Is de Audi Q5 elektrisch?

Audi biedt momenteel een plug-in hybride versie van de Q5 genaamd de Q5 55 TFSI e en ook een volledig elektrische Audi e-Tron SUV die min of meer een volledig elektrische versie van de Q5 is gezien zijn omvang en marktpositionering. Beide zijn ontworpen als efficiëntere en milieuvriendelijkere versies van de Q5.

De Q5 55 TFSI e werd gelanceerd in 2020 en hij biedt een relatief kleine elektrische batterij en de standaard Audi 2.0L 4-cilinder turbo voor een gecombineerd vermogen van 362pk en 369lb-ft koppel. Het mooie is dat de Q5 55 TFSI e geen laadruimte opoffert om de elektromotor en de batterijen te kunnen plaatsen.

Anderzijds is de Audi e-Tron SUV beschikbaar in twee gelijkaardige versies, afhankelijk van de grootte van de batterij. De e-Tron was de allereerste echte in serie geproduceerde SUV van Audi, wat betekent dat hij rechtstreeks concurreert met de Mercedes EQC, de Tesla Model Y, de Jaguar I-Pace en de elektrische BMW X3.

Deze twee zijn echte Audi SUV’s, wat betekent dat ze een mooi ontworpen exterieur en interieur bieden, veel ruimte, veel technologie, en een vrij hoge instapprijs.

Audi Q5 55 TFSI e – De plug-in Q5

De Audi Q5 55 TFSI e plug-in, die begint bij 52.995 dollar, bevindt zich tussen het instapmodel Q5 45 TFSI en het topmodel Audi SQ5. De recente facelift van de Q5 heeft de Q5 meer in lijn gebracht met alle andere bestaande Audi-modellen omdat hij nu een grotere grille en een paar agressiever ogende koplampen heeft.

De 55 TFSI e combineert een 2.0L 4-cilinder turbo met een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 362pk en 369lb-ft koppel. Hij wordt ook geleverd met een standaard 7-traps S-Tronic versnellingsbak die ervoor zorgt dat er geschakeld wordt zonder dat je het merkt. Quattro AWD is ook standaard, waardoor de 55 TFSI e in staat is om van 0 naar 100 km/u te rijden in 5 seconden, wat bijna net zo snel is als de SQ5.

  Is de nieuwe Mercedes C-Klasse elektrisch?

De 55 TFSI e is 550 pond zwaarder in vergelijking met de gewone 2.0L Q5, maar die extra massa gaat niet ten koste van de rijervaring. De 55 TFSI e wordt geleverd met een bescheiden 14,1 kWh batterij die een volledig elektrische actieradius biedt van ongeveer 20 mijl.

De totale MPG-resultaten liggen rond de 27 MPG, maar met de hulp van de accu kan de 55 TFSI e zelfs zo’n 50 MPGe halen. Daarnaast is de Q5 identiek aan een niet-plug-in Q5, wat betekent dat hij comfortabel, luxueus en stil is om te rijden.

Audi e-Tron SUV – De eerste elektrische SUV van Audi

Wie een elektrisch equivalent van de Q5 wil, zal de Audi e-Tron route moeten bewandelen, want de weliswaar duurdere e-Tron SUV is min of meer een elektrische Audi Q5. De e-Tron begint bij 67.095 dollar, wat hem een flink stuk duurder maakt dan de Q5.

Maar voor die prijs krijg je wel een speciale behandeling, want Audi heeft ervoor gezorgd dat de e-Tron en de e-Tron Sportback er helemaal uitzien. Audi zegt dat de e-Tron in staat zou moeten zijn om een adequate 218-222 mijl te doen tussen laadbeurten, maar het voordeel is dat de laadtijden over de hele linie snel zijn.

De e-Tron biedt 355 pk en 414 lb-ft koppel in de normale rijmodus, maar als u overschakelt naar sport, verhoogt de e-Tron dat vermogen tijdelijk tot 402 pk en 490 lb-ft koppel. Alle versies van de e-Tron kunnen met een snelheid van 150 kW worden opgeladen, wat betekent dat de e-Tron in ongeveer 40 minuten volledig kan worden bijgeladen.

  Polestar vs Volvo betrouwbaarheid - wat is beter?

De e-Tron is goed voor 78 MPGe, terwijl de Sportback-versie goed is voor 75 MPGe. Afgezien van de krachtbron is de e-Tron min of meer gelijk aan de Q5.

Audi Q5 55 TFSI e vs Audi e-Tron SUV?

De Q5 kost veel minder dan de e-Tron, wat betekent dat je heel wat geld kunt uitgeven aan optionele uitrusting en toch ver onder de maximum prijs van de e-Tron kunt zitten. Dat gezegd zijnde, moet u wel geld uitgeven aan optionele uitrusting als u wilt dat uw Q5 er zo premium mogelijk uitziet en aanvoelt.

Tussen de twee is de e-Tron iets mooier, vooral in Sportback-vorm, omdat hij een meer zelfverzekerde designtaal heeft. Als u overstapt van een auto met verbrandingsmotor, zou u eerst de Q5 moeten proberen, omdat die u de mogelijkheid biedt om uzelf voort te bewegen met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor.

Als u echter van een volledig elektrische auto wilt genieten, is de e-Tron een van de beste elektrische SUV’s die u op dit moment kunt kopen. Al met al zijn ze allebei geweldig, maar uw voorkeur voor een plug-in hybride of een EV zal waarschijnlijk de doorslag geven voor het uiteindelijke resultaat.

FAQ Sectie

Gaat Audi een elektrische Q5 uitbrengen?

Zoals eerder vermeld, is de e-Tron min of meer een elektrische versie van de Q5, dus het is niet waarschijnlijk dat Audi per se een elektrische Q5 gaat uitbrengen. Misschien zal Audi in de toekomst de e-Tron tak van de gewone Audi’s scheiden, want het lijkt erop dat elektrische Audi’s niet noodzakelijkerwijs dezelfde designtaal gebruiken.

  BMW ix3 VS Mercedes EQC - wat is beter?

Hoe dan ook, er is gewoon geen noodzaak voor Audi om een elektrische Q5 op de markt te brengen zolang de e-Tron SUV te koop is. Audi komt waarschijnlijk binnenkort met een elektrische sedan die gaat wedijveren met de Mercedes EQS en de Lucid Air.

Zijn plug-in hybrides beter dan elektrische auto’s?

Een plug-in hybride is een middenweg tussen een gewone ICE wagen en een volledig elektrische wagen, wat betekent dat hij zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor gebruikt. Een plug-in hybride aandrijflijn is flexibeler, wat betekent dat u niet altijd in zuivere EV-modus hoeft te rijden.

Een EV is echter de natuurlijke volgende stap na een plug-in hybride en dat is de reden waarom de meeste mensen er zo in geïnteresseerd zijn. EV’s zijn dus beter, maar alleen als u ze ten volle kunt benutten.

Wat is de beste elektrische auto van Audi?

De Audi e-Tron is inderdaad een heel mooie auto, maar de beste Audi EV is zonder twijfel de e-Tron GT, omdat het naar mijn mening de mooiste EV op de markt is. De e-Tron GT is gebaseerd op hetzelfde platform als de Porsche Taycan, wat betekent dat hij van nature sportief en dynamisch is.

Veel autojournalisten beschouwen de e-Tron RS GT echter als een dynamischere versie van de Porsche Taycan, wat voor velen een verrassing is. Al met al is de e-Tron GT de duidelijke winnaar als het gaat om een superieure Audi EV.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts