Is de Jaguar F-Type een betrouwbare auto?

Een van de wegbeesten en prachtige luxe auto’s van Jaguar is de F-Type. Hij is zeer geliefd en volgens de beoordelingen van de eigenaren is het een redelijk betrouwbare auto. Hij is niet helemaal probleemloos, maar hij heeft weinig problemen in vergelijking met andere modellen of merken. J.D. Power gaf de 2020 F-Type een betrouwbaarheidsscore van 2 op 5 sterren en een betrouwbaarheidsscore van 3 sterren voor oudere modellen.

De betrouwbaarheid van de F-Type is gebaseerd op consumentenbeoordelingen

De Jaguar F-Type heeft, net als de meeste andere Jaguar modellen, geen gegevens over zijn betrouwbaarheid van de NHTSA of IIHS. Het is dus een beetje ingewikkeld om te zeggen of de auto betrouwbaar is of niet. Zelfs J.D. Power heeft geen betrouwbaarheidsgegevens voor de meeste F-Types, behalve voor het 2020-model, dat ze een betrouwbaarheidsscore van 2 op 5 sterren gaven. Andere modellen krijgen van JDP meestal een betrouwbaarheidsscore van 3 op 5.

Afgaande op de beoordelingen van consumenten is de F-Type echter zeer betrouwbaar. Veel gebruikers zeggen dat ze weinig of geen problemen met de auto hebben gehad. Op het gebied van prestaties heeft de auto de naam die synoniem is met Jaguar – road demon – waargemaakt. En je mag de gestroomlijndheid van de F-Type vermomd als tweedeursauto niet vergeten; het is indrukwekkend.

Er zijn echter een aantal dingen die veel bestuurders niet leuk vinden aan de F-Type, en eigenaren hebben geklaagd over een aantal veelvoorkomende problemen die met de auto worden geassocieerd. Deze klachten hebben betrekking op F-Types die van 2013 tot nu zijn geproduceerd.

Wat mensen niet goed vinden aan de Jaguar F-Type

De Jaguar F-Type wordt slecht beoordeeld, zowel door bestuurders als door bedrijfsinstanties. Niet per se omdat hij onbetrouwbaar is, maar omdat hij niet voldoet aan de normen van de meeste van zijn concurrenten. Ook de prijs van de auto zelf is een probleem.

Ten tweede zijn mensen ontevreden over de cabine en de laadruimte. Iets anders wat de F-Type en de meeste Jaguars gemeen hebben is het matige interieur. Het interieur van de F-Type is gemaakt met inferieure materialen en vreemde voorzieningen. Gebruikers zeggen dat de auto te krap en oncomfortabel is met zowel nuttige als nutteloze functies.

  Is een Jaguar sedan een goede auto?

Eigenaren hebben ook geklaagd over de extra kosten die komen met het extra pakket. Als je de krachtigste F-Type wilt, moet je extra betalen. Heb je meer functies nodig? Dan wordt het prijskaartje hoger.

Probleem met de F-Type

Een van de belangrijkste problemen met de F-Type is de verminderde wegligging wanneer de prestaties toenemen. Een ander probleem is de functionaliteit van de bestuurder.

Om het vermogen en de snelheid te verhogen, heeft Jaguar de gewone RWD weggedaan en vervangen door een AWD. Deze AWD zorgde op zijn beurt voor onderstuur bij de bestuurder. Na het onderstuurprobleem werd het nemen van bochten op hoge snelheid een probleem, omdat de auto in bochten op hoge snelheid meer gaat slippen op de achterwielen.

Bovendien veroorzaakt deze toename van de prestaties aanzienlijke slijtage van de fabrieksbanden. De Pirelli P Zero, die als standaardbanden voor de F-Type werden geleverd, begonnen veel slijtage te vertonen vóór de 25.000 mijl waarvoor de banden werden ingeschat.

Consumenten en rij-experts verklaarden dat de Jaguars kracht afdwongen waartegen de auto niet bestand was. Hierdoor werd de auto vatbaar voor veel functionaliteitsproblemen van de bestuurder. Omdat het interieur al krap was, moest Jaguar sommige functies in de cockpit proppen.

Er is een krappe metercluster. De ruimte tussen de rem en het gaspedaal is ook krap. En dan is er nog de krappe middenconsole die de prestaties van de auto niet of nauwelijks ten goede komt. Dit is vooral de reden waarom de F-Type veel negatieve kritieken heeft gekregen.

Andere veel voorkomende problemen bij de F-Type zijn:
Defecte O2 sensoren
Vroegtijdige koppelingsproblemen
● Foutief brandstoffilter
Inlaatkleppendeksel scheur die leidt tot de wederopbouw van de cilinderkop aan de passagierszijde
● Radiator defect
● Defecte kick plates
Gecorrodeerde massadraad
● Slecht audiosysteem
Problemen met differentieelgeluid
● Dode batterijen
Veel van deze problemen werden echter vooral geassocieerd met oudere modellen en zijn niet meer terug te vinden in de nieuwste modellen. Het koppelingsprobleem bij handgeschakelde versnellingsbakken is bijvoorbeeld verdwenen bij de 2020 F-Type, omdat deze niet langer een handgeschakelde transmissie heeft, maar een automatische. Geen handgeschakelde versnellingsbak, geen koppelingsproblemen.

  Kia Spectra5 Betrouwbaarheid

Het is ook vermeldenswaard dat sommige van de bovenstaande problemen geen fabrieksfouten zijn. Sommige ontstaan door inefficiënt, onvoldoende en verkeerd rijgedrag. Lege accu’s zijn bijvoorbeeld een typisch voorbeeld van een probleem dat ontstaat door lang niet met de auto te rijden of accessoires aan te laten staan terwijl de auto lang geparkeerd staat.

F-Type Exterieur en interieur

De buitenkant van de Jaguar F-Type is gemaakt van licht aluminium, wat een indrukwekkende gewichtsvermindering oplevert en bijdraagt tot de hoge snelheid van de F-Type. Hij beschikt ook over volledige bi-xenonkoplampen, een volledige LED-print achteraan en geïntegreerde LED DRL’s. De F-Type coupé past zich aan de aerodynamica aan met zijn intrekbare achtervleugelspoiler, zelfs bij hoge snelheden.

De viercilinder F-Types hebben een enkele uitlaat, terwijl de V8-modellen meerdere uitlaten hebben. Jaguar heeft de F-Type gebouwd voor slechts twee passagiers. Het interieur is voorzien van lederen bekleding en knoppen op het dashboard. Een infotainmentsysteem in de middenconsole is ook standaard met verschillende functies.

De 2020 F-Type heeft lederen zetels met aluminium knoppen op de deur als standaard opties. De 12 luidsprekers hebben de geluidskwaliteit verbeterd. Hij heeft ook indrukwekkendere schuifdakopties, een drukstartknop en het interieur biedt meer stilte.

Prestaties en motor

De F-Type wordt geleverd met verschillende motoropties. Voor gebruikers die snelheid willen in combinatie met een lager verbruik, belooft de F-Type 25-35 km/uur, zelfs met zijn krachtige motor. Het basismodel, met V6 2.0 liter motor, produceert tot 296 pk met een topsnelheid van 160 mph.

  Jaguar E-Pace betrouwbaarheid

Het R-model met V6 3.0-liter motor levert daarentegen 380 pk met een topsnelheid van 170 km/u. Met de V8 5.0-liter supercharged motor, krijgen gebruikers een krachtige 575 pk, trekken een topsnelheid van 180 mph. Om een onderscheid te maken tussen de RWD en AWD, zullen toekomstige modellen een nieuwe versnellingsbak met acht versnellingen gebruiken.

FAQs

Hoeveel kost de Jaguar F-Type?

Oudere F-Type modellen zijn meestal op de markt als tweedehands auto’s. Ze worden verkocht tussen $36.000 en $60.000, afhankelijk van de staat van de auto. De nieuwste F-Types hebben echter een vanafprijs van $62.000, oplopend tot $104.000, afhankelijk van de uitvoering en de motor. Als u voor extra functies kiest, komt daar nog eens $3100 of meer bij.

Hoeveel uitvoeringen heeft de F-Type?

De nieuwste Jaguar F-Type heeft vijf uitrustingsniveaus. Dat zijn de basisversie van de F-Type, de R-Dynamic, de R, de SVR en de nieuwe Checkered Flag. Elke uitvoering heeft zijn eigen unieke kenmerken en motorinhoud, waardoor de prijzen verschillen.

Is de F-Type een snelle auto?

Ja, de F-Type is een snelle auto, wat een van de belangrijkste redenen is waarom mensen er van houden. De 2020 Jaguar F-Type met V8-motor levert tot 575 pk en kan in 3,5 seconden van 0 naar 100 rijden. Niet veel auto’s in zijn categorie kunnen dat.

Moet ik een gebruikte of nieuwe Jaguar F-Type kopen?

Dat hangt helemaal af van wat u nodig hebt. U bespaart kosten als u voor een ouder model kiest. Met nieuwe modellen heeft u echter toegang tot de nieuwste functies die de F-Type biedt, en nieuwere auto’s hebben meestal minder problemen in vergelijking met oudere auto’s. Bovendien zijn de meeste fabrieksfouten die bij oudere F-Types werden geassocieerd, in het nieuwste model gecorrigeerd.

James May

James' grote passie is auto's. Hij publiceert inhoud op Cars A2Z sinds de site in het voorjaar van 2021 werd gelanceerd.

Recent Posts