiezen de meeste mensen voor de sloop.

Slechts een klein percentage van de auto’s is het waard om op hoog niveau te worden gerepareerd. Dergelijke auto’s zijn meestal waardevolle klassiekers met een lage kilometerstand die jarenlang verwaarloosd zijn. Dergelijke “schuur-vondst” auto’s zijn slechts een klein percentage, en de meeste auto’s worden gedood door roest omdat de uiteindelijke waarde propositie gewoon geen zin heeft.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts