De nieuwe Mercedes C-Klasse is het allereerste model van Mercedes dat de volledige line-up elektrificatie biedt, hetzij via de Mercedes EQ Boost mild hybrid technologie of als een full-on plug-in hybride. Dit betekent niet dat de nieuwe C-Klasse komt als een full-on EV, want die eer is gereserveerd voor de next-gen Mercedes EQ compacte sedan.
Hoewel de nieuwe C-Klasse niet als volwaardige EV kan worden gekocht, kan je wel de nieuwe C300 e kopen, die de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt omdat hij is uitgerust met een 4-cilinder turbomotor gekoppeld aan een elektrische motor. Dit model biedt meer dan 300 pk en is de beste plug-in Mercedes sedan die op dit moment te koop is.
Tussen de EQ Boost-modellen en de plug-in hybride modellen kunt u beter kiezen voor de plug-in versie, omdat die beter aansluit bij de hedendaagse filosofie van Mercedes. Hoe dan ook, de EQ Boost-technologie is nu sterk verbeterd en zou u een aanzienlijke efficiency-upgrade moeten bieden ten opzichte van het vorige model.
Al met al is de nieuwe C-Klasse zeker een concurrerende premium executive compacte sedan die Mercedes moet helpen de troon terug te winnen voor de best verkochte executive compacte sedan markt. Het is echter niet allemaal positief, want de nieuwe C63 zal niet langer een V8 bieden.
Mercedes EQ line-up – De EQS, de EQB, de EQC, de EQE, de EQS
Als je moeite hebt om Mercedes elektrische voertuigen te onderscheiden van Mercedes ICE voertuigen en plug-in hybrides, moet je onthouden dat alleen deze vijf Mercedes modellen volledig elektrisch zijn. Dit betekent dat elke EV Mercedes begint met de letters E en Q en wordt gevolgd door een letter geassocieerd met waar het is binnen de Mercedes line-up.
Dit moet ook niet worden verward met de Mercedes EQ Boost mild-hybride technologie en de Mercedes Plug-In Hybrid technologie die worden gezien als de stepping stones tussen ICE Mercedes modellen zijn de EQ line-up.
De EQ line-up begint met de subcompacte EQA SUV die is ontworpen op het GLA platform en moet tegemoet komen aan de stedelijk georiënteerde bestuurder. Ook de EQB en de EQC delen hun onderstel met hun ICE-varianten, wat betekent dat ze niet als op zichzelf staande EV-opties worden gemaakt.
De EQS is de enige EV van Mercedes die uitsluitend voor het EV-platform is ontworpen en zal binnenkort worden gevolgd door de middelgrote EV-sedan, de EQE. De EQS is de meest efficiënte EV op de markt omdat hij erin slaagde om 441 mijl af te leggen op één enkele lading.
Mercedes EQ Boost Technologie
Mercedes EQ Boost technologie verwijst naar een mild-hybride technologiesysteem van het merk Mercedes dat ontworpen is om de efficiëntie van een traditionele verbrandingsmotor te maximaliseren. Dit betekent dat dit kleine 48-volt systeem in staat zou moeten zijn om het volledig over te nemen als het systeem het nodig acht om dit te doen.
De EQ Boost-technologie was eerst alleen bedoeld om de verbrandingsmotor een boost te geven en soms zelfs om de auto volledig aan te drijven tijdens het uitrollen. Het nieuwe systeem wordt echter ook geleverd met een geïntegreerde startgenerator (ISG) die ook op elk moment 15 kW extra stuwkracht moet bieden.
Hierdoor kan de nieuwe, met EQ Boost uitgeruste C-Klasse nog efficiënter en samenhangender worden in vergelijking met oudere Mercedes-modellen met EQ Boost. Dit systeem moet het ook overnemen wanneer u vertraagt om brandstof te besparen en energie terug te winnen.
Mercedes Plug-In Hybride Technologie
Zoals eerder vermeld, hoopt Mercedes de plug-in hybride technologie aan de meeste nieuwere Mercedes C-Klasse kopers te kunnen aanbieden, omdat de ingenieurs van Daimler geloven dat de nieuwe plug-in C-Klasse meer dan in staat is om aan al uw dagelijkse behoeften als bestuurder te voldoen.
De nieuwe C300 e is namelijk voorzien van een 95 kW elektromotor die wordt aangedreven door een 25,4 kWh hoogspannings lithium-ion accu. De C300e kan zowel via wisselstroom als gelijkstroom worden opgeladen, waardoor de batterij in ongeveer 30 minuten volledig kan worden opgeladen.
Dit zou voldoende moeten zijn voor een actieradius van 100 mijl, wat inderdaad aan de dagelijkse behoeften van de meeste mensen zou moeten voldoen. Dat is wat Mercedes beoogde te bereiken met de nieuwe plug-in hybride C-Klasse en dat is ook de reden waarom dit C300 e-model waarschijnlijk het populairst zal zijn.
De nieuwe C63 AMG krijgt echter ook een soortgelijke krachtbron en dat is nogal teleurstellend, aangezien alle vorige C63 AMG-modellen met een vurige V8 werden geleverd. Dit zal de meeste AMG-fans zeker pijn doen, dus het is waarschijnlijk dat de nieuwe C63 AMG het niet zo goed zal doen.
FAQ Sectie
Zijn plug-in hybrides de moeite waard?
Plug-in hybrides zijn inderdaad de moeite waard omdat ze efficiëntie met prestaties combineren en dat geldt voor de meeste plug-in hybrides die er zijn. Maar high-performance AMG-modellen worden juist om de tegenovergestelde redenen gewaardeerd en daarom is de nieuwe C63 AMG nu al een behoorlijk controversiële auto.
Een 4-cilinder AMG is iets dat zinvol kan zijn op een instap-A-Klasse, maar niet op een C63 die altijd gedefinieerd werd door een V8. Hoe dan ook, we zullen moeten wachten tot de nieuwe C63 in productie gaat om 100% zeker te weten dat dat echt het geval is.
Wanneer gaat Mercedes een elektrische C-Klasse aanbieden?
Aangezien Mercedes net de nieuwe C-Klasse heeft onthuld, is het niet waarschijnlijk dat ze hem de komende 7-8 jaar volledig zullen herontwerpen. Dit betekent waarschijnlijk dat we helemaal geen elektrische C-Klasse zullen zien. De EQ Mercedes line-up zal een compacte elektrische sedan omvatten en dat moet tegemoet komen aan EV-georiënteerde C-Klasse kopers.
Mercedes investeert zwaar in zowel EV’s als hybrides, wat betekent dat ze zeker de meerderheid van de markt gaan omvatten met de komende nieuwe modellen.
Wat is de beste elektrische auto van Mercedes?
De beste elektrische Mercedes auto is ongetwijfeld de Mercedes Benz EQS omdat hij ontwikkeld is op een standalone Mercedes EV sedan platform. Alle andere EQ-modellen zijn ontworpen op bestaande ICE-platforms, wat betekent dat ze niet zijn wat de meeste mensen van een EV verwachten.
De gloednieuwe EQB is een perfect voorbeeld omdat hij geen praktische voordelen heeft ten opzichte van de gas-aangedreven EQB. De elektrische motor moet immers onder de motorkap worden geplaatst. Het is hetzelfde verhaal met zowel de EQA als de EQC.